لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

چک را بشناسیم، چک تشکیل شده از دو حرف اما با دنیایی پر از حرف

  • 0
  • 19/10/28
  • خواندن: 4 دقیقه
چک برگشتی، چک ضمانت، دسته چک، چک حقوقی، چک و... اگر قرار باشد با چک ترکیب های کاربردی بسازیم حالا، حالا می شود از چک و داستان هایش گفت. چک یک برگه کاغذ است. البته همان طور که همه ما می دانیم یک برگه معمولی نیست با پشتوانه مالی و توان یک فرد ارزشمند می شود. این روزها تار سیبیل گرو گذاشتن ندارد و برگه چک جای آن را گرفته است.

نقل و نبات

یک دسته چک می تواند خیلی اتفاق ها را رقم بزند. خیلی ها را درگیر کند. بعضی ها فکر می کنند دسته چک، نقل و نبات؛ هی می توانند یک امضا بندازند پایینش و خرجش کنند. چک بی حساب کشیدن برای مردم باعث شنیدن حرف حساب (که وصول مبلغ نوشته شده روی آن تا ریال آخر) است. پس به اندازه قد و اعتبار چک رقم بنویسید!

آینده

با آشنایی همگانی که داریم، تعریف چک کردن اضافه گویی است. در ماهیت چک این از همه مهمتر است؛ بدانیم که چک برگه ایی نزدیک به پول برای خرج کردن فرد گیرنده در آینده می باشد. این همین آینده برای چک هم نقطه قوت و نقطه ضعف شده است. آینده ایی که به صاحب چک فرصت می دهد حسابش را به اصلاح پُر کند. آینده ایی که اگر به حساب حالا می آید و کو تا بیاید؟؟! بعضی ها با آن بی مهری می کنند، خریدی واقعی و پرداختی کذایی انجام می دهند.

کلمه

کلمه حامل، کلمه خطرناکی است که دو لبه تیز چاقو را به خاطر می آورد. موقع چک نوشتن همیشه خودتان را با یک نفر طرف بدانید و اسم آن را خوانا بنویسید.

صفر

بانک، کارشناس مور از ماست بکش بیرون ندارد! که وقتی چکی به بانک آمد دقیق شود رنگ خودکار و دست خط، بدون کمترین تفاوت باشد. روی مبلغ نوشته شده نوار چسب بچسبانید تا صفری کم که نه بالا نرود.

اگر

اگر در حسابتان پول زیادی سپرده کرده اید و روی آن دسته چک دارید. دسته چک متصل به حساب را در جای امن قرار دهید. نمونه امضای خود را در هیچ جای آن به جا نگذارید. داخل داشبورد ماشین اصلاً جای مناسبی برای دسته چک نیست.

انواع

انواع دسته چک ها را بهتر بشناسیم:

  1. صدور برگ چک عادی،‌ چکی است که اشخاص عهده بانک‌ها به حساب جاری خود صادر می‌کنند و دارنده آن تضمینی جز اعتبار صادرکننده آن ندارد.
  2. صدور برگ چک تایید شده، چکی است که اشخاص عهده بانک‌ها به حساب جاری خود صادر و توسط بانک محال علیه پرداخت وجه آن تایید می‌شود.
  3. صدور برگ چک تضمین‌شده، چکی است که توسط بانک به عهده همان بانک به درخواست مشتری صادر و پرداخت وجه آن توسط بانک تضمین می‌شود.
  4. صدور برگ چک مسافرتی(در گردش)، چکی است که توسط بانک صادر و وجه آن در هریک از شعب آن بانک توسط نمایندگان و کارگزارن آن پرداخت می‌گردد.
  5. این سند با ترسیم دو خط موازی (عموما مورب) در روی آن مشخص می شود. وجه آن را فقط بانکها یا کارگزاران بورس یا مشتری بانک محال علیه می توانند دریافت کنند.

*محال علیه: فردی که چک به نام او صادر می شود. شخص سومی که بعد از صاحب چک و بانک قرار دارد.

*عُهده: کفالت یا تعهد و در امور بانکی به پشتوانه بیشتر منظور است.

صیاد

در پایان شهریور ماه سال ۹۶ سامانه ایی به عنوان سامانه صیادی صدور یکپارچه چک با هدف متمرکزسازی درخواست‌های دسته‌ چک، امکان اعتبارسنجی صاحبان حساب و امضا، جلوگیری از اختصاص دسته‌چک به افراد فاقد صلاحیت، بدسابقه و همچنین اختصاص شناسه منحصر به فرد به هر برگ چک، توسط بانک مرکزی راه‌ اندازی شد. تا اصلاح رویه و روال صدور دسته چک، یکسان سازی مولفه‌ها و خصیصه‌های محتوایی و امنیتی چک در شبکه بانکی اجرایی شود. از آن زمان به مرور بانک‌ها به سامانه متصل شدند تا مشتریان  بتوانند همزمان دسته چک‌ های خود را تغییر داده و به دسته چک‌های صیادی تبدیل کنند.

چیستی؟

نسل جدید دسته چک های صادرشده که به دسته چک صیادی معروف هستند، ارتباط متقاضی دسته چک با شعبه را به ارتباط متقاضی با یک سامانه به نام صیادی تغییر می دهد. بنابراین با کنار رفتن شعبه و عوامل انسانی، فرآیند اعتبارسنجی، صدور و رصد استفاده از چک کاملا مکانیزه می شود و فرد مجبور است به اعتبار آن لحظه که چک را صادر می کند دقت کند.

یکتا

شماره یکتا یک شماره منحصر به فرد برای هر برگ چک می باشد که در دسته چک صیادی تعبیه شده است. این شماره به گیرنده چک امکان می‌دهد تا تنها با یک پیامک از میزان اعتبار فرد صادر‌کننده چک مطلع شود. با پیامک شماره یکتا به شماره‌ای که اعلام می‌شود، اطلاعات پایه فرد صادر‌کننده چک برای گیرنده چک ارسال می‌شود. هدف از این کار کاهش تنش‌های ناشی از صدور چک‌ های کذایی توسط افراد کم‌اعتبار است.

اطلاعات اولیه در مورد خود ماهیت چک و کاربردش در خرید و انواعش را با هم بررسی کردیم. در مطلب بعدی به مباحثی تخصصی تر در مورد چک می پردازیم.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.