لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

وام اشتغال روستایی از سال ۹۶ تا سال ۹۹ وارد مرحله پنجم شد

  • 2
  • 20/08/01
  • خواندن: 6 دقیقه
وام اشتغال روستایی از سال 96 که اولین استارت پرداخت هایش خورد تا امسال 5 مرحله را پشت سر گذاشته و افرادی که واجد شرایط بوده اند از بانک های عامل وام گرفته اند. در این مطلب پرونده این وام ها را بررسی می کنیم.
وام اشتغال روستایی

وام اشتغال روستایی

پرداخت وام اشتغال روستایی و طرح اشتغال روستایی و عشایری با هدف جلوگیری از مهاجرت به کلان شهرها، کاهش حاشیه‌ نشینی و ماندگاری ساکنان روستا‌های کشور در بهمن ۹۶ کلید خورد.

با تصویب دولت برای وام اشتغال روستایی

با تصویب مجلس مجوز برداشت ۱٫۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال و حفظ مشاغل روستایی صادر شد.

بانک های عامل وام اشتغال روستایی

بر اساس این طرح مقرر شد معادل ریالی ۱٫۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی نزد مؤسسات عامل (بانک‌های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی) سپرده گذاری شود و با تلفیق منابع هر مؤسسه برابر با سهم صندوق توسعه ملی به متقاضیان پرداخت شود.

آمار پرداختی وام اشتغال روستایی در ۵ مرحله

بنابرآمارها روند پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی در ۵ مرحله اختصاص یافته است:

  • در مرحله اول پرداخت تسهیلات موضوع این قانون در ۲۶ دی ۱۳۹۶، مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال (معادل ۳۷۵ میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی)
  • در مرحله دوم در ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال (معادل ۳۷۵ میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی)،
  • در مرحله سوم در ۲۶ دی ۱۳۹۷ مبلغ۱۴ هزار و ۳۹۱ میلیارد ریال (معادل ۱۷۵٫۵ میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی)،
  • در مرحله چهارم در ۱ اسفند۹۷ مبلغ ۲۲ هزار و ۵۰۹ میلیارد ریال (معادل ۲۷۴٫۵ میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی)
  • در مرحله پنجم در ۵ بهمن ۹۸ مبلغ ۳۰ هزار و ۶۱۵ میلیارد ریال (معادل ۲۴۵ میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی) اختصاص یافته است.

سامانه کارا برای ثبت تقاضا وام اشتغال

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تاکنون بیش از ۱۶۹ هزار طرح توجیهی کسب و کار از سوی متقاضیان به سامانه کارا (سامانه ثبت تقاضای تسهیلات اشتغالزایی) ارائه شده است.

وام های پرداخت شده در اشتغال روستایی

از این میزان پس از بررسی طرح‌ ها توسط کمیته های فنی ملی، استانی و همچنین موسسات عامل در نهایت تاکنون به ۱۳۷ هزار و ۱۰۹ طرح معادل ۱۲۱هزار و ۷۸ میلیارد ریال تسهیلات از سوی مؤسسات عامل پرداخت شده است.

وام اشتغال روستایی برای رونق و کاهش نرخ بیکاری

برنامه اشتغال روستایی طرحی است که دولت دوازدهم به منظور رونق بازار کار و کاهش نرخ بیکاری در شهرها و روستاها عملیاتی کرده است.

هدف وام برای روستایی ها

ایجاد اشتغال پایدار، تکیه بر الگوی اقتصاد مقاومتی و عدم وابستگی به خارج در اولویت این برنامه ها به قوت قرار دارد.

مشاغل خرد زیر ده نفر هم دیده شده اند

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بررسی آماری اندازه بنگاه (طرح) های پرداخت شده در موسسات عامل نشان می دهد که ۶۳ درصد تسهیلات به طرح های خرد(کمتر از ۱۰ نفر) اختصاص یافته است که ۷۳ درصد اشتغال را شامل می شود.

بیمه کشاورزان و وام اشتغال

از مجموع دریافت کنندگان تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری نیز تعداد ۷ هزار و ۱۲۶ نفر نیز تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر هستند که ۵ درصد را شامل می شوند.

وام اشتغال روستایی رصد کشوری می شود

به صورت روزشمار، میزان تسهیلات بانک ها و میزان دقیق و سود و هزینه آنها رصد و تک تک طرح ها بدون دخالت فرد با GIS و غیره تمام شماری می شوند.

GIS چیست؟

یک سامانه رایانه‌ای برای مدیریت و واکاوی اطلاعات جغرافیایی است که توانایی گردآوری، ذخیره، واکاوی و نمایش اطلاعات جغرافیایی را دارد و هدف نهایی آن، پشتیبانی برای تصمیم‌گیری‌های پایه‌گذاری‌شده بر پایه داده‌های جغرافیایی می‌باشد.

نظارت چند لایه وام اشتغال

بحث نظارت بر پرداخت تسهیلات چندلایه است. تمام شماری طرح ها، نمونه برداری استانی، نمونه برداری ملی و کنترل طرح ها از طریق سامانه «ناظر» چهار لایه نظارتی است که به منظور جلوگیری از انحراف منابع بانکی انجام شده و می شود.

وام اشتغال و هدف اول کشاورزی

رقم پرداخت شده تسهیلات اشتعال روستایی در بخش کشاورزی را ۶۷ درصد اعلام شده و با توجه به اهداف پیش بینی شده در قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، صرف ۴۵ درصد کل هزینه در بخش کشاورزی منطقی به نظر می رسید. از این رو با توجه به یازده و نیم هزار میلیارد تومان هزینه شده در بخش کشاورزی تا مرحله چهارم، سهم بانک کشاورزی در مرحله پنجم، ده درصد تسهیلات ابلاغی است.

وام اشتغال و عدم اولویت با طرح های دامی

برای تحقق اشتغال در سایر حوزه ها در روستاها، علاوه بر کاهش سهم بانک کشاورزی در مرحله پنجم، مقرر شد مبلغی بابت طرح های مربوط به دام و فرآورده های دامی نیز اختصاص نیابد.

خلاصه وام اشتغال روستایی

در مرحله ۵ وام اشتغال طرح های دامی در اولویت نمی باشند و اولویت با طرح های کشاورزی است و منابع بانک کشاورزی هم محدود شده اند برای اقدام باید دیگر بانک های عامل را ملاک بدانید.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • 0901***6266 06 آگوست 2020 در 1:09 ق.ظ

    سلام. برای دریافت وام کشاورزی روستایی به کجابایدمراجعه کردلطفاراهنمایی بفرمایید

    • سردبیر تحریریه 06 آگوست 2020 در 8:23 ب.ظ

      سلام.
      کاربر گرامی.
      خدا قوت
      شما برای وام کشاورزی بهرین گزینه برایتان وام کشاورزی است ولی به اعلام خودشان تسهیلات اعطایی اش محدود شده در همین مطلب بانک های عامل دیگر هم معرفی شده اند.
      باتشکر تیم وام چی