لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

در اجلاس سران کوآلالامپور۲۰۱۹ چه گذشت و رئیس جمهور کشورمان چه پیشنهادی داد

  • 0
  • 20/01/10
  • خواندن: 5 دقیقه
جلسه همگانی بین کشورهای مسلمان (در پایتخت مالزی در پایان سال میلادی) تشکیل و جدا از اهداف سیاسی در این اجلاس، حرف های اقتصادی و تجاری هم عنوان شد. یکی از افق های بزرگ فعالیت بانکی را رئیس جمهور کشورمان در این اجلاس با متحدین مسلمان عنوان کرد که این مطلب در مورد سخنرانی ایشان با اهداف اقتصادی، تهیه شده است.

موضوع مهم اقتصادی

قبل از وارد شدن به مطلب باید ببینیم رئیس جمهورمان آقای روحانی چه مطلبی را عنوان کرده اند که سایت اقتصادی، تجاری وام چی مصمم شده زوایای آن را بررسی کند. آقای روحانی در این نشست خواستار ایجاد بلاکچین و رمزارز اسلامی شدند.

رمزارزی همانند تتر

آقای روحانی در این اجلاس عنوان کردند باید یک، رمزارزی با حمایت پول واقعی، همانند تتر ایجاد کنیم که از تنش و مشکل ارزشی آن جلوگیری شود و خواستار یک توافق جمعی و کار گروهی برای شکل دادن این پول دیجیتال شدند.

نکته مثبت رمزارز اسلامی

جدا از این که شکل گرفتن یک رمزارز اسلامی برای مبادله، زمینه مناسبی برای رشد و جلوگیری از سلطه و رفع تحریم های دلار برای کشورمان است؛ نکته مثبت این است که دولت آقای روحانی واحد های پول دیجیتال را به رسمیت می شناسد و جهان اسلام را ترغیب به استفاده از آن می کند.

پنج حوزه پبشنهادی رئیس جمهور

آقای روحانی در اجلاس کوآلالامپور برای کشورهای اسلامی، پنج حوزه همکاری را مشخص می کند که به اختصار از سخنرانی ایشان برایتان اقتباس کرده ایم.

حوزه اول پیشنهادی آقای روحانی

حوزه اول، همکاری‌ های مالی، همکاری‌های پولی، بانکی و بیمه‌ای است. «ما می‌دانیم که امروز بسیاری از تحرکات اقتصادی ما وابسته به بیمه خارجی و کشورهای بزرگ است، در حالی که ما کشورهای اسلامی قادر هستیم با سرمایه گذاری یک بیمه‌ ای را ایجاد کنیم مخصوصاً در زمینه حمل و نقل تا خودمان را از وابستگی نجات دهیم.»

بر دلار نباید تکیه کرد

آقای روحانی بیان کردند در زمینه بانکی امروز باید با پول ملی خود با هم مشارکت کنیم و بدون پول ملی و با تکیه بر دلار قادر نیستیم استقلال اقتصادی خود را حفظ کنیم. پیشنهاد کنار زدن دلار در معاملات و در نظر گرفتن ارز هر کشور کمک بزرگی به کشورمان در دور زدن تحریم ها و ارزش کاذبانه دلار می باشد.

حوزه سوم پیشنهاد آقای روحانی

حوزه تجارت، حوزه بسیار مهمی برای رونق اقتصادی و صادرات محصولاتمان به کشورهای اسلامی می باشد. با توجه به اینکه کشورهای اسلامی از هر کشور دیگر می تواند محصولات مورد نیازشان را وارد کنند؛ آقای روحانی در صحبت های خودشان روی پاشنه آشیل محصولات دست گذاشتند. محصولات حلال که بلاشک اگر می خواهند اطمینان داشته باشند با اصول کامل حلال مطابق است بهتر از یک کشور اسلامی مثل ایران واردات صورت بگیرد.

