لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

تسهیلات ارزی کمک به حرفه کدام تولید کنندگان کشور است ؟

  • 0
  • 19/12/14
  • خواندن: 7 دقیقه
هر زمان و هر لحظه سایت وام چی در تفکر این است که با رصد مداوم در سایت رسمی تمام بانک ها تسهیلات و خدمات اعتباریشان را برای کاربرانش گلچین کند تا قبل از هر چیزی و هر کسی به آن ها اطلاع دهد. سعی شده در این مطلب به تسهیلات ارزی پرداخته شود. تسهیلاتی حیاتی که برای تمام صادر کننده های کالا می تواند آینده کاریشان را تغییر دهد.

تسهیلات ارزی چیست ؟

تسهیلاتی که جهت تامین سرمایه در گردش مورد نیاز به ارز در تولید یا تامین کالاهای صادراتی غیرنفتی در سقف نیاز ارزی به تولید کننده یا صادرکننده اعطاء می شود. با همین تعریف ساده مشخص شد به صادرکنندگانی که کالاهایی غیرنفتی تولید می کنند در زمینه تامین مواد اولیه، بالا بردن سرمایه درگردش به ارز نه به ریال وام داده می شود. این وام ها به تسهیلات پیش از حمل هم شناخته می شوند.

تسهیلات ارزی به چه شرکت های تعلق می گیرد ؟

  • شرکت در جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده و در خصوص اشخاص حقیقی باید فرد در جمهوری اسلامی ایران مشغول فعالیت تجاری باشد.
  • حداکثر ۲۵۰ نفر نیروی انسانی (به غیر از نیروی انسانی پیمانی) در اختیار داشته باشند.
  • گردش سرمایه آنها سالانه از ۱۵ میلیون یورو بیشتر نباشد.
  • شرکتهای تابعه آنها (در صورت داشتن بیش از ۵۰% سهام شرکت تابعه) بیشتر از ۲۵۰ کارمند نداشته باشند.
  • شرکتهای دولتی مجاز به استفاده از تسهیلات فوق نمی باشند.
  • دارای فعالیت تجاری سالم و مطابق با قوانین و استانداردهای بین المللی باشد.
  • جزء شرکتهای ورشکسته نباشد.

 

شرایط استفاده از تسهیلات ارزی چیست ؟

صادرات از سرزمین اصلی به خارج از کشور، قبل از حمل در قالب سرمایه در گردش ارزی قابل اعطاء می باشد.
  تسهیلات بابت خرید مواد اولیه، مصرفی/ کالای ساخته شده (کالاهای غیر نفتی)  و خدمات در فرآیند تولید مربوط به کالاهایی که صادر خواهند شد؛ قابل اعطا می باشد.
ارائه قرارداد فروش کالای صادراتی منعقده بین صادر کننده ایرانی و خریدار خارجی یا پروفرم صادره توسط فروشنده ایرانی به عنوان خریدار خارجی به شعبه ارزی طرف مراوده واجب است.

انواع تسهیلات ارزی را بشناسیم

تسهیلات ارزی که در زمینه صادرات اعطا می شود به این شرح است:

  • تسهیلات کوتاه مدت بانک ECO
  • تسهیلات میان مدت بانک ECO
  • تسهیلات ارزی برای تامین سرمایه در گردش
  • تسهیلات صادراتی در قالب اعتبار خریدار
  • تسهیلات ارزی بانک های توسعه ای
  • تسهیلات ارزی از محل منابع داخلی بانک
  • تسهیلات ارزی صادراتی میان مدت
  • تسهیلات ارزی صادراتی کوتاه مدت

دو راه دریافت تسهیلات ارزی

فرد صادرکننده برای دریافت وام تسهیلات ارزی دو راه پیش رو دارد. از بانک داخلی با ارائه طرح توجیهی خود تسهیلات به واحد پولی کشور مورد نظرش که بانک داخل از آن حمایت می کند ارز بگیرد و طی ۶ ماه تا یکسال تسویه کند. در روش دوم می تواند از بانک خارجی که مورد داد و ستدش است و بانک کشور با آن توافهم نامه همکاری دارد، وام دریافت کند.

منظور از اکو در تسهیلات ارزی

منظور از اکو، کشورهایی که عضو اکو هستند را شامل می شود. برای تسهیل فعالیت بین این کشورها بانکی به نام اکو وجود دارد که وقتی صادرکننده ایرانی بخواهد به کشورهای عضو، کالایی صادر کند به هر بانکی که با بانک اکو ارتباط دارد(مانند بانک ملت) مراجعه می کند و در خواست تسهیلات ارزی می کند.

تسهیلات گرفتن از ECO

یک صادرکننده کالا برای تولید محصولش قصد دارد ماشین آلاتی را از یک کشور عضو اکو مانند ترکیه وارد کند. شرکت کشور مقصد برای وام دادن، اسناد اعتباری قبول ندارد و مبلغ نقد را در قبال فروش ماشین آلاتش قبول می کند؛ این فرد به بانک مراجعه می کند و از طریق بانک داخلی همکار با بانک اکو درخواست وام می کند تا بتواند پرداخت نقد خودش را انجام دهد. در صورت پذیرش و گرفتن وام، بانک خارجی و داخلی هیچ تعهدی در قبال به استفاده، بازدهی و سود آوری ندارند و در اقساط معین شده مبلغ وام وصول می شود.

مراحل اجرایی گرفتن تسهیلات ارزی از بانک خارجی

متقاضی باید به دبیرخانه هیات راهبری مستقر در سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران مراجعه کند و به انعکاس درخواستش به همراه سایر مدارک مربوطه به بانک عامل به منظور پذیرش عاملیت و نیز به دستگاه اجرایی ذی ربط به منظور اخذ موافقت در خصوص پذیرش طرح  اقدام کند. منتظر اعلام نظر دستگاه اجرایی به بانک عامل، جهت انجام بررسی توجیه اقتصادی، فنی و مالی طرح و نیز به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جهت انسداد سهمیه ارز بماند.

زمان باز پرداخت وام ارزی در بانک خارجی

فردی که توانست، موافقت های رسمی دو کشور(مبدا، مقصد) را برای گرفتن وام ارزیش به دست بیاورد با گرفتن وام تا ۱۸ ماه مهلت دارد آن را خرج کند. تنفس وام ارزی، شش ماه می باشد. با توجه به استاد اعتباری که برای ضامنت بازگشت مبلغ وام و پیش بانک گرو گذاشته است باید بین فواصل شش ماهه برای هر سند اعتباری مبلغی معین از وام را پرداخت کند. مدت زمان تسویه در کل بین ۵ تا ۳ سال و گاهی بلندتر تا ۱۵ سال در نظر گرفته شده است.

محاسبه هزینه، سود و مبلغ وام ارزی

بر اساس مجموعه مقررات ارزی حداکثر سقف تسهیلات فردی برای اشخاص حقیقی و حقوقی به ترتیب معادل یورویی  ۵ میلیون و۲۰ میلیون دلارتعیین شده است. هزینه تسهیلات و بهره آن بر مبنای میزان تسهیلات استفاده شده محاسبه می شود و نرخ آن به تبع شرایط روز ، نوع ارز و اهلیت و  ظرفیت اعتبار متقاضی تسهیلات تعیین می گردد.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.