لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

بازار بورس و آشنایی با کارکرد آن برای افرادی که نقدینگی دارند

  • 0
  • 19/12/03
  • خواندن: 5 دقیقه
دو و سوم افرادی که نقدینگی و سرمایه مازاد دارند یا با خرید ملکی آن را سرمایه گذاری می کنند و نهایتاً سپرده بلند مدت در بانکی را انتخاب می کنند. راه سومی را برای خودشان متصور نیستند. وام چی برای این افراد راه سوم را با چراغ سرمایه گذاری در بورس برایشان روشن کرده است.

برای ورود به بازار بورس

برای وارد شدن به بازار بورس نیاز نیست تحصیلات خاص یا منابع مالی زیادی داشته باشید. یک فرد عادی هم می تواند با سرمایه گذاری سرمایه خود در بورس یک فعالیت بورسی انجام دهد. این تصور غلط که بورس جای هر کسی نیست را باید کنار گذاشت.

بورس چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف ساده و کلی از بورس بدهیم باید بگوییم جایی که سرمایه های کوچک را جمع می کند تا یک متولی به واسطه آن بتواند وارد یک فعالیت بزرگ اقتصادی شود. بازاری که با کشف قیمت واقعی، قیمت های شفاف از هر کسب و صنعتی ارائه می دهد.

دسته بندی بورس

بازار بورس به ۳ دسته کلی تقسیم می‌شود:

  • بورس کالا: بورس کالا، بازار متشکل و منسجمی است که تعداد زیادی از فروشندگان، کالای خود را عرضه و کالای مربوط پس از بررسی ‌های کارشناسی و قیمت‌گذاری توسط کارشناسان آن بازار، به خریداران ارائه می‌شود. در این بورس معمولا مواد خام و مواد اولیه مورد معامله قرار می‌گیرد. هر بورس کالایی را با نام کالایی که درآن معامله می‌شود؛ می‌شناسند. مثلا بورس نفت، بورس گندم و… بورس کالا خود به بازار فیزیکی و بازار ابزار مشتقه تقسیم می‌شود.
  • بورس ارز :خرید و فروش پول‌های خارجی در این بورس انجام می‌شود. البته این نوع بورس در ایران فعال نیست.
  • بورس اوراق بهادار: در این نوع بورس دارایی‌هایی مانند سهام، اوراق مشارکت و… مورد معامله قرار می‌گیرد.

با این شناخت کلی و اجمالی دیگر فرد می داند وارد چه عرصه ایی می خواهد بشود.

انتخاب سرمایه گذاری در بورس

چندین دلیل وجود دارد که سرمایه گذاری در بورس را محبوب می کند. با سرمایه گذاری در بورس سود بیشتری از هر روش سرمایه گذاری معمول دیگر نصیبتان خواهد شد. خیالتان از قانونی و رسمی بودن سرمایه گذاری راحت است. به علت وجود شفافیت مالی هر زمان که تصمیم بگیرید می توانید از بازار فعالیتی که در آن سپرده دارید مطلع شوید. قابلیت نقدشوندگی بالای سرمایه شما در هر زمانی که اراده کنید، وجود دارد.

۲ روش دریافت سود دربورس

در روش اول شرکت‌هایی که سهامشان در بورس عرضه شده است، بخشی از سود ناشی از فروش محصولات خود را بین سهامداران تقسیم می‌کنند. در نتیجه سرمایه‌گذارانی که سهام این شرکت‌ها را دارند، از این طریق کسب درآمد می‌کنند. این سود به ‌صورت سالیانه به سهام داران پرداخت می‌شود.

در روش دوم، قیمت سهام شرکت‌ ها به دلیل فعالیت‌ های مفید و اثربخش مدیرانشان، می‌تواند افزایش یابد. افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها موجب ایجاد درآمد برای سهامداران آن‌ خواهد شد.

سود سپرده در بانک

اگر شما حسابی را در بانک سپرده کنید. بانک با پول شما در بورس سهام خریداری کند اگر سود عائدی بانک با سرمایه شما زیاد باشد مبلغی که به شما وعده داده را پرداخت خواهد کرد. ارزش سهام خریداری شده بالا برود؛ بانک سود افزایش سهام را به شما نخواهد داد و تقسیم هم نخواهد کرد. اگر فردی کمی ریسک پذیر باشد می تواند ما به تفاوت این درآمدها را که بانک برای خودش محاسبه می کند را به دست بیاورد.

داشتن مدرک تحصیلی مربوط به بورس

برای ورود به بازار بورس نیاز به هیچ مدرک تحصیلی مرتبط نیست. البته افرادی که در زمینه های اقتصاد و رشته های مالی تحصیل کرده اند به علت آشنایی با مفاهیم به صورت تئوری امکان دارد جلوتر باشند اما چیزی که هر فرد علاقمند در بورس را به جلو سوق می دهد توانایی یادگیری و استفاده کردن از اطلاعات کاربردی است.

بورس ایران و دامنه ریسک

بورس در اکثر کشورها یک دامنه نوسانی بالا و با ریسک پذیری زیاد روبرو است. خیلی ها بابت ترسی که از ریسک کردن دارند وارد بازار بورس نمی شوند. این مطلب برای افرادی که دلهره ضرر در بورس دارند بسیار مفید است که بدانند به علت پیشرفته نبودن بازار بورس کشورمان و حفظ منابع منافع سهامداران خرد محدودیت دامنه نوسان روزانه برای سهام تعریف کرده‌اند.

نوسان دامنه ریسک در بورس

به طور حدودی دامنه نوسان سهام بورس و فرابورس ۵ درصد است. درنتیجه اگر قیمت دیروز سهام ۱۰۰ تومان بوده دامنه نوسان امروز یک سهم بین ۹۵ تا ۱۰۵ تومان خواهد بود. حال اگر یک سهم پتانسیل صعود تا دو برابر قیمت فعلی را دارا باشد تا چندین روز در مثبت کامل معامله می‌گردد یعنی قیمت سهم هر روز مثبت ۵ درصد افزایش خواهد یافت.

حداقل سرمایه برای ورود به بورس

طبق قانون بورس و اوراق بهادار کشورمان برای ورود به بورس داشتن مبلغ حداقل صد هزار تومان برای سرمایه گذاری نیاز است. در معادلات تلفنی این مبلغ تا ۵۰ هزار تومان هم کاهش می یابد.

توصیه برای آغاز سرمایه گذاری

برای ورود به بازار بورس با مبلغی حداقلی اقدام به فعالیت کنید تا تجربه کسب کنید، جو فضا و سازو کار بورس به دستتان بیاید و با اطمینانی که کسب می کنید به تدریج سرمایه بورسی خود را افزایش دهید.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.