لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

نهاد کمیته امداد چه ماهیتی دارد و چه فعالیت های مالی را انجام می دهد

  • 2
  • 20/06/17
  • خواندن: 5 دقیقه
نهاد کمیته امداد جز اولین نهاده هایست که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به دستور رهبر بزرگمان حضرت آیت الله خمینی در 14 اسفند 1357 تشکیل شد. هدف از تاسیس کمیته امداد، امداد رسانی و کمک به بهبود وضعیت معیشت زندگی طبقه های محروم و ساماندهی زندگی آن ها است.
نهاد کمیته امداد

مددجویان کمیته

نهاد کمیته امداد امام به افرادی که به آن ها خدمات می دهد؛ مددجو می گویند. مجید ملکشاهی، سرپرست اداره کل تحقیقات، پذیرش و خدمات مددکاری کمیته امداد با اشاره به اینکه هم‌ اکنون سه میلیون و ۸۷۵ هزار نفر تحت حمایت این نهاد هستند، گفت:« ۷۲ درصد از مددجویان کمیته امداد علاوه بر دریافت مستمری‌ از سایر خدمات این نهاد بهره‌مندند و ۲۸ درصد دیگر موردی خدمت دریافت می‌کنند.»

دسته بندی مدد جویان

به استناد گفته سرپرست اداره کل تحقیقات کمیته دو دسته مدد جو در کمیته وجو دارد. افرادی که حقوق دریافت می کنند. حقوق این افراد به واسطه فعالیت اقتصادی نیست و به پاس کار کردن در طول عمرشان برای هیچ نهاد دولتی به آن ها مستمری تعلق نمی گیرد؛ بلکه این افرد مددجویانی فقیر و از کار افتاده هستند که با حقوقی ماهیانه و بلاعوض به نوعی از آن ها سرپرستی می شود.

دومین دسته مددجو

دسته دوم افرادی از محیط اجتماعی ضعیف با منابع بسیار محدود در حد بضاعت سر کردن زندگی هستند که کمیته به جای دادن ماهی (با اعطای وام و کمک هایی خدماتی مثل کمک هزینه تحصیلی) به آنها ماهی گیری یاد می دهد تا درآمدزایی کنند و خودشان افرادی را هم تحت پوشش قرار دهند.

خدمات کمیته امداد را بشناسیم.

کمک هزینه ازدواج، وام ضروری، امورحقوقی و قضایی، آموزش و هدایت تحصیلی، وام اشتغال زایی، وام مسکن، مسکن، کمک معیشت و سبد کالا، بیمه تامین اجتماعی و انواع آن، خدمات مشاوره ایی و انواع معافیت های مورد نیاز برای فرد نیازمند از جمله خدمات کلی و اساسی کمیته امداد است.

در مورد وام های کمیته امداد بیشتر بدانیم.

وام کمیته امداد امام به تسهیلاتی گفته می‌شود که جهت حل تمام یا بخشی(به صلاح دید کارشناسان کمیته امداد) از مشکلات مددجویان از طریق صندوق قرض الحسنه امداد ولایت و پس از احراز شرایط توسط حوزه مددکاری کمیته امداد امام در زمینه های مختلف پرداخت می شود.

وام کمیته امداد شامل چه مواردیست.

وام کمیته امداد شامل موارد زیر است:

تأمین هزینه‌های درمانی
اعطای وام به محکومان دیه و جرائم غیر عمد
اعطای وام خرید و تأمین مسکن
کمک به خرید لوازم منزل؛
اعطای ودیعه مسکن؛
ارائه تسهیلات کارگشایی؛
ایجاد کار انگیزی؛
پرداخت بدهی؛
پرداخت هزینه‌های تحصیلی؛
ایجاد اشتغال
پرداخت کمک هزینه ازدواج

شرایط دریافت وام و خدمات کمیته امداد

تأیید استحقاق و نیازمندی بر حسب تشخیص رئیس شاخه یا کمیسیون حمایتی؛
ارائه درخواست یا معرفی نامه از مراجع ذی‌صلاح؛
سکونت در محل درخواست وام

چگونه یک مدد جو نیازمند شناخته می شود؟

به سه روش زیر مدد جو می تواند نیازمندی خود را اثبات کند و در نتیجه کمیته امداد تصمیم می گیرد آیا مددجو نیازمند است یا نه.

  1. شناسایی توسط امدادگران۲. مراجعه مستقیم مددجو۳. معرفی توسط افراد و مراجع ذیصلاح.

روش تحقیق کمیته امداد

شیوه تحقیق کمیته امداد امام(ره) به این صورت است که پس از مراجعه مددجو و طرح مشکل، مددکاران (محققان) در اسرع وقت به محل سکونت وی مراجعه کرده و به چهار به بررسی وضع می پردازد

چهار روش بررسی مشکل

از طریق مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه و بررسی وضعیت زندگی وی، اطلاعات دقیق و کاملی از مشخصات، مسائل، مشکلات، تاریخچه مشکل، علت بروز یا توسعه مشکل، شیوه حذف مشکل‌، استعدادها، انگیزه و علایق، زمینه‎های کاری، میزان و نوع کمک‌های مناسب‌ حال مددجو و … را ثبت و ضبط نموده و راه‌حل‌های پیشنهادی خود را برای رفع مشکل مطرح می‌ نماید که پس از تکمیل پرونده توسط مددکار و ارائه پیشنهادهای مورد نظر در خصوص وضعیت مدد جو تصمیم گیری می شود.

وکالت نامه برداشت از حسابهای بانکی وغیر بانکی

ضامن یک مددجو، سندی در دفاتر اسناد رسمي تنظيم و طي آن ضامن حق برداشت از هريك از حساب هاي بانكي و غیر بانکی خود را در صورت عدم پرداخت اقساط تسهیلات، توسط تسهیلات گيرنده به کمیته امداد واگذار مي نمايد.

ادامه دارد

در مطلب بعدی بعد از شناخت اجمالی از کمیته امداد در مورد وام هایش بیشتر سخن خواهیم گفت.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • 0935***9585 19 ژوئن 2020 در 3:24 ب.ظ

    سلام قبل از هر چيز تشكر ميكنم ك ب فكر نيازمندان هستيد فقط اگه جاي ضامن از خود كسي ك نيازمم سفته بگيريد خيلي خوب ميشه

    • سردبیر تحریریه 19 ژوئن 2020 در 9:13 ب.ظ

      سلام.
      کاربرعزیز
      وظیفه ماست تمام اقشار جامعه را در نظر بگیریم و راه وام گرفتن را برایشان مشخص کنیم.
      از شما سپاس
      باتشکر تیم وام چی