لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

تسهیلات کسب و کارهای خانگی با حمایت وزارت رفاه در سال۹۹

  • 2
  • 20/05/22
  • خواندن: 19 دقیقه
تسهیلات کسب و کار های خانگی باعث بالا بردن درآمدزایی می شود؛ وزارت رفاه و تعاون برایش فکر چاره کرده و به افراد فعال در این حوزه مانند سال های قبل در سال 99 وام، تسهیلات، آموزش و حمایت ارائه می دهد تا بتوانند، بمانند و چند نفر دیگر را هم شاغل کنند. خودم را استخدام کرده ام! جمله هیجان انگیزی که بدون زیر بار منت کسی بودن، بدون داشتن رابطه فقط براساس ضابطه، استعداد و مهارت برای خودم درآمدزایی کرده ام؛ نانش هم شیرین است.

تعریفی از کسب و کار خانکی

کسب و کار خانگی، فعالیتی است که فرد با وجود حذف حضور فیزیکی در بازار کار و محیطی که برای فعالیت بیرون از خانه تهیه شده از درآمدزایی عقب نمی ماند و در محل زندگی خود به سه روش زیر به فعالیت درآمدزایی خود می پردازد:

  1. انجام فعالیت به صورت کارمزدی یا پروژه ای برای کارفرمای خارج از محیط مسکونی با تولید خدمات و انجام فعالیت های مغزی با کمک فناوری اطلاعات
  2.  انجام فعالیتهایی که با تامین مواد اولیه تا عرضه و محصول در بازار فروش به صورت خویش فرما
  3. انجام فعالیت به صورت تعاونی، اتحادیه یا مشارکت با بنگاه های بزرگتر و زیرمجموعه آن ها بودن بخشی از مراحل تولید را در خانه انجام می دهد.

حمایت هایی که از مشاغل خانگی می شود.

از مشاغل خانگی با توجه به شرایطشان از آن ها حمایت هایی می شود:

۱- اعطای تسهیلات کسب و کارهای خانگی با توجه به فعالیتشان

۲- بیمه خویش فرما

۳- در اختیار قراردادن غرفه های بازارچه ایی

۴-عدم نیاز به تغییر کاربری محل مسکونی

۵-استفاده از تسهیلات صندوق قرض الحسنه مهرامام رضا(ع)

کسب و کار خانگی برای چه افرادی مناسب است؟

تسهیلات کسب و کارهای خانگی در گزینه اول برای بانوانی مناسب است که به هر دلیلی توانایی حضور منظم در بیرون از منزل را ندارند ولی به منبع درآمد برای اداره زندگی و تامین نیازهای خودشان احتیاج دارند.

*افرادی که به دلیل ناتوانی جسمی تمایل به کار کردن در محیط بیرون از خانه ندارند.

*افرادی که توانایی مالی برای رهن مکان برای محل کسب ندارند.

برای گرفتن وام مشاغل چه باید کرد؟

برای گرفتن وام مشاغل، فرد باید اول وارد سامانه mashaghelkhanegi.ir شود. تا در جریان فرایند جدید صدور مجوز مشاغل خانگی قرار بگیرد و همچنین لیست مشاغل، کسب و کارهای خانگی و دستگاه های صادر کننده مجوز رشته‌ های مورد نظر را از این سامانه دریافت کنند.

مشاغل خانگی ثبت شده

مشاغل خانگی ثبت شده در سایت وزارت رفاه و تعاون به این شرح می باشد:

