لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

دلار، دلار، دلار کلمه ای که مردم ایران را آنی فقیر یا ثروتمند می کند

  • 0
  • 21/02/27
  • خواندن: 4 دقیقه
دلار، دلار، دلار، دلار. کلمه ای که با تمام قدرت سالهاست یکه تاز عرصه اقتصاد کشور ماست. همین دلار کمر مردمان را خم کرده است. ارزش پولمان را هر روز به نزول می برد. دلار مقصر است یا خودمان؟ از خودمان منظور کیست؟ باید در مورد آینده دلار در دهه جدید که سال دیگر شروع می شود و پرونده یک قرن بسته می شود چه خواهد شد؟؟! هر کسی تحلیلی دارد و هر تحلیلی هیچ مدرکی بر اجرایی شدنش وجود ندارد. ما فقط باید همه دیدگاه ها را ببینیم و برای حرکت خودمان اگر زندگی و سرمایه با دلار در گردش داریم؛ تصمیم بگیریم. اگر نه زندگیتان با خرید و فروش دلار نمی گذرد این مطلب را بخوانید چون باز زندگیتان به گره دلار بسته شده است

اظهار سریع و مستقیم در مورد آینده دلار در کشورمان

دلار را باید اقتصاددانان در موردش نظر بدهند یا سیاسیون؟! یک اقتصاددان با اشاره به ضرورت برقرار ارتباطات مالی در سال آینده اظهار کرد: تا وقتی که متغیر فعال ما سیاست خارجی است، بانک مرکزی آنچنان که باید دامنه تاثیرگذاری نخواهد داشت.

دو عامل مهم و موثر در اوضاع دلار در کشورمان

مادامی که بحث تحریم از یک طرف و بحث FATF از طرف دیگر برطرف نشود که بر برقراری ارتباطات مالی تاثیر گذاشته ‌اند، نمی‌توان انتظار ثبات در بازار ارز را داشت.

آیا بانک مرکزی در ثبات دلار موثر

بانک مرکزی به ناچار در چنین شرایط سیاسی کشورمان مجبور است که منفعلانه عمل کند و از ابزارهای مختصری همچون مدیریت نقدینگی و یا برخی سیاست ‌های پولی که در اختیارش قرار دارد، استفاده کند تا بتواند تاثیرگذاری داشته باشد. ولی وقتی که متغیر فعال ما همان سیاست خارجی است، بانک مرکزی هم آنچنان که باید دامنه تاثیرگذاری نخواهد داشت.

در چه صورت بانک مرکزی می تواند دلار را مدیریت کند

بازگشت به برجام و البته حتماً در کنار آن، اگر امضای توافق FATF انجام شود، در آن صورت نقش فعال بانک مرکزی آغاز خواهد شد و بانک مرکزی در سال آینده با اعمال سیاست ‌های پولی اعم از نرخ بهره و میزان نقدینگی، باید تقویت‌ کننده بخش تولید و به خصوص تولید در بنگاه ‌های کوچک و متوسط باشد.

رقم دلار، امروز چقدر؟

این سوالی است که خیلی از فروشندگان، خریداران دلار هر روز می پرسند و در سایت و منابع رسمی آن را چک می کنند. خیلی ها هم از طرفی برای سرگرمی پیگیر این موضوع می شوند. نرخ دلار این روزها ۲۴،۲۵،۲۶ بازی می کند و در نوسان بوده است. اما اکثر خبرگزاری های رسمی و غیررسمی تیتر از ثبات دلار در بازار با رقم ۲۴ زده اند. این گونه با کمک رسانه هم می شود روی بازار ارز هم تاثیر گذاشت.

پیش بینی وضع دلار در شنبه دهم اسفندماه

بهای ارز در سامانه نیما در آخرین روز کاری هفته ۲۴۰۶۶ تومان ثبت شده بود. این رقم نشان می‌دهد که احتمالا در روز شنبه  قیمت دلار بازار آزاد اولین هدفش حرکت به سمت کاهش قیمت تا نرخ سامانه نیما است که اگر این اتفاق بیفتد تا ۱۳۰۰ تومان در یک روز کاهش قیمت خواهد داشت. از نگاه برخی، ممکن است قیمت دلار با کاهش قیمت تا این حد، نرخ‌های جدیدتری را هم ثبت کند.

دلیل این سقوط دلار، پیش بینی شده

پیش از این رئیس جمهور اعلام کرده بود با آزادسازی هفت میلیارد دلار پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، نرخ دلار تا ۱۵ هزار تومان هم ممکن است کاهش یابد. اما طبق آخرین اخبار احتمالا اولین مرحله آزادسازی دارایی‌های ایران در حد یک میلیارد باشد. پس از اعلام موافقت آمریکا با آزادسازی پول‌ های ایران، به نظر می‌ رسد معامله ‌گران انتظار کاهش قابل توجه قیمت دلار را دارند. هرچند به نظر می‌ رسد این میزان دارایی در حد یک میلیارد  است اما به  اثر روانی قابل توجهی داشته در بازار ارز داشته باشد.

سقوطی ماندگار در بازار ارز

آیا واقعاً با آزاد سازی این سقوط مبلغ دلار، ماندگار است؟ یا یک اتفاق کوتاه و دوباره رشد اتفاق خواهد افتاد؟ حال دلار با محرک های اقتصادی اتفاق نمی افتد و دنیای سیاست ما را ناتوان کرده است.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.