لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

با آشنایی اصطلاحات بورس به طور تخصصی تر دنیای بورس را درک کنید

  • 0
  • 19/12/07
  • خواندن: 9 دقیقه
حرف از بورس که می شود اکثر ما یک اتاق انتظار شیشه ایی که خط های قرمز با حرف های نوشته شده روی آن افتاده است در ذهنمان تداعی می شود. قیافه آدم های خسته، منتظر با حس بالای استرس دومین تصویر ذهنیمان می باشد. بورس فراتر از این تصویرهای تکراری که در فیلم ها دیده ایم؛ است. دنیایی با نبض های منظم که حیاتش در شاخص ها با بالا و پایین رفتن اعداد خودش را نشان می دهد. با وام چی همراه شوید تا بیشتر در مورد بورس و مفاهیم بورسی بدانیم.

اصطلاحات بورس بازار اول بورس

اصطلاحات بورس را باید بدانیم تا وقتی وارد صفحه اصلی سایت بورس می شویم با عنوان هایی برخورد می کنیم که باید بدانیم چیست تا بتوانیم با آن کار کنیم. یکی از این عنوان ها بازار اول و بازار دوم بورس است. در تعریف بازار اول باید بگوییم بازاری که در آن اوراق بهادار شرکت‌ ها برای اولین بار عرضه و فروخته می‌شود، بازار اولیه نام دارد. در این بازار شرکت ‌ها به ‌طور مستقیم سرمایه مورد نیاز خود را از طریق فروش سهام به مردم تأمین می‌کنند که این کار در قالب پذیره‌ نویسی صورت می‌گیرد.

بازار دوم بورس

بعد از بازار اول،در اصطلاحات بورس بازار دوم بورس قرار دارد. اگر فردی که سهام شرکتی را در مرحله پذیره ‌نویسی خریداری کرده و حال قصد فروش این سهم به سایر سرمایه‌ گذاران بازار را دارد، باید به بازار ثانویه مراجعه کرده و اقدام به فروش سهم خود کند. پس می‌توان گفت که تمام معاملات سهام در بازار بورس، جزء معاملات بازار ثانویه هستند.

نعمت وجود بازار دوم یا ثانویه در بورس

وجود بازار ثانویه بسیار ضروری است زیرا که قابلیت نقد شوندگی و معامله مستمر اوراق را پدید می‌آورد و شرکت‌های بورس ترسی از سررسید قرارداد ندارند که فرضاً سرمایه‌ گذار در سرسید کل پولش را تقاضا کرده و به شرکت فشار وارد کند. به موهبت وجود بازار ثانویه، می‌تواند به ‌طور نامحدود با پول سرمایه‌گذاران فعالیت کرد.

کد بورس چیست؟

کد بورس یک عدد است مانند کد ملی، برای هر شهروند ایرانی یا اتباع مجاز کشورهای خارجی صادر می شود. مجوز معامله در بازار بورس است. شرط لازم برای فعالیت در بازار بورس ایران، داشتن کد بورس است. شما باید به یکی از کارگزاری های بورس در ۳۱ استان کشور مراجعه و با پر کردن فرم درخواست کد بورس، کد را دریافت کنید که ۲۴ ساعت بیشتر زمان برای گرفتنش نیاز نیست.

تفاوت بازار اول و دوم بورس چیست؟

شاخص بازار اول بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت ‌هایی است که در بازار اول بورس پذیرش‌ شده‌اند. همچنین شاخص بازار دوم بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌هایی است که در بازار دوم بورس پذیرش‌شده‌اند. به طور کلی این دو بازار با توجه به توان و پتانسیل ارزش مادی دو دنیای متفاوت را به نمایش می گذارند.

شبکه کدال چیست؟

سامانه یکپارچه گردآوری، نظارت و انتشار الکترونیکی اطلاعات به نشانی codal.ir به ‌منظور مكانیزه كردن جمع‌ آوری، بررسی و انتشار اطلاعات مالی شرکت‌ های ثبت‌ شده نزد سازمان و سایر اشخاصی که طبق قانون بازار اوراق بهادار ملزم به گزارش اطلاعات خود هستند، طراحی ‌شده است.

صندوق سرمایه گذاری در بورس

در بورس صندوق های سرمایه گذاری وجود دارد. این صندوق ها با توجه به موارد تشکیل دهنده ایی که دارند نام می گیرند. برای نمونه شما دو درصد سهام یک صندوق را می خرید. در این صندوق ۱۰۰ کیلو طلا، ۱۰ میلیارد تومان، سرمایه پولی، ۱۰ میلیارد تومان اوراق وجود دارد شما صاحب ۲ کیلو طلا،۲۰۰ میلیون تومان پول و سهامی به ارزش ۲۰۰ میلیون تومان  هستید. این دارایی شما قابلیت تبدیل به پول یا طلا ندارد بلکه شما فقط می توانید از سود و عائدی آن بهره ببرید.

پرتفو در بورس چیست؟

تجربه داران بورس خرید تک سهامی را در بازار بورس توصیه نمی کنند. پرتفو راه حلی برای خریدی مطمئن تر است که سبدی از سهام های برای نمونه گروه غذایی، بیمه، بانکی، تجهیزاتی، سیمانی، دارویی، گردشگری، پتروشیمی، پالایشگاهی و شیمایی تقسیم بندی می شود و این گروه ها در طول سال،  فرا خور تصمیمات سیاسی و اقتصادی دولت و لایحه بودجه و نوسانات ارزی، اول سالی و پایان سالی، دست خوش تغییرات می شوند. بنابراین برای حفظ ریسک متعادل سبد شما داشتن ترکیبی از این سهام را کارکشته های بورس الزامی (با طرح پرتفو) الزامی می دانند.

EPS در بورس چیست؟

یک سود تقریبی در اول سال مالی که به صورت محافظه کارانه از سمت شرکت صاحب سهام اعلام می شود که روی آینده قیمت سهام تاثیر بسیاری دارد.

DPS در بورس چیست؟

سود هر شرکت پس از کسر مالیات است که توسط شرکت ها به سهامداران پرداخت می شود یا برای توسعه شرکت در نظر گرفته می شود

اوراق اجاره و قرضه در بورس چیست؟

اوراق اجاره، اوراقی است که دارنده به صورت مشاع، مالک بخشی از دارایی است. اما اوراق قرضه، اوراقی است که دارنده به موجب آن، شرکت انتشار دهنده تعهد دارد تا بهره سالانه به دارنده پرداخت کند.

دیده بان بورس

منظور از دیده بان بورس مشاهده هر لحظه معاملات، شاخص های خرید و فروش آن در یک روز می باشد. معاملات در بورس تا ریال آخر شفاف سازی می شود و دیده بان هم مسئول دسترسی به آمار ها و قیمت های خرید، فروش و واگذاری سهام می باشد.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.