لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

هر آنچه از طرح ملی مسکن باید بدانید

  • 0
  • 19/09/12
  • خواندن: 6 دقیقه
تمام سازها، ساز ناکوکی است وقتی نتوانی مسکن تهیه کنی. همیشه هم اینطور نیست که هنگام شروع یک زندگی، تمام افراد توقع داشتن یک مسکن مستقل داشته باشند. گاهی اوقات جوان های تازه شروع به حرکت در مسیر زندگی مستقل، توانایی پرداخت اجاره بهای مسکن با حداقل امکانات رفاهی را هم ندارند. این نداشتن و نمی شود، نمک روی زخم هدف ازدواج و آرزوی شنیدن صدای جیلینگ، جلینگ حتی یک کلید امانی در جیب و رفتن زیر یک سقف با همسر دلخواه می شود. چه باید کرد و چه می شود کرد را با وام چی که هر روز تمام هدفگذاری های کوچک و کلان تمام بانک ها را رصد می کند می شود پاسخ داد. با دنبال کردن مطالب وام چی می توانید جاده ایی به مسیر مسکن خود و تسریع امر ازدواج یا حتی مستقل شدنتان بردارید.

طرح ملی

طبق تازه ترین خبرهای رصد شده، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که طرحی به نام طرح ملی مسکن در دست اجرا است.  اسلامی بیان کرد: تدبیری اندیشیده شده تا با اتصال متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن یکم (خانه اولی ها) به طرح اقدام ملی زمینه خانه دار شدن آن دسته از افرادی که به دلیل افزایش قیمت مسکن موفق به خرید واحد مسکونی مد نظر خود نشده اند، فراهم شود.

قرار بر این است

قرار شده همه بانک ها مطابق با موافقت بانک مرکزی برای تامین مالی طرح اقدام ملی مسکن مشارکت داشته باشند. مطابق با برنامه ریزی های انجام شده قصد تمام بانک های همراه با طرح این است که تا حدود ۲۰ درصد از کل تسهیلاتی که بانک ها برای کسب و کارهای مختلف اقتصادی در سال جاری و سال آینده پرداخت می شود به طور اختصاصی در بخش مسکن هزینه شود. . به طور کلی قرار است بیست درصد توان مالی تمام بانک ها به کمک بانک مسکن و بازار مسکن بیاید.

یک نکته زیربنایی

با توجه به عیبی که مسکن مهر در سال های قبل داشت در این طرح آن را مدنظر قرار داده اند که در هر جایی که زمین برای تامین مکان خانه سازی تامین شد قبل از هر چیزی مطابق برنامه ریزی ها همزمان با اجرای عملیات ساخت واحدهای مسکونی، فضاهای روبنایی شامل مدرسه، بازارچه، مسجد، به علاوه تامین تاسیسات زیربنایی تامین خواهد شد تا در زمان افتتاح این واحدها، تاسیسات شهری مورد نیاز شهروندان هم فراهم باشد.

وام

طرحی به عنوان وام برای پرداخت اجاره بها مطرح شده است که این طرح در امسال اجرایی نشد و هنوز در بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار در حال برسی  چند و چون آن هستند.

رحیمی

رحیمی انارکی مدیر عامل بانک مسکن در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص طرح بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات اجاره بهای منازل مسکونی، اظهار کرد: طرح پیشنهادی خود را به بانک مرکزی داده‌ایم، اما برخی ابهامات در جریان اجرای طرح وجود داشت. به ویژه درباره نوع عقدی که برای پرداخت تسهیلات درنظر گرفته بودیم بانک مرکزی ابهاماتی داشت.

چند و چون

در حال حاضر این طرح در حال بررسی با عقود اسلامی می باشد و با اصول مرابحه ایی قرار بر پرداخت آن است. اول باید ببینیم مرابحه چیست؟ طبق توضیح علمای شرع، معنی معامله بر مبنای مرابحه طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی به این شرح است: (بیع مرابحه به معامله‌ای اطلاق می‌شود که فروشنده با اعلام بهای کالای خریداری شده آن را گران‌تر از قیمت خرید بفروشد و در مورد فروش نسیه یا اقساط با قیمت بیشتر با توجّه به اینکه معمولاً قیمت در معامله نسیه یا اقساط گرانتر است این کار اشکالى ندارد و ربا محسوب نمى‌شود، ولى لازم است از ابتدا نوع معامله مشخص باشد.)

دلیل

مدیر عامل بانک مسکن با این استدلال که قیمت خرید و فروش مسکن نسبت به ماه قبل و دوره کوتاه مدت کم وزیاد می شود اما اجاره بها شامل زمان می شود دلیلی برای اعطای وام در اجاره بها دانست.

درست است؟

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس  با این طرح مخالفت آشکار خود را اعلام کرد و از آن به سم و زهر یاد کرد. و عنوان کرد: در دولت آقای احمدی‌نژاد، دولت وام خرید مسکن را افزایش داد اما عرضه افزایش نیافت و این امر موجب شد قیمت مسکن به صورت جهشی افزایش یابد. البته آقای احمدی نژاد بابت این اشتباه از مردم عذرخواهی کرد اما دولت دوازدهم مجدداً در حال تکرار این اشتباه است.

دلیل

در حال حاضر عرضه واحدهای استیجاری افزایش نیافته است، بنابراین پرداخت وام بدون افزایش عرضه فایده‌ای ندارد. دولت باید راهکاری برای عرضه واحدهای خالی و عقلانی کردن قیمت گذاری‌ها از طریق ایجاد شفافیت پیدا کند.

توضیحی کامل و درست

وام مستاجران، به موجران است که مستأجر قرار است اقساط و سود آن را بپردازد. به عنوان مثال امسال صاحب‌خانه به مستأجری اعلام می‌کند ۲۰ میلیون پول پیش پرداخت و ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان اجاره خود را افزایش خواهد داد، مستأجر هم ۲۰ میلیون وام با سود ۲۰ درصد به اسم وام قرض الحسنه گرفته و به صاحب‌خانه می‌دهد. این مستاجر هم وامی با سود و اجاره بهایی مازاد باید پرداخت کند که جز بیشتر گرفتار کردنش ثمری ندارد. صاحب‌خانه این وام را وارد بازار کرده، طلا می‌خرد و تا تابستان سال آینده ارزش کالایش از پول وامی که گرفته است، افزایش می‌یابد.

واقعیت

در واقع دولت یارانه‌ای به صاحب‌خانه‌ها و مشاوران املاک می‌پردازد تا دارایی و اجاره بهای خانه خود را افزایش دهند. این امر انگیزه‌ای برای مؤجران جهت افزایش اجاره بهای خانه‌هایشان خواهد بود. دولت با این شیوه جدید یارانه ثروتمندان را افزایش می‌دهد و این کار به نفع مؤجران است نه مستاجری که با این کار؛ شرایطش نه بهبود نمی یابد بلکه وخیم تر هم خواهد شد.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.