لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

جابجایی وام در سایت وام چی به استناد ماده دوم قانون تجارت

  • 2
  • 19/12/28
  • خواندن: 4 دقیقه
ندانسته ها باید به دانسته ها تبدیل شود. خرید و فروش وام در تعریف، کاری بسیار ساده به نظر می رسد اما ماهیت کار پیچیده و قانونی است. وام چی، سایتی واسطه است که فقط وظیفه اش آشنایی و رساندن دو طرف معامله بهم می باشد و بس؛ ولی به علت حفظ منافع کاربرانمان، داستان حفظ امنیت و تداوم ارتباط توام با رضایت آنقدر برای ما مهم بوده که به خاطر همین مطلبی درباره ماهیت خرید و فروش وام با مشاوره وکیل های پایه یک دادگستری برای شما تهیه کرده ایم که در داد و ستد تجاری وام خود به مشکل بر نخورید.

دفع خطر احتمالی

از هر کجای ایران عزیزمان در سایت وام چی آگهی ثبت می شود. فروشنده و خریدار همدیگر را نمی شناسند اگر قرار باشد با هم معامله کنند باید یک امنیت فکری و شناخت اجمالی شکل بگیرد. وام چی ترجیح می دهد هر دو طرف معامله، از منظر قانونی با داد و ستد و ماهیت فعالیت سایتش آشنا باشند تا از هرگونه اختلاف احتمالی جلوگیری شود.

برای خرید و فروش وام چه باید کرد ؟

وقتی دو نفر در سایت وام چی، همدیگر را پیدا کردند و مراحل اولیه داد و ستدشان که همان مذاکرات و توافق های اولیه است را انجام دادند، باید میان خود عقد قرارداد کنند. بر اساس ماده ۱۸۳ قانونی مدنی؛ «عقد یعنی این که دو یا چند نفر در مقابل دو یا چند نفر دیگر تعهد بر امری نمایند و مورد قبول آنها باشد.»

مفهوم قانون مدنی چیست ؟

لازم دیدیم برای مخاطبانمان اول مفهوم مدنی را روشن کنیم. قانون مدنی به قوانینی گفته می شود که به امور غیرکیفری بر می گردد، امور غیرکیفری هم یعنی مجازات های تعقیب، گریز و زندانی کردن فرد در آن وجود ندارد. (معنی لغوی مدنی یعنی  “شهرنشین”  کلمه از لغت عربی مدینه به معنی شهر گرفته شده است.) وظیفه اصلی این قانون تنظیم روابط قراردادی و خارج از قرارداد اشخاص جامعه.

خرید و فروش وام

خرید و فروش وام هم به عنوان یک نوع عقد محسوب می‌شود که بایستی همچون کلیه عقود، دارای چارچوب قانونی مشخصی باشد و با رعایت موازین فقهی و حقوقی منعقد شود.

وام چی کجای ماجرای این معامله است ؟

اگر شما یک رودخانه خروشان را تصور کنید که در آن دو نفر در دو طرف رود ایستاده باشند، برای رسیدن این دو شخص در دریای متلاطم اقتصادی و بانکی، وام چی نقش یک پل را ایفا می کند. بعد از معامله و در صورت بروز مشکل، از نظر حقوقی برای وام چی مسئولیتی را ایجاد نمی کند و طبیعتا جوابگو نیز نخواهد بود. وام چی افراد را با هم آشنا می کند و در واقع یک پایگاه و پلتفرم بی واسطه ی آگهی است؛ بررسی تمام زوایای شناخت کامل و رسیدن به یک تفاهم قانونی به عهده ذینعفان معامله است.

قراردادی تنظیم شده است

در وب سایت، مسئولیت وام چی بعد از آشنایی دو طرف معامله پایان می پذیرد اما برای بهبود روند معامله در سایت، قراردادی قانونی و رسمی تنظیم شده است تا در صورت علاقه دو طرف معامله بتوانند از آن استفاده کنند و روند قانونی جا به جایی وام خود را طی کنند.

