لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

وام دانشجويی چيست و به چه كسانی تعلق می گیرد ؟

  • 8
  • 19/05/25
  • خواندن: 51 دقیقه
وام دانشجويی، عنوانی كلی برای تمام وام‌هايی است كه به دانشجويان تعلق می پذيرد. وام‌های دانشجويی با اقساط بلند‌مدت و كارمزدهای پايين، وام‌های ايده‌آل‌اند.
وام دانشجویی

وام دانشجويی چيست ؟

وام دانشجویی وامی است كه از محل صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم، به كليه دانشجويان پرداخت می شود. بسته به اينكه دانشجو در چه مقطع، چه دانشگاه و چه نوع دانشجويی (روزانه-شبانه-غيرحضوری/ مجرد-متأهل/ بومی – غيربومی) باشد، مبالغ وام دانشجويی متفاوت است.

مبلغ وام با توجه به شرایط دانشجو

به طور معمول سقف وام  برای دانشجويان روزانه كه از مزايای تحصيل رايگان برخوردارند، پايين‌ترين نرخ را دارد. عامل مؤثر ديگر بر نرخ وام دانشجويی، مقطع تحصيلی دانشجوست؛ به اين معنا كه هرچه مقطع تحصيلی دانشجو پايين‌تر باشد، نرخ وام نيز پايين‌تر است. محل سكونت و همچنين محل تحصيل دانشجو نيز در مبلغ وام دانشجويی تأثيرگذار است.

مبلغ وام دانشجویان دانشگاه آزاد

وام‌های دانشجویی دانشجويان دانشگاه آزاد با توجه به شهريه‌ های سنگين اين دانشجويان، بالاترين نرخ را دارند.

شرایط عمومی دریافت وام دانشجویی

در شرايط عمومی اخذ وام دانشجويی:

التزام به يكي از اديان رسمي مصرح در قانون جمهوری اسلامی ايران،

صلاحيت اخلاقی و رعايت شئون دانشجويی،

اولويت نياز مالي،

عدم استفاده از وام يا كمك بورس تحصيلی،

عدم اشتغال رسمی به كار در زمان دريافت وام دانشجويی

سپردن سند تعهد با ضامن معتبر قيد شده است.

  • با توجه به فعال شدن سامانه استعلام شاغلین اگر دانشجویی توسط سیستم شاغل تشخیص داده شود در صورت اعتراض باید نامه ایی دستی از سوابق بیمه و عدم اشتغالش به بخش رفاه و نماینده آن در دانشگاهش ارائه دهد.

شرایط آموزش وام برای دانشجویان

جدا از داشتن شرایط عمومی فرد باید شرایط آموزشی دریافت وام را داشته باشد. شرایط آموزش هم به دانشجویان مشروط، ترم آخر و سال اولی ها که معدل ندارند بر می گردد.

سنوات تحصیلی برای وام گرفتن یک دانشجو

برای گرفتن وام یک دانشجو  باید در سال های سنوات تحصیلی مجاز خودش باشد. یعنی در دوره کارشناسی در هر سال باید طبق سنوات خودش باشد، اگر سال دوم است باید در دوره سوم و چهارم ترمی خود را سپری کند در غیر این صورت اگر ترم های بیشتر نسبت به حد معمول و مجاز دارد شامل وام گرفتن نیست. اگر فردی هم مرخصی از تحصیل گرفته باشد بر روی سنوات تحصیلی حساب نمی شود.

چگونگی دريافت وام برا دانشجو

كافی است دانشجويان برای دريافت وام به ابلاغيه‌های سايت دانشگاه محل تحصيل و يا دفاتر امور دانشجويی مراجعه نموده و جهت ثبت نام در سامانه صندوق رفاه دانشجويی اقدام كنند.

نرخ بهره وام برای دانشجویان 

به دليل قرض‌الحسنه بودن كليه وام‌های دانشجويی و دريافت كارمزدهای بسيار پايين وام‌های دانشجويی (۴% برای وام شهريه) و محدوديت منابع صندوق رفاه، از دانشجويان خواسته می شود كه در صورت عدم نياز ضروری به وام دانشجويی ،‌ از دريافت آن خودداری كنند؛ حتی زمزمه‌هايی برای توزيع وام دانشجويی بر مبنای الگوی عدالت‌محور به گوش می رسد؛ در اين صورت بسياری از دانشجويان قادر به دريافت وام دانشجويی نخواهند بود.

دو ضامن مورد نیاز برای وامی دانشجویی

شرايط دريافت وام دانشجويی ، چندان سخت نيست؛ كافی است دانشجو بعد از درج اطلاعات دانشجويی در سامانه‌های دانشگاه و ثبت درخواست وام دانشجويی در سامانه صندوق رفاه دانشجويی به آدرس http://bp.swf.ir/، تهيه سند و جلب رضايت دو ضامن معتبر با شرايط درج‌شده در پورتال دانشجويی صندوق رفاه، وام خود را دريافت كند.

