لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

طرح طراوات، شادابی را به معاملات تولیدکنندگان با حمایت بانک صادرات می دهد

  • 0
  • 19/12/17
  • خواندن: 4 دقیقه
ماه های پایانی سال است، بازار دلار روی موج های بلند شنا می کند، مواد اولیه برای تولید خیلی از کالاها باید خارج از کشور تامین شود و معادلات را برای یک تولید کننده پیچیده می کنند. حتی اگر یک تولید کننده خریدش به طور مستقیم با دلار نباشد بدون شک تحت تاثیر کنش های بازار ارز هستند. گرانی قیمت بنزین هم گزینه جدیدی برای آینده مبهم تر شده است در این میان حضور بانک صادرات با طرح طراوات نور امید تولیدکنندگان می باشد. برای دانستن جزئیات طرح طراوت با ما همرا باشید.

طرح طراوت چیست ؟

طرح طراوات  به تولید کننده ها کمک می کند. تولیدکنندگان در صورت نداشتن نقدینگی کافی برای خرید مواد اولیه تولید خودشان، می توانند در ازای اعتبارات اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار (ال سی) که توسط شعب بانک صادرات و در قالب عقد خرید دین صادر می‌شود، محصولات موردنیاز خود را خریداری کنند.

ال سی چیست ؟

اعتبار اسنادی بیشتر روشی برای پرداخت وجوه معاملات در تجارت‌های بین‌ المللی است ولی در معاملات داخلی هم انجام می شود. اعتبارات اسنادی به نام (ال سی) هم شهرت دارند. در این روش مبالغ و پول‌ها به واسطه شخص ثالثی که معمولا بانک است پرداخت می‌شود. چنان که از مقررات بین‌المللی برمی‌آید به‌ موجب اعتبارات اسنادی یک بانک (بانک گشاینده اعتبار) بنا به درخواست و براساس دستورات یک مشتری (متقاضی گشایش اعتبار) یا از جانب خود تعهد می‌کند مبلغی را در وجه یا به حواله‌کرد شخص ثالثی (ذی‌نفع اعتبار) به صورت قطعی بپردازد.

برای گشایش اعتبار چه باید کرد ؟

متقاضی دریافت اعتبار طرح طراوت باید به شعبه بانک صادراتی که در آن حساب دارد مراجعه و بعد از ارائه مدارک موردنیاز، نسبت به صدور اعتبار اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار (ال سی) مورد نیاز در وجه شعبه بانک صادرات اقدام کند.

طرح طراوت برای واحدهای تولیدی

در این طرح واحدهای تولیدی می‌توانند محصولات خود را به‌ صورت نسیه و حداکثر ۳۶۰ روز و در قبال گشایش اعتبار اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار بانک صادرات ایران به نفع واحد تولیدی از سوی خریدار به فروش برسانند.

طرح طراوت برای خریدان مواد الیه

خریداران مواد اولیه واحدهای تولیدی در این طرح امکان خرید نسیه تا ۶ ماه در قبال اعتبارات اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار بانک صادرات به نفع فروشنده توسط واحدهای تولیدی را دارند.

قابلیت ال سی

وقتی فردی در برابر ارائه محصولش به خریدار ال سی دریافت می کند، می تواند برای خرید خود هم به جای پول نقد ال سی را به فرد مورد نظر بعدی بدهد. در صورت تمایل به نقد شدن اعتبار اسناد قبل از موعد مقرر در فرد دریافت کننده بود؛ می تواند به بانک رجوع کند و با کسر کارمزد و سود پیش بینی شده اقدام به دریافت نقدینگی کند.

شرط گرفتن طرح طراوت

شرط بانک صادرات برای اعطای این طرح به واجدین شرایط به اعتبارسنجی دقیق متقاضی و استعلام از مراجع مختلف مبنی بر عدم وجود چک برگشتی یا بدهی مالیاتی یا بدهی‌های دیگر است.

بانک هم در این طرح الزام دارد

بانک صادرات ملزم است که اقدام به اخذ شماره‌ی منحصر به فرد از سامانه‌ پیام‌رسانی الکترونیک مالی (سپام) نماید و ابلاغ این اعتبار اسنادی هم صرفا باید از طریق همین سامانه انجام شود. همچنین در این نسخه‌ی جدید، بر بازرسی دقیق کالا به منظور حصول اطمینان از تطابق یا عدم تطابق کالای بازرسی شده مورد تأکید است.

چه افرادی شامل طرح طراوت می شوند ؟

طبق اعلام بانک صادرات تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی واحدهای تولیدی، فروشندگان مواد اولیه به واحدهای تولیدی، بنکداران و خریداران عمده محصولات واحدهای تولیدی و خرده‌ فروشان و مصرف‌ کنندگان نهایی محصولات تولیدی می‌توانند از طرح طراوت استفاده کنند و بر اساس شرایط حساب بانکی و پشتوانه‌هایی که قابل‌ارائه دارند، از اعتبارات این طرح بهره‌ مند شوند.

پشتوانه دریافت طرح طراوت

برای دریافت تسهیلات طرح طراوت فرد باید به پشتوانه میانگین حساب‌ جاری یا کوتاه‌ مدت فرد (۱۰ تا ۱۵ درصد میزان اعتبار مورد نیاز را پوشش دهد یا واریز نقدی ۱۰ درصد از مبلغ اعتبار مورد نیاز نسبت به دریافت اعتبار اسنادی داخلی ریالی مدت‌ دار) اقدام کند. ضمن اینکه دریافت اعتبار به پشتوانه وثیقه هایی چون سند ملکی هم امکان‌پذیر است.

حُسن طرح طراوت

طرح طراوت با پشتیبانی اسناد اعتباری، فرد مورد معامله را به این باور می رساند که در هر صورت مبلغ مورد معامله اش به اعتبار بانک؛ پرداختی حتمی دارد. این قطعیت باعث زودتر به نتیجه رسیدن معامله می شود.

ویژگی طرح طراوت

برخی از این اعتبارات اسنادی به شروطی زمینه خرید بیشتر از اعتبار را هم فراهم می کند. امکان تسهیل معاملات تجاری به ویژه در عرصه ‌های بین‌ المللی فراهم می‌شود و به تبع آن حمایت از بخش خصوصی و توسعه و رونق کسب و کار را به ارمغان می‌آورد.

اما و اگر طرح طراوت

مواظب جعل اسناد در این زمینه باید بود. ال سی که البته با توجه به این که در مقررات جدید، از طریق سامانه‌های الکترونیکی مالی این تبادلات انجام و کنترل می‌شود، احتمال این قبیل سوءِ‌ استفاده‌ ها کمتر شده است. خطر یا ریسک دیگری که می‌تواند مطرح باشد این است که گاهی ممانعت دولت‌ها در شرایط جنگ، تحریم‌ها یا مشکلات مربوط به مبادلات ارزی ممکن است در فرآیند پرداخت اشکالاتی ایجاد کند.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.