لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

تسهیلات واحدهای تولیدی پاشنه آشیل اقتصاد کشورمان در وضعیت قرمز

  • 0
  • 20/03/21
  • خواندن: 5 دقیقه
جنگی به تمام معنا با منبعی که دیده نمی شود و درک درستی از آن نیست. باورها و تجویزها در مورد آن متفاوت است. توافق نظری نه وجود دارد و نه به این زودی ها هم پیدا خواهد شد. کسب و کارها را از رونق انداخته و اقتصاد کمیت اسبش بدجور لنگ شده است. نیروهای کار، دچار یک بیکاری اجباری شده اند و دلهره اقساط عقب مانده چه می شود و چه خواهم کرد؛ ذکر مصیبت این روزهای کشور است.

خبر سایت بانک مرکزی

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، عناوين بخش‌ها و رسته‌هاي کسب و کارهايي که به طور مستقيم از بيماری کرونا دچار بيشترين آسيب شده‌اند و شامل امکان بهره مندی از تعویق پرداخت تسهیلات در اسفند ۹۸ و دو ماهه اول سال ۹۹ شده اند، به شرح زیر است:

۱-مراکز توليد و توزيع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی، تالارهای پذيرايی، قهوه‌خانه‌ها، اغذيه فروشی ها (و موارد مشابه به تشخيص وزارت صنعت، معدن و تجارت)

۲- مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذيرها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی و پذيرايی و تفريحی و خدماتی بين‌راهی (موارد مشابه به تشخيص وزارت ميراث فرهنگی، گردشگری و صنايع دستی)

۳- حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری و برون شهری اعم از هوايی، جاده‌ای، ريلی و دريايی

۴- دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری

۵- توليد و توزيع پوشاک

۶- توليد و توزيع کيف و کفش

۷- مراکز توزيع آجيل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبميوه

۸- مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفريحی

۹- مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی

۱۰- مراکز توليد، توزيع و فروش صنايع دستی

جدیت بانک مرکزی در ابلاغیه تعویق پرداخت اقساط

روابط عمومی بانک مرکزی ابلاغ کرد: «گفتنی است مراتب به قيد فوریت به تمامي واحدهاي بانک‌‌‌‏ ها و مؤسسه اعتباري غيربانکي ابلاغ و بر حسن اجراي آن نظارت دقيق به عمل می آيد. یادآور می شود اقساط وام های قرض الحسنه کلیه اشخاص بدون قید و شرط به مدت سه ماه به تعویق خواهد افتاد و بانک ها موظف به اجرای این بخشنامه هستند.»

محدودیت وجود ندارد

همانطور که روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرده است در همکاری با کسبه های آسیب دیده قید بانک های دولتی وجود ندارد و حتی موسسه های اعتباری و قرض الحسنه ها باید برای انعطاف سه ماه در اقساط همکاری کنند.

جریمه و کارمزدی وجود ندارد

تعویق اقساط بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار مشمول جریمه و کارمزد نمی‌شود. در این مصوبه آمده بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی نباید از وام‌گیرندگان در دوره مذکور جریمه (مابه‌تفاوت نرخ وجه التزام تاخیر تادیه دین و نرخ سود مندرج در قرارداد) و کارمزد اضافه دریافت کنند. البته باید توجه داشته باشید که مطابق رویه معمول، سود تسهیلات، توسط بانک دریافت می‌شود.

شرطی برای همکاری بانک ها

آن طور که در مصوبه شورای پول و اعتبار آمده، مشتریانی که وام‌های مصداق این طرح را دریافت کرده‌اند، تحت شرایط خاصی مشمول تعویق سه ماهه اقساط می‌شوند. آن‌ها باید تا ابتدای دی‌ماه بدهی به بانک نداشته باشند. به طور دقیق‌تر، بدهی آن‌ها تا تاریخ اول دی‌ماه ۹۸ باید در طبقه جاری قرار داشته باشد. با این تفسیر مشتریانی که خوش‌حساب نیستند و اقساط قبل از زمستان خود را کامل پرداخت نکرده‎اند، مشمول امتیازات این مصوبه نمی‌شوند.

وام های با پرداخت دفعی هم شامل طرح بحران هستند

وام‌ هایی که بازپرداخت آن‌ ها به صورت دفعی است هم مشمول مصوبه شورای پول و اعتبار هستند. آن‌هایی که پیش از این وام گرفته‌اند و باید در بازه ابتدای اسفند تا انتهای اردیبهشت ۹۹ مبلغ وام را به صورت دفعی به بانک بازپرداخت کنند، مهلت سه ماهه می‌گیرند. با این حساب موعد سررسید آن‌ ها سه ماه به عقب موکول می‌شود. برای مثال اگر کسی از مشمولان مصوبه شورای پول و اعتبار موعد سررسید وامش در انتهای فروردین ماه باشد، تا انتهای تیر فرصت دارد تا بدهی خود را بازپرداخت کند. این دسته افراد هم مشمول جریمه و کارمزد اضافه نخواهند شد.

توجه کنید

بانک مرکزی اعلام کرد این طرح تعویق اقساط سه ماه به صورت سیستمی انجام می گیرد و نیازی به مراجعه حضوری به بانک نیست.

بانک رسالت در وضع بحرانی

بانک رسالت به تمام بدهکارانش( افرادی که وام گرفته اند) پیامک زده است که در صورت بروز مشکل برای شما در شراط کنونی به پیشخوان بانک رسالت به آدرس www.rqbank.ir مراجعه کنند، با ثبت و اظهار مشکلشان؛ بانک با آن ها برای پرداخت اقساط معوقه و ماه های آینده همکاری خواهد کرد.

بانک پارسیان و بخش ش جرائم اقساط

قبل از این بحران، بانک پارسیان از اوایل دی ماه طرح بخشش جرائم را آغاز کرده بود. به گزارش روابط عمومی بانک پارسیان: «مشتریانی که در سررسید مقرر نسبت به پرداخت اقساط و تسویه بدهی های خود اقدام نکرده اند، می توانند با پرداخت و تسویه کل بدهی هر یک از قراردادها از مزایای بخشودگی مزبور بهره مند شوند. بر اساس این طرح که از تاریخ ۹ دی ماه آغاز شده و تا پایان سال ۱۳۹۸ ادامه خواهد داشت، مشتریانی که به دلایل مختلف نتوانسته اند بدهی خود را تاکنون بازپرداخت نمایند، می توانند با مراجعه به شعب بانک پارسیان از مزایای این طرح استفاده  کنند.»
بعضی بانک ها

در تمامی منابع از سر باز زدن بعضی بانک ها در همراهی با این طرح سخن گفته شده است اما بانک مرکزی به این خبر و عدم علاقه بعضی! بانک ها به همکاری با طرح؛ با زبان تهدید سخن گفت: « همه بانک‌ها باید از این دستورالعمل پیروی کنند و هر بانکی که به آن عمل نکند تخلف انجام داده است و ممکن است حمایت های آتی بانک مرکزی نسبت به آن ها کمرنگ شود؛ البته ممکن است این کار به روند نقدینگی بانک‌ها آسیب بزند که به گفته، آقای همتی اگر بانک ‌ها دچار کمبود جریان نقدینگی شدند بانک مرکزی حتما از آن‌ها حمایت خواهد کرد.»

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.