لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

ضامن وام کیست؟ ضامن باید چه شرایطی داشته باشد؟

  • 0
  • 20/05/31
  • خواندن: 6 دقیقه
ضامن وام کیست؟ ضامن چه شرایطی باید داشته باشد؟ چند ضامن برای چند میلیون وام مورد نیاز است؟ ضامن از کجا بیارم؟ سوال هایی که ذهن خیلی از مشتریان بالقوه و بالفعل بانک ها که قصد گرفتن وام دارد را درگیر کرده است. اسم ضامن که می آید خیلی ها انگار وارد مرحله آخر و غول اصلی شده اند. نفس ها در سینه حبس می شود که دقیق بشنوند باجه دار بخش تسهیلات برای ضمانت چند ضامن می خواهد؟ در این مطلب اطلاعاتی در مورد ضامن با توجه به جدول بانک کوثر به شما داده خواهد شد.
ضامن وام

ضامن وام کیست؟

ضامن فردی است که می تواند در نزد بانک با ارائه مستندات رسمی، فرد وام گیرنده را ضمانت کند که در صورت برنگردان مبلغ وام یا تسهیلات اعطایی بانک؛ جای وی اقساط را پرداخت کند.

*ماده ۶۴۸ قانون مدنی

*ماده ۷۳۴ قانون مدنی

*ماده ۶۸۵ قانون مدنی

*ماده۷۰۱ قانون مدنی

ضامن وام حتماً نباید شخص باشد.

ضامن وام هم حتماً نباید شخص ثالث باشد. ملک هم می تواند با کارشناسی شدن ارزشش، نقش ضمانت را ایفا کند (برای نمونه بانک ملی). مسدودی حساب پس انداز با توجه به سقف وام یک نوع دیگر ضمانت (برای نمونه بانک کوثر، انصار) است.

ضمانت های شغلی برای وام

برای نمونه انواع ضمانت های شلغی برای ضمانت یک وام یا تسهیلات می توان، گواهی اشتغال به کار، جواز کسب، حکم کارگزینی معتبر، پروانه اشتغال و فعال، کارت نظام پزشکی و مدرک شغلی مرتبط با حرفه فرد برای ضمانت نام برد

هر میلیون چند تا ضامن

از رئیس شعبه بانک ملی پرسیده شد برای هر چند میلیون چند ضامن نیاز است؟ قاعده کلی بانک ملی و دیگر بانک ها چیست؟ جواب بسیار صریح و خلاف نظر بانک مرکزی اعلام شد: «شاید از یک نفر یک ضامن و از یک نفر صلاح بود چند ضامن برای مبلغی برابر بگیریم. ما آنقدر ضامن می گیریم که خیالمان راحت شود که اصل و فرع مال بازخواهد گشت.»

بیمه عمر مانده بدهی بدهکار

بیمه عمر مانده بدهی یک بدهکار گزینه ایی است که برخی بانک ها بعد از ضمانت، مشتری را مجبور به اجرایی کردن آن می کنند:

یکی از بیمه نامه‌هایی که توسط برخی از شرکت‌های بیمه صادر می‌شود، بیمه عمر مانده بدهکار است که در حقیقت ریسک ناشی از تسهیلات گیرندگان از بانک‌ها و موسسات اعتباری را پوشش می‌دهد.

سفته ضمانت بانکی برای وام گیرنده

بانکی مانند رسالت در سال ۹۹ با گرفتن برگه چک و سفته از وام گیرنده، به عنوان ضمانت بازگشت وام موافقت می کند:

  • سفته همانند چک و برات یک نوع وسیله پرداخت غیر پولی محسوب می شود که مطابق آن، صادر کننده تعهد می نماید در تاریخ مشخصی و یا بدون تاریخ و به صورت عندالمطالبه، مبلغ معینی را در وجه حامل یا شخص معین و یا به حواله کرد آن شخص کارسازی نماید. ( ماده ۳۰۷) قانون تجارت مراجعه شود.

چک برای ضمانت وام

چک (در صورت عدم پرداخت جنبه کیفری ندارد) برای ضمانت وام باید تاریخ دار باشد، یعنی این که اگر آخرین قسط وام ۵ سال دیگر است، تاریخ مندرج در چک ضمانت وام بعد از این تاریخ ذکر شود و دیگر آن که تاریخ صدور چک ضمانت وام در آن (گوشه و پایین چک) ذکر نشود.

وکالت کسر از حقوق برای ضمانت

فرد ضامن با گرفتن برگه ایی از کارگزینی محل کار خود که رقم دقیق حقوقش مشخص شده است وکالت به بانک می دهد و متعهد می شود که در صورت عدم پرداخت به بانک وکالت می دهد که حسابداری محل کارش، مبلغ اقساط را بدون نظرش از وی کم کند و به موسسه یا بانک عامل بدهد.

خودتان ضامن هستید

اگر کارمند رسمی هستید با اعتبار سنجی حقوقتان و کنار زدن اقساط وام های قبلیتان از حقوقتان، مشخص می شود چقدر می توانید ضمانت وام جدید خودتان را انجام دهید.

سپرده مسدودی در وام فوری

راهی فوری و راحت تر بدون دردسر پیدا کردن ضامن، افتتاح حساب و مسدودی مبلغ سپرده به عنوان ضمانت می باشد.

*اگر صد درصد مبلغ سپرده را وام بگیرید به علت نرخ بهره باید یک ضامن باز پایش به ضمانت وامتان باز شود. از ۶۰ تا ۹۰ درصد وام ضامن نیاز ندارد.

ضمانت تسهیلات برای فرد روستایی

امتیازی در مورد متقاضیان تسهیلات در مناطق روستایی، ضمانت یک نفر ساکن روستا که اهلیت و صلاحیت وی توسط شورای اسلامی روستا تأیید شود، قابل قبول است.

یارانه نقدی و ضمانتی اجرایی

دو سالی می شود که بانک مرکزی امکان ضمانت یارانه را برای وام گیرنده و قبول آن از طرف بانک اعلام شده است؛ بانک هایی وجود دارند که این نوع ضمانت را اجرایی نمی دانند.

خلاصه ایی از ضامن وام

ضامن وام شدن؛ سفته، چک، فیش کسر از حقوق و یا هر گزینه با هر تعدادی که بانک از وام گیرنده طلب کند فرقی ندارد. ضامن، ضمانتی بالقوه و با حسن نیت انجام می دهد حواسمان باشد از اعتماد هیچ کسی سو استفاده نکنیم.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.