رونق کسب وکار

اگر حوزه سوم پیشنهادی آقای رئیس جمهور جامعه عمل بپوشد؛ خیلی از افراد در داخل کشورمان کسب و کارشان رونق می گیرد و خواهان های تسهیلات ارزی بیشتری می شوند.

حوزه چهارم سخنرانی آقای روحانی

نقل قول مستقیم سخنان رئیس جمهور درباره گردشگری: «موضوع بعد موضوع گردشگری است. در دنیای اسلام فرصت بسیار خوبی برای گردشگری داریم هم از لحاظ فرهنگی، تاریخی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و هم از لحاظ تنوع آب و هوایی و هم در زمینه‌های خدماتی از قبیل سلامت، توانمندی ‌هایی داریم که می‌توانیم گردش و صنعت گردشگری را توسعه دهیم.»

تاثیر حوزه چهارم بر روی فعالیت های تجاری در کشور

با رونق گرفتن کسب و کار گردشگری، بانک های تخصصی مثل گردشگری در ارائه تسهیلات کارشان رونق می گیرد. رونق صنعت گردشگری جدا از اشتغال زایی؛ درآمدزایی غیرنفتی کشور را بالا می برد و یکسری محصولات داخل مانند زغفران بدون پرداخت بهاهای گمرگی و مالیات های سنگین از تولید کننده به مصرف کننده می رسد و درآمد خالص کشور افزایش می یابد.

رمزارز دیجیتال را جدی بگیریم

نقل قول مستقیم سخنان رئیس جمهور درباره رمزارز: «ما امروز می‌توانیم با همکاری بانک‌های مرکزی خود، رمز ارز واحد کشورهای اسلامی را بنیان گذاری کنیم، همان که در گذشته آقای ماهاتیر محمد دنبال دینار اسلامی بود شاید امروز بتوانیم با این فناوری واحد، پولی جدیدی را در دنیای اسلام به وجود بیاوریم و از مزایای پول‌های دیجیتال استفاده کنیم و بتوانیم از نوسانات شدید سفته بازانه در مصونیت قرار بگیریم.»

ماهاتیر محمد کیست ؟

ماهاتیر محمد رئیس جمهور مالزی می باشد. پیشنهاد اولیه برای به وجود آوردن رمزارز اسلامی  را ایشان علنی در مجامع جهان اسلام عنوان کرد و تلاش هایی برای شکل دهی و به عرصه رساندن این ارز دیجیتال انجام داد اما با مخالفت های ابرقدرت ها و عدم همراهی کشورهای اسلامی، طرح به تعویق افتاد.

نظر ماهاتیر محمد در گفتگو با رسانه های مالزی

در گفتگو با رسانه های محلی مالزی، ماهاتیر محمد عنوان کرد: «ما برای اولین بار این موضوع را می شنویم که ایران و ترکیه بر این عقیده اند که باید از جایگزینی برای دلار آمریکا استفاده کنیم. به نظر می رسد زمانیکه ما از دلار آمریکا استفاده می کنیم تحریم ها می تواند به توسعه اقتصای ما لطمه بزند.»

برای رسیدن به افق رمزارز اسلامی چه نیروهایی نیاز

رییس‌ جمهورمان برای تحقق این هدف، سه طرح اجرایی مهم شامل تأسیس «صندوق مشترک نشست کوالالامپور برای تأمین مالی همکاری‌های فناورانه میان کشورهای اسلامی» به منظور ورود قوی به زنجیره ارزش‌های جهانی؛  تاسیس «مرکز تحقیقات مشترک در حوزه فناوری‌های هوش مصنوعی»، «امنیت سایبری» برای پیش‌گامی در فناوری‌های میان‌رشته‌ای اطلاعاتی، ارتباطی و  تاسیس «بازار مشترک کشورهای اسلامی در حوزه اقتصاد دیجیتال» و همکاری و تبادل تجربیات در زمینه ارز دیجیتال؛ را در اجلاس کوالالامپور پیشنهاد داد.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.