لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

سکه تمام بهار آزادی تا فتح قله ده میلیون تومان راهی ندارد

  • 0
  • 20/05/23
  • خواندن: 15 دقیقه
سکه تمام بهار آزادی قیمتش تا فتح قله ده میلیون تومان راهی ندارد. 7 میلیون و 500 هزار تومان عددی است که در سال های نه چندان، دورتر قیمت یک ماشین تولید داخل بود. فعالان بازار طلا هم از افزایش قیمت این سکه شک زده شده اند. در این مطلب در مورد سکه و بازار طلا صحبت خواهیم کرد.
سکه تمام بهار آزادی

ارزانترین سکه فروشی در بازار طلا

در بازار طلا اگر فردی قصد خرید سکه طلا دارد و سرمایه اش زیاد نیست، می تواند سکه یک گرمی که قیمتی یک میلیون تومانی دارد را خرید کند.

دلیل گرانی سکه یک گرمی نسبت به یک گرم طلا

به طور معمول سکه و قیمتش نسبت به مصنوعات طلا بالاتر است و ارزش گذاریش جدا می باشد. خلوص سکه ۹۰۰ در هزار است یعنی می توان گفت عیار یک سکه یک گرمی با عیار طلای ۲۱ است.

وزن دقیق سکه یک گرمی

سکه یک گرمی دقیق یک گرم ضرب نشده و یک گرم و ده سوت می باشد. اگر هر گرم طلا ۷۰۰ هزار تومان باشد یک سکه یک گرمی باید ۸۵۰ هزار تومان نهایتاً به فروش برسد که قیمت بالاتر از آن در زمان نگارش این متن حباب می باشد.

سکه طرح قدیم چیست ؟

حتماً در بازار با اصلاح سکه طرح قدیم و قیمت کم یا زیادترش نسبت به طرح جدید برخورد کرده اید. سکه هایی که تا قبل از سال ۱۳۷۰ ضرب شده اند طرح قدیم نام دارند. برای شناختن سکه طرح قدیم در یک طرف نام علی تکرار و در طرف دیگر بارگاه امام رئوف آقا امام رضا می باشد.

که طرح جدید چیست ؟

از سال ۱۳۷۰ ضرب سکه های جدید شروع شد که برای شناختن سکه طرح جدید در یک طرف به جای نام حضرت علی، حرم رهبرمان و بنیانگذار انقلاب، آیت الله خمینی و در طرف دیگر حرم امام رضا می باشد.

سال ۱۳۸۶ و حذف زمان ضرب سکه طلا

از سال ۱۳۸۶ زمان ضرب سکه طلا، سالش دیگر ضرب نشد. به خاطر همین در حال حاضر به خاطر این مسئله سکه های زیر سال ۸۶ هم به جمع سکه های طرح قدیم پیوستند. 

عیار طلا سکه قدیم و جدید

عیار طلا سکه طرح جدید و قدیم از نظر وزن و عیار طلا هیچ تفاوتی ندارند و صرفاً براساس عرضه و تقاضا و اعتقاد فروشندگان که عده ایی سکه طرح قدیم و عده ای طرح جدید را بیشتر می پسندند به فروش می رود.

قیمت کدام طرح سکه بیشتر است؟

تا سال های ابتدایی دهه ۱۳۹۰ قیمت سکه طرح قدیم بیشتر بود اما در سال های اخیر ماجرا بالعکس شده و سکه طرح جدید گرانتر به فروش می رسد.

اسم اصطلاحی سکه تمام بهار آزادی قدیم و جدید

در اصطلاح بین معامله گران سکه طلا، به سکه طرح قدیم سکه بهار آزادی و به سکه طرح جدید سکه امامی می گویند.

قیمت ربع سکه بهار آزادی

ربع سکه بهار آزادی دقیق یک چهارم سکه تمام بهار وزن دارد و باید با توجه به قیمت سکه تمام در حال حاضر۱ میلیون و۸۷۵ هزار تومان قیمت زده شود اما قیمت بازار آزاد این سکه ۲۸ اردیبهشت دو میلیون دویست تومان است. چرا؟

تقاضا حباب قیمت ربع سکه

به علت قیمت پایین تر ربع سکه، تقاضا برای ربع همیشه بیشتر می باشد و دلال ها قیمت بالاتر از ارزش واقعی برای ربع سکه اعلام می کنند و ربع سکه با یک حباب دائمی در حال معامله می باشد.

سکه بانکی و غیربانکی چیست ؟

سکه های بانکی، سکه هایی هستند که با نظارت دولت در ضراب خانه بانک مرکزی ضرب شده اند و غیربانکی ها دست ساز و با توجه به عیار ضرب شده قیمت گذاری می شوند. تا جایی که می توانید همان سکه بانکی بخرید.

سکه پلمپ شده و پلمپ نشده

به طور معمول سکه شناسان اگر از اصالت و عیار سکه ایی مطمئن باشند آن را پلمپ می کنند و با ضمانت می فروشند. اما پلمپ بودن دلیلی بر کیفیت و نداشتن ناخالصی نمی باشد.

سکه یک روزه اصطلاحی در بورس می باشد.

فرد می تواند سکه هایش را به خزانه داری بانک ها تحویل دهد و گواهی سکه یک روز و قابل معامله در بوس را بگیرید. این گواهی در بورس کالا قابل معامله می باشد و ارزش فروش بیشتری نسبت به بازار آزاد بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان دارد.

بانک هایی که در بازار سکه یک روزه

بانک هایی مانند سامان، صادرات، ملت و رفاه، خزانه سکه دارند و با هزینه کارمزدی کمتر ۵۰ هزار تومان گواهی صادر می کنند.

راه محاسبه قیمت سکه تمام بهار

برای محاسبه قیمت سکه برمبنای قیمت گرم سکه ۱۸ عیار، قیمت طلای ۱۸ را در ۹٫۷۵۹۶ ضرب کنید تا ارزش یک سکه را به دست آورید و پنج درصد هم هزینه ضرب، مالیات و… باید منظور شود.

نظر کارشناسانه و کلام آخر

آقای دوانی کارشناس بازار طلا نظرش به این روال است که برای فروش طلای خود عجله نکنید و دست نگه دارید. طلا به طور پیش فرض فاقد ریسک است. پول بدون پشتوانه چاپ کردن خطرناک می باشد و هر چه پول چاپ شود؛ طلا متحمل ضرر و تورم نمی شود.

 

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.