لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

سپرده ارزی و سودی که به آن تعلق می گیرد با عاملیت بانک

  • 0
  • 19/11/15
  • خواندن: 5 دقیقه
سپرده ارزی گزینه مناسبی برای افرادی می باشد که سرمایه های خود را از ریال تبدیل به ارز های خارجی می کنند و با نوسانات آن در آمدزایی می کنند. گر چه وام چی با این نوع بینش ها و درآمد های کاذبانه موافق نیست اما بالاخره باز مدیریت کردن این پول ها از گاو صندوق ها و ورودش به نظام بانکداری خالی از لطف نیست.

سپرده ارزی

برای فرد تاجری که داد و ستد اش با کشورهای متفاوتی است؛ منطقی است که پول معامله شده یا دریافت کرده از تجارت خودش را به ارز کشور مقصد در حساب بانکی ارزی در کشورش سپرده کند تا موقع نیاز در معامله بعدی احتیاج به چنج کردن نداشته و سرعت معامله اش بالا برود.

روند افتتاح حساب سپرده ارزی

روند افتتاح حساب سپرده ارزی مشابه سپرده های بلند مدت است بدین معنی که یک سپرده بلند مدت افتتاح می شود و یک سپرده کوتاه مدت یا قرض الحسنه ارزی که سود سپرده به آن حساب واریز می شود. حداقل سرمایه مورد نیاز برای افتتاح حساب ۱۰۰ یورو یا ۱۰۰ دلار (یا ۵۰۰ درهم امارات) است.

  • در سال ۹۹ حداقل مبلغ برای افتتاح حساب و حداقل مانده معادل ۱،۰۰۰ دلار و ۷۰۰ یورو می باشد.

سپرده ارزی و محدودیت ارز امارات

همه بانک ها حساب سپرده با ارز کشور امارت افتتاح نمی کنند. اما دلار و یورو را تمام بانک ها سپرده خواهند کرد.

سود حساب ارزی

اگر حساب قرض الحسنه ایی افتتاح حساب کنید که صفر درصد سود به شما تعلق خواهد گرفت. با بررسی تیم وام چی در بین بانک ها در مورد سود سپرده های ارزی گزارش داده شد: در بین دو سوم بانک های شناخته شده، نهایت سود، چهار درصد اعلام شده است. بانک ملت۶ درصد، بانک صادرات۶٫۱ دهم بالاترین سود را پرداخت می کنند. مصوب بانک مرکزی ۴ درصد می باشد.

  • کمی عدد این سود را با تورم و قیمت ریال در برابر دیگر ارزها حساب کنید؛ قابل توجیح است.

عدد ارزهای خانگی

۲۰ تا ۲۵ میلیارد ارز آن هم به ارز دلار در دست افرادی غیر از تاجر عدد کمی نیست. به این نوع ارزها، ارز خانگی گفته می شود.

تجربه ناموفق از سپرده ارزی با خلف وعده بانک ها

در سال ۹۱ یک تجربه ناموفق توسط افراد دارنده ارز و صاحب حساب سپرده ارزی به وجود آمد. بانک ها ابتدا اقدام به سپرده گیری ارزی کردند و سپس اصل و سود سپرده را به شکل ریالی و با در نظر گرفتن نرخ مبادله ای به دارندگان بازگرداندند.

سودجویی

این نوع رفتار بانک ها یک شکست بزرگ برای این نوع حساب ها بود. بدون شک دلار وقتی ارزشش بالا می رود ارزش ارزهای سپرده شده هم افزایش می یابد. این افراد چه صاحب ارز تجاری یا خانگی هم که باشند اگر پول را در خانه خود زیر بالشتشان هم قایم می کردند خودش کلی سود می کرد!

قول بانک مرکزی در مورد سپرده های ارزی

این بار بانک مرکزی تاکید کرده است که بانک ها تنها عاملیت افتتاح حساب را دارند و بازگشت ارزی اصل و سود سپرده ها را به شکل ارزی تضمین می کند. بر این اساس، بانک مرکزی روز سوم شهریورماه ۱۳۹۷ بخشنامه سپرده گیری ارزی را به بانک ها ابلاغ کرد که براساس آن بانک ها مجاز شدند سپرده گیری ارزی به صورت اسکناس ارزهای یورو، درهم امارات و دلار آمریکا را با نرخ های سود به ترتیب ۳، ۲ و ۴ درصد سالیانه با تضمین بانک مرکزی برای متقاضیان افتتاح کنند. توجه کنید سود سالیانه نه ماهیانه، این هم در زمان حساب سود در نظر بگیرید. سود ماهیانه از سود سالیانه مبلغی کمتر می شود.

عامل موثر استقبال و عدم استقبال از سپرده ارزی

طبق گفته بانک مرکزی تا ارزش دلار رو به افزایش بود افراد علاقه ایی به افتتاح حساب در زمینه ارزهای خانگی نشان نمی دادند. زمانی که ارزش دلار در حد قابل توجهی نسبت به ماههای قبل کاهش یافت بازار افتتاح حساب ارزی تکان خورد و از آن استقبال شد.

سومین گروه متمایل به افتتاح حساب ارزی

سومین افرادی که بعد از تاجران، صاحبان ارز خانگی از این حساب استقبال کردند مهاجران بودند. از آنجایی که اتباع خارجی نیز امکان افتتاح حساب سپرده ارزی در بانک های ایران با مدارک و مستندات مشخص شده از جمله گذرنامه معتبر و پروانه اقامت دائم یا موقت را دارند، این سپرده جذابیت بالایی برای آنها دارد.

استثنا مهاجران در افتتاح حساب ارزی

البته اتباع افغانستان و عراق مقیم ایران شرایط متفاوتی برای افتتاح سپرده ارزی دارند که می توانند با مراجعه به شعب ارزی بانک های مختلف از این شرایط با خبر شوند.

بستن حساب و نرخ شکست

اگر سپرده گذار قبل از پایان دوره سپرده گذاری نسبت به بستن حساب ارزی خود اقدام کند، بانک ها باید از محل منابع خود اصل و سود سپرده را به پرداخت اسکناس ارزی به مشتری پرداخت کنند و سپس ارز پرداختی را از اداره بین الملل بانک مرکزی دریافت کرد.(این همان فقط عاملیت جذب ارز است.)

حساب ارزی و احتمالات دیگر

وام چی تمام مسائل را در تمام جوانبش می سنجد. اگر شما یک فردی با درآمد معمولی هستید و ریسک کرده اید ارز خریده اید. حساب ارزی باز کنید هیچ تضمینی نیست با این اطلاعات و نرخ افتتاح حساب در آینده یارانه شما قطع شود.

اگر

اگر شما ۲۰۰۰ دلار امریکا با نرخ ۴ درصد سالیانه در حساب ارزی بلند مدت خود قرار دهید. ماهیانه ۸۰ دلار آمریکا سود خواهید گرفت. برای پیدا کردن این سود به ریال نرخ به روز ارز دلار هم نیازمندیم. در امروز که وام چی این مطلب را برای شما مکتوب می کند قیمت هر یک دلار ۱۱۱۰۰ تومان می باشد. با یک ضرب ساده شما از ۲۰۰۰ دلار ماهیانه چیزی نزدیک ۸۸۰ هزار تومان می توانید سود بگیرید.

  • امروز که این مطلب به روزرسانی می شود قیمت دلار ۲۴۷۵۰ تومان است.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.