۱پوشاک ۲-گلیم ۳-تولید عسل ۴-مترجمی زبان خارجه۵-ویراستاری ( مقاله ، کتاب و..) ۶-تولید مرغ بومی( پرورش جوجه یکروزه )    ۷-دست بافته های داری و دستگاهی۸-پرورش گل وگیاه  ۹قالی بافی ۱۰-انیمیشن۱۱-بسته بندی میوه خشک  ۱۲-تکثیر و پرورش زالوی طبی۱۳-پرورش قارچ۱۴-گیوه‌بافی و گیوه‌دوزی۱۵-چیت بافی  ۱۶بسته بندی حبوبات  ۱۷-فرش بافی  ۱۸-تولید انواع گیاهان دارویی  ۱۹-کلاش بافی    ۲۰-پرورش کرم ابریشم    ۲۱-حوله بافی   ۲۲-مصنوعات چرمی   ۲۳-بسته بندی زعفران   ۲۴-تابلو فرش   ۲۵-بسته بندی زرشک    ۲۶-تولید زعفران    ۲۷-تولید میوه خشک    ۲۸-احجام چوبی ومنبت    ۲۹-تراش سنگهای نیمه قیمتی    ۳۰-حکاکی روی فلزات    ۳۱-زیورآلات سنتی    ۳۲-تولید گل محمدی    ۳۳-پشتیبانی سایت( تهیه خبر تهیه مقاله تکمیل)    ۳۴-کسب و کارهای الکترونیکی    ۳۵-سرمه دوزی    ۳۶-تولیدات چرمی دست دوز    ۳۷-مجسمه سازی(پلی استر و رزین)    ۳۸-بسته بندی سبزیجات    ۳۹-تولید مصنوعات نمدی    ۴۰-کلاه کرکی    ۴۱-عرقیات گیاهی  ۴۲-چادر شب بافی  ۴۳-تولید نرم‌افزار  ۴۴-کیف دوزی  ۴۵-پارچه بافی  ۴۶-برنامه نویسی  ۴۷-قلم زنی  ۴۸-بسته بندی پولک و نبات    ۴۹-بسته بندی کشک و قارا    ۵۰-گبه    ۵۱-تولید کشک و قارا    ۵۲-خاتم کاری    ۵۳-نخ ریسی سنتی    ۵۴-بسته بندی گز    ۵۵-پرورش بلدرچین  ۵۶-معرق  ۵۷-تولید پولک و نبات  ۵۸-فرآوری حبوبات  ۵۹-بسته بندی بادام    ۶۰-بسته بندی عناب    ۶۱-تولید لباس های محلی اقوام    ۶۲-فرآوری گیاهان دارویی    ۶۳-فرآوری بادام    ۶۴-گل‌های کریستالی    ۶۵-تولید عناب  ۶۶-تولید گز  ۶۷-فرآوری سبزیجات ۶۸-تولید زرشک۶۹-بسته بندی گیاهان دارویی   ۷۰-زیور آلات۷۱-پرورش عقرب

اگر شغلمان در مشاغل خانگی نبود؟

بعضی افراد سوال می کنند اگر شغلمان در مشاغل خانگی نبود و سازمان رفاه آن را ثبت نکرده بود به ما وام تعلق نمی گیرد؟ با توجه به منعطف بودن این نوع شغل، سازمان رفاه برای فرد این حق را قائل شده که اگر شغلش در سامانه ثبت نشده بود آن را پیشنهاد دهد تا مورد بررسی قرار بگیرد تا در نهایت تائید شود.

تعیین وضعیت قبل از ثبت نام وام مشاغل خانگی

هر فرد متقاضی قبل از ثبت نام باید تعیین وضعیت و مشخص کند (مستقل، پشتیبان و تحت پوشش) برای دانستن این که عضو کدام گروه است به دسته بندی مشاغل در سایت وزارت رفاه و تعاون باید مراجعه کند.

اولین قدم برای گرفتن تسهیلات مشاغل خانگی

برای گرفتن تسهیلات در مشاغل خانگی اولین قدم، کسب و صدور مجوز شغل خانگی می باشد. تا فردی در سامانه وزارت رفاه و تعاون اعلام موجودیت نکند نمی تواند توقع بهره مندی از مزایا داشته باشد.

ضوابط صدور مجوز کسب وکارخانگی    

شرایط لازم برای متقاضیان اخذ مجوز کسب و کار خانگی به این شرح است:

  1. شرایط عمومی :
  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • حداقل سن بیست سال برای اشخاص پشتیبان
  • نداشتن سابقه کیفری موثر به تأیید مراجع ذیصلاح (برای اشخاص پشتیبان )

– داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی برای متقاضیان مرد

*اقامت در محل اجرای طرح ( برای افرادمستقل )

  1. شرایط اختصاصی :
  • گواهی آموزش و مهارت در رشته مورد نظر (دارای تاریخ اعتبار)
  • ارائه گواهی سلامت برای متقاضیان رشته های مرتبط با مواد غذایی و بهداشتی
  • تأمین سهم آورده متقاضی حداقل به میزان ۲۰% سرمایه مورد نیاز ایجاد رشته شغلی (برای اشخاص پشتیبان) داشتن ايده براي شروع فعاليت
  • داشتن توانايي مديريت براي اداره كسب و كار