نظر علمای فقهی در مورد سایت های واسطه معامله

برای اطمینان خاطر کاربران؛ رجوعی به نظر علمای فقهی در مورد فعالیت اقتصادی وام چی و سایت های مشابهه داشته ایم که آن ها را به اشتراکتان می گذاریم.

آیت‌ا… العظمی سیستانی: «دریافت وجه در مقابل واگذاری وام فی ‌نفسه اشکال ندارد.»

آیت‌ا… العظمی مکارم شیرازی: «چنانچه این کار با مقررات بانکی که وام می‌دهد مخالفت نداشته باشد، اشکالی ندارد.»

آیت‌ا… العظمی صافی گلپایگانی: «اگر منظور این است که مثلا امتیاز وام را بفروشد وجه شرعی ندارد و اگر پولی را به عنوان وام گرفته و نزد خودش موجود است و می‌ خواهد همان را به قیمت بیشتر بفروشد در صورتی ‌که وام ربوی نبوده اشکال ندارد و اگر ربوی بوده چون مالک آن نشده فروشش جایز نیست. وا… العالم.»

آیت‌ا… العظمی نوری همدانی: «چنانچه برخلاف مقررات دولت اسلامی نباشد، می‌توان حق امتیاز را به دیگری واگذار و مبلغی را دریافت کرد.»

به استناد حرف آیت‌ا العظمی صافی گلپایگانی

توجه کنید در فتوای صافی گلپایگانی به صراحت عنوان شده است: برای واسطه گری فروش، و حتی واگذاری امتیاز وام با قیمتی بالاتر، در صورت ربا نبودن، هیچ مشکل شرعی وجود ندارد. وام چی در معرفی خواهان و خوانده، فقط کارمزد دریافت می کند و در این داد و ستد، دلالی، دغل و یا دریافت مبلغی شبه­ناک وجود ندارد. در فتوای تمام مراجع، ربا نبودن وام و رعایت قوانین بانکی مورد قبول قانون و شرع، ملاک است.

فعالیت سایت وام چی از منظر حقوقی

طبق ماده ۲ قانون تجارت : ” خريد يا تحصيل هرنوع مال منقول به قصد فروش يا اجاره اعم از اين كه تصرفاتي در آن شده يا نشده باشد، منعی ندارد. ”

ماده ۲، تبصره سوم: ” هرقسم عمليات دلالي يا حق‌العمل كاري (كميسيون) و يا عاملي و همچنين تصدي بهر نوع تاسيساتي كه براي انجام بعضي امور ايجاد ميشود از قبيل تسهيل معاملات ملكي يا پيدا كردن خدمه يا تهيه و رسانيدن ملزومات و غيره.

ماده ۲ تبصره هفتم: هرقسم عمليات صرافي و بانكي

به استناد ماده دوم تجارت و دو تبصره اش، فعالیت وام چی یک فعالیت تجاری تلقی می شود. فعالیتی قانونی که هیچ مغایرتی با قانون کشورمان ندارد

توجه :  منقول مالی که قابلیت جا به جایی دارد مانند امتیاز وامی که به گرفتن نقدینگی ختم می شود.

معامله امن در وام چی

وام، مالی منقول است که جابجایی آن به واسطه ی آشنایی در وبسایت وام چی، به استناد ماده دوم تجارت، قانونی است.

وقتی در فضای سایت وام چی وارد می شوید، آگهی ثبت می کنید یا آگهی مورد نظر خود را برای معامله پیدا می کنید. راهنمای معامله امن باید مطالعه و پذیرفته شود.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • پیام 06 ژانویه 2020 در 2:38 ق.ظ

    خیلی جالب بود، سپاسگزارم از بابت این اطلاعات.

    • پشتیبانی وام چی 06 ژانویه 2020 در 3:11 ق.ظ

      درود بر شما. خوشحالیم از اینکه مفید واقع شدیم.