لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

ارزش گذاری بهای اسکناس معیوب و خراب شده در زمان تعویض اسکناس

  • 0
  • 20/07/01
  • خواندن: 17 دقیقه
ارزش گذاری بهای اسکناس معیوب و خراب یکی از گزینه های عجیب و غیر منطقی برای بعضی از مشتریان بانک ها می باشد. برای چاپ اسکناس زمان گذاشته شده و جز سرمایه کشور می باشد اگر از آن بهینه استفاده نکنید، مخدوش، پاره یا سوخته شود مسئول هستید و بانک مرکزی در زمان تعویض و تحویل اسکناس آن را ارزش گذاری می کند که در مطلب زیر به آن پرداخته ایم. با ما همراه باشید و به اسکناس های در جیبتان یک نگاه بیندازید.
ارزش گذاری بهای اسکناس

ارزش گذاری بهای اسکناس

ارزش‌ گذاری و پرداخت بهای اسکناس‌ها و ایران‌ چک‌ های آسیب‌ دیده در شعب منتخب بانک ملی ایران در سراسر کشور و همچنین در باجه ‌ای که به این منظور در ساختمان فردوسی بانک مرکزی در نظر گرفته شده است، انجام می‌شود.

صاحب پولی کمتر از ارزش واقعی

اگر شما هم به اسکناس آسیب نرسانده باشید بالاخره مسئولید. اگر در تاکسی پول معیوب دریافت کردید و در زمان پرداخت بهایی، فرد بعدی آن را از شما نگرفت بدانید صاحب اول آخرش شما هستید با یک بهای کمتر که ارزش واقعیش را از دست داده است.

تعویض اسکناس

تعویض اسکناس ‌ها و ایران ‌چک‌ های کهنه و فرسوده در کلیه شعب بانک‌ های کشور انجام می‌شود.

ارزش گذاری چگونه است

پرداخت بهای اسکناس‌ ها و ایران‌ چک‌ های کهنه و فرسوده منوط به موجود بودن تمام سطح اسکناس یا ایران‌ چک است؛ در غیر این صورت، اسکناس یا ایران ‌چک ارائه‌ شده، ناقص در نظر گرفته می‌ شود و مشمول ارزش‌گذاری طبق ضوابط مربوطه می‌شود.

ده قسمت ارزش گذاری بهای اسکناس

برای ارزش‌ گذاری هر یک از انواع اسکناس ‌ها و ایران‌ چک‌ های آسیب‌ دیده، جدولی منطبق با ابعاد آن طراحی شده است که با قرار گرفتن بر روی آن، سطح اسکناس یا ایران ‌چک به ۱۰ قسمت مساوی تقسیم می‌شود.

قسمت بندی اسکناس

نمونه ارزش گذاری بهای اسکناس معیوب

در عکس بالا اسکناس ۱۰،۰۰۰ ریالی به ۱۰ خانه مساوی تقسیم شده است که ۲ خانه از آن در قسمت پایین در سمت راست کامل نیستند. بنابراین، تنها ۸ خانه از مجموع ۱۰ خانه آن در ارزیابی، کامل محسوب می‌شوند. طبق جدول بالا، ارزش هر خانه برای اسکناس ۱۰،۰۰۰ریالی برابر ۱،۰۰۰ریال است. به این ترتیب، ارزش قسمت باقی‌ مانده از اسکناس آسیب‌ دیده، مشروط به دارا بودن سایر شرایطی که در ادامه ذکر می‌شود، ۸،۰۰۰ ریال خواهد بود.

تبصره ارزش گذاری بهای اسکناس

تبصره ۱ ـ اسکناس‌ های آسیب‌ دیده مورد ارزیابی که حداقل یک‌ دهم (۱/۱۰) سطح آن (یعنی به اندازه یک خانه کامل از جدول مربوط) موجود باشد، به شرط داشتن یک شماره سریال کامل یا دو امضا مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

تبصره ۲ ـ ارزیابی ایران‌ چک‌ های ناقص صرفاً از طریق تطبیق سطح ایران‌ چک با جدول مربوط انجام می‌شود و دارا بودن شماره سریال کامل و امضا ملاک ارزیابی محسوب نمی‌شود، مشروط بر آن که حداقل یک ‌دهم (۱/۱۰) سطح آن (یعنی به اندازه یک خانه کامل از جدول مربوط) موجود باشد.

