لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

اثر دلار و ارز بر اقتصاد ایران و راه های مقابله با شوک ارزی از دیدگاه کارشناسان

  • 0
  • 20/12/01
  • خواندن: 4 دقیقه
درباره اثر دلار و ارز بر اقتصاد ایران و چگونگی جلوگیری از آسیب‌ های نوسانات آن بر قیمت کالاها بحث ارزش پول ملی یکی از مباحث مهم به حساب می‌ آید و سالیان سال در اقتصاد ایران درباره آن نظر داده می ‌شود، ولی موفقیت لازم در این موضوع حاصل نشده و دلیل آن هم ارزبری ۷۰ درصد از تولیدات کشور است.
اثر دلار و ارز بر اقتصاد ایران

وابستگی به درآمد نفتی مشکل همیشگی کشورمان

اقتصاد ایران به درآمدهای ارزی وابستگی دارد و دارای کسری‌ های تجاری غیرنفتی است. شفافیت و اعتبار سنجی در خصوص صادرکنندگان و واردکنندگان صورت نمی‌ گیرد و رشد نقدینگی موجب تورم و شکاف آن بین داخل و خارج از کشور شده است.

کنترل قاچاق کالا

سالانه ۱۵ تا ۲۵ میلیارد دلار به صورت غیررسمی، زیرزمینی و قاچاق تبادل کالا انجام می ‌شود و  این عوامل دست به دست داده تا ارزش پولی ملی حفظ، تقویت یا مدیریت نشود. چنانچه درصدد برآئیم تا دوباره از این مسیر در آینده ضربه نخوریم، نیاز است تا  اصلاحات در این خصوص را مدنظر قرار دهیم و هراندازه هم در این کار موفق شویم نسبت به نوسانات ارزی ضربه ‌ناپذیرتر خواهیم بود.

روش مبارزه و حذف قاچاق کالا از کشورمان

جمله بالا به این معنا است که باید برای کنترل قاچاق کالا سختگیری و اقدامات جدی صورت گیرد، مقدمه این کار هم دارا بودن یک برنامه درست برای اعتبارسنجی، حکم شهرت و سابقه واردکنندگان و صادر کنندگان است. جهت توسعه صادرات غیرنفتی، مدیریت واردات و شفافیت در آن، کاهش کسری‌ های تراز تجاری غیر نفتی و کنترل رشد نقدینگی هم به یک برنامه مشخص نیاز داریم.

عواقب عدم کنترل قاچاق کالا

موارد اشاره شده مباحثی است که در کوتاه، میان و بلند مدت قابل انجام است، چنانچه این مسیر طی شود، در آینده دیگر شاهد نوسانات شدید ارزی در کشور و یا کاهش شدید ارزش پول ملی نخواهیم بود. در غیر این صورت مجدد همین اتفاقاتی که در سال‌ های اخیر روی داد را مشاهده خواهیم کرد.

متنوع سازی سبد ارزی کشور

موضوع متنوع سازی سبد ارزی کشور گزینه مهم کنترل وضعیت وابستگی و اثر ارز دلار بر اقتصاد ایران است. متنوع سازی سبد ارزی موضوع مهمی است زیرا در نتیجه آن خواهیم توانست شرکا و تنوع کالاهای تجاری را افزایش دهیم. متاسفانه دارای نقشه ارزی بسیار ضعیفی هستیم و برای تقویت آن دیپلماسی اقتصادی باید فعال شود تا توسعه صادرات صورت گیرد.

نقش امارات در تسویه ارزی کشورمان ایران

۶۰ تا ۷۰ درصد از تسویه ارزی ما در امارات صورت می‌گیرد که تمام عوامل مطرح شده با هم این نقشه ارزی کشور را ضربه‌ پذیر می ‌سازد. پیمان ‌های پولی زمانی روی می‌ دهد که با شرکای تجاری روابط مستحکمی داشته باشید، بدون روابط تجاری مستحکم این امکان مقدور نخواهد شد.
تنوع در سبد ارزی معاملات کشورمان
نوسانات ارز خسارات جبران ‌ناپذیری به بدنه اقتصاد کلان کشور وارد ساخته و زندگی مردم دچار مشکل کرده است، به نظرمی‌ رسد زمان آن فرارسیده تا به سلطه دلار پایان داده تا اثر دلار بر اقتصاد ایران کم شود و در سبد ارزی تنوع به وجود آید.