نوع بازپرداخت وام های دانشجویی

شرايط بازپرداخت انواع مختلف وام دانشجويی بسته به نوع دانشگاه (دولتی-آزاد و…) متفاوت بوده؛ با اين حال عمدتاً در دانشگاه‌های دولتی بعد از فارغ التحصيلی دانشجو،‌ دفترچه اقساط وام دانشجويی با شاغل شدنشان فعال می شود یا در زمان فارغ التحصیلی باید کل وام را تسویه کنند و تضمین ضمانت عدم صدور گواهی فارغ التحصیلی و مدرک پایان تحصیل است. دانشجویان دانشگاه آزاد هم تا شروع ترم جدید باید وامشان را تسویه کنند.

انواع وام دانشجويی ارائه‌شده توسط صندوق رفاه

در دانشگاه‌های دولتی، مديريت انواع وام دانشجويی بر عهده صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم است. اين صندوق برای حمايت مالی دانشجويان، در قالب ۲۵ نوع وام، به متقاضيان كمك هزينه ارائه می كند.

عناوین وام دانشجویی در سال تحصیلی ۹۹

در سياست‌گذاری مبلغ مصوب اين وام‌ها، بر اساس نوع وام ارائه‌شده؛ فاكتورهايی چون تجرد و تأهل، مقطع تحصيلی (كاردانی تا دكتری) و محل سكونت دانشجو (شهرهای بزرگ و ساير شهرها)، در نظر گرفته شده است. عناوين وام‌های دانشجويی دانشگاه‌های دولتی در سال تحصيلی ۱۴۰۰-۹۹ به قرار زير است:

تحصيلی؛ تحصيلی ممتاز و نمونه (طبق قانون صندوق؛ كليه مشمولان)؛ مسكن (بر اساس تجرد و تأهل و محل سكونت)؛ ضروری (طبق قانون صندوق؛ كليه مشمولان)؛ ضروری جهت خريد كتاب تخصصی (مقاطع كارشناسی ارشد و دكتری)؛ ضروری ممتاز نمونه (مقاطع كارشناسی تا دكتری)؛ ضروری مبتكر (طبق قانون صندوق؛ كليه مشمولان)؛ ضروری قهرمان ورزشی (طبق قانون صندوق؛ كليه مشمولان)؛ ضروری روشندل (كاردانی تا دكتری)؛ حوادث غيرمترقبه (روزانه-كليه مقاطع)؛ وديعه مسكن- وديعه مسكن دانشجويان متأهل غيرايرانی (بر اساس مقطع تحصيلی و محل سكونت)؛ وديعه مسكن مجردی (بر اساس محل سكونت)؛ تغذيه (كليه مشمولان به تفكيك دانشجويان خوابگاهی و غيرخوابگاهی)؛ تحصيلی دانش هسته‌ای؛ ضروری دانش هسته‌ای؛ مسكن دانش هسته‌ای؛ زيارت عتبات عاليات كشور؛ ازدواج؛ شهريه دانشگاه‌های دولتی و پيام نور؛ شهريه غيرانتفاعی (بانك طرف قرارداد صندوق رفاه)؛ شهری دانشگاه آزاد (بانك طرف قرارداد صندوق رفاه)؛ شهريه دانشگاه جامع علمی كاربردی (بانك طرف قرارداد صندوق رفاه)؛ ويژه دكتری

دریافت اطلاعات تکمیلی

اطلاعات تكميلی درباره قوانين و مقررات انواع وام دانشجويی و مبالغ انواع وام‌های دانشجويی را می توان در اینـــجا مشاهده كرد.

وام دانشجويی دانشگاه آزاد

ساز و كار وام دانشجويی در دانشگاه آزاد متفاوت از دانشگاه دولتی است. وام‌های دانشگاه آزاد در قالب تسهيلات قرض‌الحسنه كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت به دانشجويان ارائه می شود. حداكثر ۶ ماه برای بازپرداخت قرض‌الحسنه كوتاه‌مدت، ۱۲ ماه برای قرض‌الحسنه ميان‌مدت و ۶۰ ماه برای قرض‌الحسنه بلندمدت در نظر گرفته شده است.

منابع مالی وام دانشگاه آزاد برای وام

منابع مالی وام‌های دانشجويی در دانشگاه آزاد از ۴ محل تأمين می شود؛ صندوق رفاه دانشگاه آزاد؛ صندوق رفاه دانشجويی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری؛ بانك ملی ايران؛ پست بانك و كارآفرينی اميد.

منابع صندوق رفاه برای دانشگاه آزاد

تسهيلات اعطايی به دانشجويان دانشگاه آزاد از محل صندوق رفاه دانشگاه آزاد با عناوين زير پرداخت می شود:

مسكن، ضروری، كوتاه‌مدت،‌ ميان‌مدت، بلندمدت، قرض‌الحسنه ازدواج و قرض‌الحسنه تحصيل است.

پوشش وام از منابع دیگر و منبع مصرف

هر كدام از اين منابع مالی؛ تزريق پول جهت پرداخت فيلدهای مشخصی را بر عهده دارند:

تسهيلات اعطايی به دانشجويان دانشگاه آزاد؛ از منابع صندوق رفاه دانشجويی وزارت علوم، با عنوان كلی بلندمدت شهريه، برای تمام مقاطع تحصيلی دانشجويی ارائه می شود.

