لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

دهک مالی خود را بشناسید تا درک بهتری از وضعیت مالی خود داشته باشید

  • 0
  • 19/11/09
  • خواندن: 4 دقیقه
در مطلب مربوط به طرح ملی مسکن که در ده استان کشورمان آغاز شده است به اختصار صحبت شد. در این طرح تمام شهرستان های استان کرمان به جز مرکز استان در شهریور ماه ثبت نامشان انجام شده است. در آن مطلب یک شرط وجود داشت که شرط اصلی برای گرفتن این تسهیلات هم به شمار می رفت؛ آن هم داشتن دهک مورد نظر می بود. در این مطلب وام چی قصد دارد ده تا دهک و جایگاه مالیشان را در جامعه مورد بررسی قرار دهد.

مورد نظر

در طرح ملی مسکن و خانه دار کردن ۴۰۰ هزار خانوار خواهان صاحب خانه شدن این تسهیلات به دهک سه تا شش تعلق می گرفت.  همین تقسیم بندی مستلزم بررسی کامل برای فهمیدن اوضاع دهک هر خانوار مستاجر علاقمند است.

هزینه

این دهک ها بر اساس میزان هزینه سالیانه یک خانوار تقسیم بندی می شوند. یعنی هر خانوار با جمع کردن تمام هزینه های ماهیانه و اضافه کردن ۱۲ ماه به آن می فهمید در کدام دهک قرار گرفته است. دهک یک فقیرترین و دهک دهم غنی ترین دهک یک جامعه محسوب می شود.

آیا

دولت سالهاست می خواهد افراد ثروتمند را در گرفتن یارانه مدیریت کند. افرادی  که به طور منطقی  سه دهک بالایی جامعه هستند. آن ها را از گرفتن یارانه محروم کند ولی هنوز نتوانسته کشفی کامل و مستدل داشته باشد! هر از مدتی عده ایی را حذف می کند و با اعتراض ها دوباره آن ها را به سیستم یارانه بگیرها بر می گرداند.  با این نوع  ساز و کار، حذف و اضافه کردن چگونه می توان به این دسته بندی اعتماد کرد؟!

دو

دو تا دهک یک و دو که کمترین هزینه سالیانه را دارند که به ماهی یک میلیون هم نمی رسد (اغلب تحت پوشش دو نهاد قدرتمند کمیته امداد و بهزیستی هستند) را کنار بگذاریم.  به دهک های ۶،۵،۴،۳ می رسیم. دهک های آبرومندی که با تمام سختی ها جور زندگی خودشان را می کشند. اما باز هزینه سالیانه نمی تواند دلیلی برای شناسایی واقعی این  چهار دهک جامعه باشد. با شکل گرفتن شغل ها و مشاغل خانگی شاید افرادی باشند که درآمدهای بالایی دارند اما در هیچ جایی ثبت نشود و یا هر چه در می آورند سرمایه های پنهانی می شود مثل طلا که در گنجه خانه می ماند و حساب و کتابی شاملش نمی شود.

درست

نمی توان گفت متولیان واگذار کننده وام، منطق درستی برای شرط وام دادن در زمینه خانه انتخاب کرده اند. برای مثال شاید زن و شوهری هر دو کارمند باشند درآمد مناسبی هم عایدشان شود اما در خرج و برج تمام حقوقشان را خرج می کنند و صاحب هیچ چیزی نیستند. همین هزینه می تواند دهک آن ها را جا به جا کند و آن هم هیچ وقت نتوانند از  این طرح ملی استفاده کنند.

چه دارد

در حال‌حاضر دولت سه پایگاه اطلاعاتی در اختیار دارد: پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، طرح هزینه- درآمد خانوارهای مرکز آمار ایران و طرح بودجه خانوار بانک مرکزی. دولت همچنین امکان دسترسی به آمارهای ثبتی مانند تعداد و ارزش ملک خانوار، تعداد و ارزش خودرو و… را دارد. اگر قرار است دهک ها را دقیق رتبه بندی کرد تا در موقع نیاز در مراحل و طرح های احتمالی و قطعی دولت به آن ها امتیازهایی با توجه به جایگاهشان تعلق بگیرد این بهترین روش است. نه این که با خود اظهاری خودشان یا گذاشتن یک نمودار ساده که ده تا نرخ هزینه ایی را مشخص می کند از آن ها بخواهیم خودشان را در دهکشان بیابند.

توافق

با توجه به توافقاتی که با بانک مسکن صورت گرفته  است در طرح ملی مسکن ­متوسط تسهیلات تا ۷۵ میلیون تومان با سود ۱۸ درصد است این تسهیلات نیاز به سپرده گذاری ندارد و تا سقف ۱۰۰میلیون تومان نیز می‌رسد. یعنی دهک های سه تا شش وقتی شناسایی شدند می توانند این وام را دریافت کنند. اما باز مسئله این است طرحی که با شرایط عادی در حال واگذاری است و مبلغ اش به بازسازی یک خانه نقلی در شهرستان ها جواب می دهد نه به نوسازی باید طرح ملی گفته شود؟ اگر بهره در حد کارمزد بود و سقف وام افزایش می یافت برای دهک هایی که خود دولت به متوسط بودن درآمد و جایگاهشان اذعان دارد؛ آن وقت تحول و عزم ملی می توان اسمش گذاشت.

قیمت

وزیر راه و شهرسازی در خصوص قیمت تمام شده هر واحد مسکونی در طرح ملی و هماهنگ کردن آن با واقعیت روز، اعلام کرد: دامنه قیمت‌های تمام‌ شده هر متر مربع واحد مسکونی در طرح اقدام ملی بین ۲ و نیم تا ۳ میلیون تومان است که شامل همه اجزای ساختمان می‌شود.

زنگ

گوش به زنگ باشید که به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمود محمودزاده جزئیات آغاز ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در ۱۰ استان کشور را که از نیمه آبان امسال آغاز می‌شود و به مرور به تمامی استان‌های کشور تسری  خواهدیافت و تا پایان امسال  هم به پایان می‌رسد و پرونده اش بسته خواهد شد.(استان کرمان به عنوان نمونه ثبت نامش انجام شده است.)

فروش

امیدواریم دولت این روند خانه سازی با این بهره را در حدی جلو نبرد که افراد واجد شرایط نتوانند کمان این طرح را بکشند و مجبور شوند امتیاز فرم «ج» سبز خودشان را به مبلغی ناچیز واگذار کنند و حق یک بار استفاده کردن از این امتیاز را آسان و به بهای اندک واگذار به افرادی سودجو کنند.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.