مدارک مورد نیاز برای صدور مجوز کسب و کار خانگی

مدارک مورد نیاز برای صدور مجوز کسب و کارهای خانگی و در قدم بعد، گرفتن تسهیلات به این شرح است:

  • تصویر شناسنامه و کارت ملی تصویر
  • کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت برای متقاضیان مرد
  • گواهی عدم سوء پیشینه برای پشتیبان
  • تصویر گواهی آخرین مدرک تحصیلی اصل و تصویر کارت مهارت مرتبط با رشته شغلی
منظور از مراجع ذی صلاح در مشاغل خانگی

بعد از ثبت نام در سامانه مراجع ذی صلاح باید به بررسی درخواست و وضعیت فرد در مشاغل خانگی بپردازند. مراجع ذی صلاح برای نظر دادن در مورد قبولی کسب و کار خانگی متقاضی:

  1. سازمان میراث فرهنگی
  2. جهاد کشاورزی
  3. صنعت و معدن استان
  4. اداره ارشاد
  5. فنی و حرفه ای استان
  6. بنیاد شهید
  7. کمیته امداد
  8. صندوق کارآفرینی امید

صندوق کارآفرین امید و بانک های عمال برای تسهیلات مشاغل خانگی

صندوق کارآفرینی امید و بانك هاي عامل به متقاضيانی که موفق به کسب مجوز شده اند با رعايت قانون مشاغل خانگي و دستور العمل هاي اعلام شده می توانند تسهيلات اعطا کنند.

* شرايط صندوق کارآفرینی امید:

۱٫حداكثر تسهيلات قرض الحسنه پرداختي به متقاضيان مستقل ۵۰ ميليون ريال مي باشد. ۲٫حداكثرتسهيلات قرض الحسنه به متقاضيان پشتيبان يك ميليارد ريال مي باشد.

میزان تسهیلات به چه عاملی برمی گردد؟

ميزان تسهيلات قرض الحسنه پرداختي به متقاضيان پشتيبان، متناسب با طرح توجيهي كسب و كار مي باشد. طرح هايي كه اشتغالزايي بيشتري دارند در اولويت قرار مي گيرند.

شرايط بانك هاي عامل حداكثر تسهيلات قرض الحسنه مشاغل خانگی                

شرايط بانك هاي عامل، حداكثر تسهيلات قرض الحسنه پرداختي به متقاضيان مستقل ۵۰ ميليون ريال مي باشد.

مدت زمان بازپرداخت تسهیلات مشاغل خانگی

حد اكثر مدت باز پرداخت تسهيلات قرض الحسنه براي متقاضيان مستقل ۳ سال مي باشد. حد اكثر تسهيلات پرداختي به متقاضيان پشتيبان ده ميليارد ريال مي باشد.

بعد از مزیت دریافت تسهیلات بیمه مشاغل خانگی

با ارائه مجوز کسب و کار خانگی فرد می تواند نزد صندوق تامین اجتماعی به صورت خویش فرما بیمه و از مزایای آن برخوردار شود. افراد صاحب مشاغل خانگی ساکن در روستا باید از صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر اقدام کنند و تابع قوانین و مقررات مربوطه خواهند بود.

خلاصه ایی از کسب و کار خانگی

فرد فعال در کسب و کار خانگی با ورود به سامانه و ثبت نام از طریق تایید مراجع ذی صلاح می تواند تسهیلات و وام دریافت کند. هیچ فردی بدون معرفی نامه نمی تواند به بانکی مراجعه و برای شغل خانگیش تقاضای وام کند.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • احمد سروری 28 سپتامبر 2020 در 3:12 ب.ظ

    سلام برای گرفتن وام مشاغل خانگی وازدواج ایا باید فقط ضامن کارمند باشد مگر همه مردم اشنای کارمند دارند واگر هم داشته باشند کارمند وظیفه ای ندارد که وام را کسی دیگر میگیرد او ضامن شود به نظر من دوتا ضامن شناخته شده کافیست که مردم خوار وذلیل نشون

    • سردبیر تحریریه 28 سپتامبر 2020 در 7:51 ب.ظ

      سلام.
      کارمند رسمی دولت تنها ملاک نیست کارمندی که گواهی و کسر از حقوق بتواند تامین کند. ضمانت های اجرایی دیگه مانند چک و سفته هم با صلاحدید شعبه منافاتی ندارد. کاربر عزیز بالاخره باید ضمانت هم باشد .
      باتشکر تیم وام چی