دو نرخی بودن ارز موجب رانت خواری

علی رضایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اقدامات یک ماه اخیر بانک مرکزی در ساماندهی بازار و کاهش نسبی نرخ ارز، گفت: دو نرخی بودن نرخ ارز موجب رانت می ‌شود و جلوی کاهش پایدار قیمت ارز را می‌گیرد.

دلیل مخالفت عده ای از تک نرخی شدن ارز

نماینده مردم کنگاور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیدگاه‌ های متفاوتی در خصوص ارز تک نرخی و دو نرخی وجود دارد، افزود: ادله برخی برای ممانعت از تک نرخی شدن ارز این است که با تک نرخی شدن آن قیمت‌ ها بالا خواهد رفت. نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم با واقعیت‌ های موجود بازار رقابت کنیم، تصریح کرد: عرضه و تقاضا نرخ‌ها را در بازار تعیین می‌کند، از این رو باید این مهم در بازار مد نظر قرار بگیرد.

هماهنگی دولت و بانک مرکزی نیاز است

دولت و بانک مرکزی در مسیر ساماندهی ارزی باید دیدگاه‌ های مختلف را کنار هم قرار داده و با در نظر گرفتن نظرات کارشناسی اقدامات لازم را انجام دهد. در خصوص نرخ ارز باید اقدامی در دستور کار قرار بگیرد که به سود مردم است.

ورود رهبر برای ساماندهی اوضاع ارز و اقتصاد

خوشبختانه رهبر معظم انقلاب برنامه‌ های مشخصی در مسیر ساماندهی وضعیت قیمت‌ ها ارائه کردند و بر این اساس بهبود شرایط نزدیک است. راهکارهای رهبر معظم انقلاب در مسیر بهبود شرایط اقتصادی کشور نقشه راه مجلس و دولت خواهد شد و به این ترتیب وضعیت در آینده رو به بهبود خواهد بود.

نتیجه کاهش اثر دلار بر اقتصاد ایران

امید است با تدابیر جدید و ثبات نرخ ارز، این افزایش قیمت ‌های روزانه و لحظه ‌ای به یک تثبیت نسبی برسد.

ورود کالای مورد نیاز به کشورمان

مسئله مهم این است که کالاهای وارداتی براساس نیاز کشور مجوز ورود دریافت کند و فعالان در این حوزه به واردات کالاهای اساسی تشویق شوند.

منظور از کالاهای مورد نیاز و اولیت دار

اولویت ‌بندی برای کالاهای وارداتی جهت دستیابی به این مهم باید مورد توجه قرارگیرد. به طور نمونه می ‌توان به گوشی تلفن همراه اشاره کرد. با توجه به اینکه اولویت گوشی تلفن همراه در رده دو یا سه قرار دارد، این سوال پیش می ‌آید که نیاز ما به نهاده‌ های دامی بیشتر  است یا گوشی تلفن همراه؟ نیاز به مواد اولیه کارخانجات بیشتر است یا کالاهای لوکسی که ۴۰۰ کانتینر آن آمده بود و برگشت خورد؟

ایجاد شفاف سازی واردات

در زمینه واردات کالا که منجر به خروج و نیاز به تامین ارز است باید شفاف سازی شود. قدیم امضاهای طلایی را شاهد بودیم، اکنون تیک ‌های طلایی را مشاهده می ‌کنیم که باید اقدام به حذف آن در دستور کار قرار گیرد، زیرا نتیجه چنین رفتارهای نایاب شدن هرروزه یکی از مواد غذایی در کشور است. مردم باید بتوانند از چگونگی قوانینی که در کشور اعمال می‌شود، آگاهی یابند، راه آن هم استفاده از سامانه‌ های هوشمند است.

نتیجه کلی از کاهش اثر دلار برا اقتصاد ایران

هراندازه بتوانیم آرامش را به جامعه تزریق کنیم و به افزایش تولید یاری رسانیم، موفق‌تر خواهیم بود. قطعا کاهش اثر نرخ ارز فقط با تولید میسر است که این تولید به دنبال خود توقف افزایش قیمت ارز و کاهشی شدنش را به دنبال خواهد داشت.

 

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.