لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

رونق کسب و کار با تسهیلات و وام اشتغالزایی در سال ۹۹

  • 0
  • 20/04/17
  • خواندن: 9 دقیقه
در ردیف بودجه هر سال، دولت ها تکلیف وام و تسهیلات اشتغالزایی را مشخص می کنند. هر چقدر منبع مالی در ردیف قانون 18 بودجه مشخص و مصارفش تعیین شود؛ امید به گرفتن مبلغی برای راه اندازی یا رونق کسب و کار را باید داشت. در سال 98 ردیف بودجه در زمینه اشتغالزایی، حول محور اشتغالزایی در زمینه شغل های روستایی، توریستی و مشاغل خانگی بیشتر می چرخید. برای نمونه در سال 96 دولت بیشتر از مشاغل کارآفرینی، حمایت کرد. در این مطلب وضع ردیف بودجه اشتغالزایی در سال 99 بررسی می شود.
وام اشتغالزایی

تمام کاسه کوزه ها بهم ریخته

وام اشتغالزایی ، تمام کاسه کوزه های دولت را یک ویروس ریز و فضول! بهم ریخته است. بیشتر منابع مالی و ذخیره های ارزی در زمینه بهداشت و درمان در حال هزینه است. این بحران جانکاه، خیلی از برنامه های ۹۹ دولت را بدون شک با مشکل جدی روبرو خواهد کرد. هنوز نسبت به عملی بودن هدف های کلان و خرد بودجه در زمینه اشتغال در سال ۹۹ نمی شود، امیدوار بود.

۴۰۰۰ نفر بیکار از بحران کرونا

تا ۲۵ فروردین ۴۰۰۰ هزار نفر در سامانه بیکاری از بحران کرونا برای دریافت خدمات ثبت نام کرده اند. این یعنی در دو ماه گذشته ۴۰۰۰ هزار نفر، شاغل به جمع بیکاران پیوسته اند و دولت طبق قول خودش باید برای این افراد تا یکسال تامین مالی انجام دهد. هزینه ای که در هیچ ردیف بودجه ۹۹ منظور نشده است. بار اضافی بعد از هزینه های درمانی در این حوزه هم باید در نظر گرفت.

وام و تسهیلات استغالزایی ۹۹

در راستای تبصره ۱۸ قانون برنامه و بودجه به شرکت های تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده می شود با تأیید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تا مبلغ یک هزار و چهار صد میلیارد ریال(۱٫۴۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) از محل منابع داخلی خود و برای کمک به سرمایه گذاری خطر پذیر، ایجاد کارور(اپراتورهای) ارائه کننده خدمات الکترونیکی در کلیه بخش ها، حمایت از طرح پروژه های توسعه ای اشتغال آفرین و یا صادرات کالا و خدمات در این بخش توسط بخش های خصوصی و تعاونی به صورت وجوه اداره شده بر اساس آیین نامه ای که به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد اختصاص دهند و ما به تفاوت نرخ سود را از محل آن پرداخت کنند

مشاغل واجد وام و تسهیلات

طبق نظر دولت در سال ۹۹ مشاغلی که در حوزه فناوری اطلاعات، فناوری در این حوزه و توانایی ساخت وسایل فیزیکی را دارند در اولویت گرفتن وام و تسهیلات می باشند.

مشاغل استارت آپی و وام اشتغال

 محمدجعفر کبیری، معاون امور تعاون وزیر کار عنوان کرد: «آن دسته از استارت آپ هایی که در قالب شرکت تعاونی فعالیت می کنند، می توانند طرح های خود را به صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون ارائه کنند تا چنان چه طرح ها، دارای توجیه اقتصادی بود مشمول جذب سرمایه های مردمی شود و ما سرمایه هایی که در طرح های این جوانان به کار گرفته شود را مورد ضمانت و حمایت قرار می دهیم.»

ویژگی ثبت شرکت استارت آپی در قالب تعاونی

اگر دنبال گرفتن تسهیلات در شغل خود هستید، با ثبت آن به روش تعاونی از وام و حمایت برخوردار خواهید بود.

  • تعاونی های استارت آپی که در واحد تحقیق و توسعه راه اندازی شوند تا سقف یک میلیارد تومان، می توان برایشان ضمانت نامه صادر کرد.
  • ثبت شرکت در قالب تعاونی نسبت به شرکت خصوصی ویژگی هایی دارد که مهم ترین آن اعمال تخفیف ۲۵ درصدی مالیات بر درآمد است.

وام اشتغالزایی روستایی

علی اصغر نورالله زاده، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید درباره بودجه صندوق برای سال ۹۹ گفت: « سهم صندوق برای طرح اشتغال روستایی در سال ۹۹ حدود ۳هزار میلیارد تومان است که امیدواریم بتوانیم گامی بلندتر در مسیر اشتغالزایی روستا برداریم.»

روش کار صندوق کارآفرینی امید در وام اشتغال

صندوق‌ های خرد اشتغال توسط خود روستائیان ایجاد می‌شود که ۶ ماه دوره آموزشی برای آنها برگزار می‌شود که چگونه طرح خرد اشتغال روستایی توسط آنها تهیه شود و به چه روشی از اعضای خود سپرده‌گیری کنند و بعد از ۶ ماه یک خط اعتباری از جانب صندوق‌کارآفرینی امید به این صندوق‌های روستایی داده می شود.

تسهیلات برای کسبه آسیب دیده

خانم ابتکار اعلام کردند که مشاغل آسیب دیده، شناسایی شده اند و با همان نرخ ۱۲ درصد به آن ها ۱۲ میلیون تسهیلات اشتغال تعلق می گیرد تا با این وام اشتغالزایی کمکی به آن ها شود. رئیس جمهور دستور، داده اند افراد شاغل با اثبات از آسیب دیدن ۱۰۰ درصد از بحران ویروس کرونا می توانند؛ به جای ۱۲ میلیون به آن ها  تا سقف ۱۶ میلیون تومان هم تسهیلات دریافت کنند.

وام اشتغال زایی زنان سال ۹۹

آسیه علی‌نژاد از انجمن ملی زنان کارآفرین گفت: «دومین جشنواره زنان صاحب کسب و کار که با هدف شناسایی زنان صاحب کسب و کار در استان‌ها بود به دلیل شیوع مریضی برگزار نشد. اما در هر استان، سه نفر را به عنوان افراد منطبق با شاخص‌ های تعیین شده انتخاب کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم در این برنامه برای ۴۰ نفر از منتخبین تسهیلات بانکی دریافت کنیم.»

وام اشتغال مددجویان

مدیرکل کمیته امداد استان کرمان محور اصلی کار در کمیته امداد را توانمندسازی خانواده‌ها و توجه به مقوله اشتغال مددجویان اعلام کرد و گفت: «خوشبختانه کمیته امداد استان کرمان در کشور و استان از جایگاه خوبی به‌ویژه در حوزه اشتغال مددجویان و محرومان بهره‌مند است. در برنامه سال ۹۹ هم وام مددجویان، مدنظر کمیته امداد با ردیف بودجه داخلیش می باشد.»

 نتیجه گیری کلی از وام اشتغال

وام های اشتغال در هر زمینه دسته بندی خاص خودش را دارد و بانک ها بدون تخصیص اعتبار یا معرفی از نهاد و مرکزی دولتی به فرد وام اشتغالزایی نمی دهند. هر جوینده وام و تسهیلات اشتغالزایی باید یک طرح مدون با توجیه اقتصادی و با بازدهی مالی تدوین کند و در زمینه دسته بندی (تعاونی، استارت آپی؛ روستایی، بانوان و…) اقدام کند.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.