تسهيلات اعطايی به دانشجويان دانشگاه آزاد از محل منابع بانك ملی ايران به تمامی مقاطع تحصيلی دانشجويی پرداخت می گردد.

و در نهايت تسهيلات ازدواج دانشجويی به دانشجويان دانشگاه آزاد؛ از محل منابع پست بانك و كارآفرينی اميد برای تمام مقاطع تحصيلی نيز قابل تأمين است.

وام به دانشجوی مشروط

وام به دانشجویی که یک ترم مشروط شده است در دانشگاه دولتی تعلق می گیرد و فرد دانشجو می تواند مانند تمام دانشجویان در سامانه رفاه برای دریافت وام ثبت نام کند. اما دانشجویی که دو ترم پشت سر هم مشروط شده باشد از دریافت وام محروم می باشد.

  • نکته مهم در مبلغ پرداختی است که نصف وام شامل این افراد می شود.

سوالات متداول

برای گرفتن وام دانشجویی کجا ثبت نام کنم ؟

برای گرفتن وام دانشجویی باید در سایت صندوق رفاه دانشجویی با اعلام کد ملی و شماره دانشجویی ثبت نام شود. زمان آن را هر دانشگاه با فراخوان به دانشجویانش اعلام می کند.

شرایط دریافت وام دانشجویی چیست ؟

برای گرفتن وام دانشجویی هر دانشجویی یک شرایط عموی برای آن در نظر گرفته می شود و یک شرط آموزشی که اگر مشکلی در این دو شرط وجود نداشته باشد؛ واجد دریافت وام دانشجویی است.

شرایط آموزشی وام دانشجویی چیست ؟

تمام وقت بودن دانشجو در دانشگاه با اخذ حداقل واحدهای مجاز
اشتغال به تحصیل در سنوات مجاز
شرایط مرخصی تحصیلی
شرایط مشروطی دانشجو می باشد.

آیا وام به دانشجوی مشروط تعلق می گیرد ؟

وام به دانشجویی که یک ترم مشروط شده است در دانشگاه دولتی تعلق می گیرد و فرد دانشجو می تواند مانند تمام دانشجویان در سامانه رفاه برای دریافت وام ثبت نام کند ولی از نصف مبلغ وام دانشجویی می توانند بهره بگیرد. اما دانشجویی که دو ترم پشت سر هم مشروط شده باشد از دریافت وام محروم می باشد.

اگر ترم آخر تحصیل ام باشد و واحد هایم کم باشد شامل وام دانشجویی می شوم ؟

دانشجویی تمام وقت محسوب می شود که حداقل تعداد واحد مورد لزوم طبق مقررات آموزشی را اخذ نموده باشد . چنانچه دانشجو در نیمسال آخر تحصیل خود باشد اخذ نصف حداقل تعداد واحد الزامی کفایت می کند.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • S 15 فوریه 2021 در 4:30 ق.ظ

    سلام وقت بخیر به دانشجویان رشته تحصیلی هوانوردی هم وام دانشجویی تعلق میگیره؟

    • سردبیر تحریریه 15 فوریه 2021 در 6:31 ب.ظ

      سلام.
      کاربر گرامی
      به دانشجویان دو نوع دانشگاه که رسانه ایی شد و ما اعلام کردیم وام می دهند رشته دیگر مهم نبود. وام دانشجویی هم از امور دانشجویی می شود گرفت و هم اغلب بانک ها وام کمک تحصیلی دارند.
      با این توضیحات شما هم مشمول وام هستید.
      باتشکر تیم وام چی

  • ناشناس 16 فوریه 2021 در 10:49 ق.ظ

    سلام‌ آیا وام تحصیلی به دانشجویان شبانه(نوبت دوم)تعلق میگیرد؟

    • سردبیر تحریریه 16 فوریه 2021 در 7:26 ب.ظ

      سلام.
      کاربر گرامی
      بله تعلق می گیرد.
      باتشکر تیم وام چی

  • محمد 20 فوریه 2021 در 3:15 ب.ظ

    سلام خسته نباشید
    میخواستم بدونم امسال ب خاطر شرایط کرونا وام مسکن ب دانشجو های مجرد هم تعلق میگیرد یا نه

    • سردبیر تحریریه 26 فوریه 2021 در 3:12 ب.ظ

      سلام.
      کاربر گرامی
      وام مسکن به مجردها با سقف خودش اعطا می شود.
      باتشکر تیم وام چی

  • مهدی 10 مارس 2021 در 12:54 ب.ظ

    سلام..وام ضروری جهت خرید وسیله اموزشی (موبایل یا لپتاب) به دانشجویان شبانه تعلق میگیرد؟؟؟

    • سردبیر تحریریه 14 مارس 2021 در 2:58 ب.ظ

      سلام.
      کاربر گرامی
      وام دانشجویی به تمام دانشجویان با قیمت متفاوت از شبانه و روزانه بودن تعلق می گیرد.
      باتشکر تیم وام جی