تبصره ۳ ـ در مورد قطعات اسکناس و ایران ‌چک به هم چسبانده‌ شده، اگر برای بانک محقق نشود که قطعات مربوط به یک اسکناس یا ایران‌ چک واحد هستند، هر یک از قطعات جداگانه ارزیابی می‌شوند، مشروط بر آن که هر یک از قطعات از  ۱۰درصد سطح اسکناس یا ایران‌ چک بیشتر باشد و قطعات اسکناس‌ها دارای یک شماره سریال کامل یا دو امضا باشد.

تبصره ۴ ـ اسکناس و ایران‌ چک سوخته، پوسیده و یا آغشته به جوهر یا مواد دیگر در صورتی که سطح آن‌ ها کامل باشد، با کسر ۱۰ تا ۳۰ درصد بهای اسمی پرداخت می‌شوند.

یازده حالت اصالت ایران چک

  • ريز نوشته (ميکروپرينت) :نوشته ‌هاي بسيار ريزي که با ابزار بزرگ‌ نمايي قابل مشاهده هستند و تنها به وسيله دستگاه‌هاي چاپ امنيتي، چاپ مي‌شوند.
  • واتر مارک : نقش تصوير فردوسي در خميره کاغذ و عدد ۱۰۰۰۰۰۰ به صورت روشن‌تر ديده مي ‌شود.
  • طرح مکمل : اين طرح به صورت عدد ۱۰۰۰۰۰۰، به گونه‌ اي چاپ شده است که قسمتي از طرح در رو و قسمتي ديگر در پشت ايران ‌چک قرار گرفته و در مقابل نور همديگر را کامل مي‌ کنند.
  • نخ امنيتي پنجره‌اي : اين نخ از نوع هولوگرام و با نوشته ۱،۰۰۰٫۰۰۰، به صورت بي‌ رنگ در بطن نخ مي‌باشد.
  • نخ امنيتي پنهان : اين نخ درون کاغذ قرار گرفته و از نوع فلورسنت و با نوشته بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران است.
  • چاپ برجسته :‌ کليه نقاطي که به رنگ سرمه‌ا ی و زرشکی، روي ایران‌ چک نشان داده شده است، چاپ برجسته مي‌باشند که با انگشتان دست به سهولت قابل لمس و شناسايي است.
  • مرکب حراراتي :رنگ به کار گرفته شده در چاپ آرم بانک مرکزي، به گونه‌اي است که با لمس انگشتان دست و افزايش گرما، ناپديد و پس از سرد شدن مجدد ظاهر مي‌شود.
  • مرکب ضد کپي : بعد از گرفتن کپي، رنگ اين مرکب به قهوه‌ اي تغيير مي ‌يابد.
  • در ناحيه شماره گذاری شده، عدد ۱۰۰ به صورت نامرئي وجود دارد که با تابش اشعه ماوراء بنفش، قابل رويت مي‌ باشد.
  • طراحي خطي سه بعدي : ‌طراحي ويژه‌اي که در آن نقش ‌ها به صورت برجسته به نظر مي ‌آيند.
  • طرح مخفی :نوشته ۱۰۰، IRAN‌ ‌CHEQUE  در حالتی که ایران ‌چک به صورت زاویه‌ دار در مقابل چشم قرار بگیرد، قابل رویت می‌باشد.
نتیجه کلی

اسکناس یا ایران چک معیوب را به هیچ عنوان قبول نکنید اگر ایران چک را به بانک بدهید مشمول ارزش گذاری بهای اسکناس خواهید شد. ارزش گذاری که دیگران زحمت کسر ارزشش را کشیده اند و شما باید جوابگو باشید.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.