لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

تلاطم دنیای دلار که تاثیر مستقیم روی بازار طلا دارد

  • 0
  • 19/12/25
  • خواندن: 4 دقیقه
مطلبی در مورد ضمانت طلا در بانک رسالت، سپرده طلا در بانک هایی مانند ملی و کارگشایی نوشتیم. طلا، فلزی است که کیمیاگران، سالهای عمرشان را به آرزوی ساخت آزمایشگاهیش گذراندند ولی به حق؛ طلا، طلا و دست نیافتنی ماند. در این مطلب وام چی قصد دارد در مورد بازار این روزهای طلا برای شما بنویسد. با خواندنتان همراهمان بمانید.

چه چیزهایی روی قیمت دلار موثر است

دنیای سیاست پر تلاطم است. دنیایی که یکی از ارکان اصلی آن پول می باشد. تحریم، جنگ، حمله نظامی، نفت و هر چیز دیگری که پولساز باشد یا حتی تولید پول هم نکند ترس از قحطی و آشوب با خودش را به ارمغان بیاورد، می تواند روی پول مورد قبول جهانی همان دلار تاثیر بگذارد.

چرا جنگ پولساز است

در دنیا همیشه جنگ برای به دست آوردن منابع و امکانات بیشتر یک دلیل همیشگی بوده، جنگی که بقای یک قبیله را در صورت پیروزی تامین می کرده است. در دنیای مدرن ما جنگ جدا از تصاحب منابع و مواهب خدادادی یک سرزمین، بهانه خوبی برای رونق و پولسازی است. شاید سوال باشد چگونه؟ کشوری که صنعت تولید اسلحه دارد اگر در دنیا جنگ راه نیندازد کارخانه هایش تعطیل خواهد شد. جنگ افزار با دلار معامله می شود. دلار با ناامنی ارزشمند می شود. سیاستی که برای ارزش خودش قربانی می گیرد.

قیمت طلا در ایران

در کشوری زندگی می کنیم که همسایه هایمان در نابسامانی کامل به سر می برند. در تحریم هستیم با هر کنش جهانی که به طور خاص به کشورهای همسایه های ما برگردد؛ قیمت دلار دچار نوسان می شود. قیمت طلا هم تاثیر مستقیمی روی قیمت طلا دارد.

حال طلا در بازار آذر ۹۸

در بازار آذر ماه ۹۸ اگر قیمت دلار هم تکان نمی خورد به علت افزایش ناگهانی قیمت بنزین و شوکی که به بازار داخل وارد؛ قیمت طلا یک رشد سریع و رو به صعود را مشاهده کرد. رفتار اقتصادی کشورمان در طی دوران هم اثبات کرده وقتی چیزی گران می شود تقاضا به طور کاذبانه رشد می کند و مردم شروع به جمع کردن منابع مسکوکاتی مثل طلا کرده تا هم سود و به نوعی پشتوانه مالی برای خود در روز مبادای در ذهنشان ذخیره کنند.

معامله طلا نباید عمومی شود

در سالهای اخیر به طور خاص همین دو سال گذشته خیلی از مردم عادی روی قیمت کاذبانه طلا و دلار شروع به دلالی و درآمد زایی برای خودشان کردند. این معامله ها باید مورد نکوهش صد در صد توسط افراد جامعه قرار بگیرد. در کشوری که دنبال پیشرفت و دست یابی به اقتصادی پایدار است باید منابع نقدینگی در سمت تولید و شغل زایی، سرمایه گذاری شود. دلالی و به دست آوردن سود از شرایط بحران اقتصادی؛ ثروت سالمی نیست.

مشاهده بیلبوردهای طلا

در سطح شهرها  وقتی بیلبوردهایی با عنوان با ما پولدار شو، طلای آب شده، طلا ساز باش؛ نصب می شود یعنی افراد با درآمدهای معمولی را تشویق می کند به جای تفکر سرمایه ساز و محرک تولید یک تفکر مصرفی و بدون تلاش با حرص خوردن که هر چه زودتر بخری زرنگی و پولدار می شوی به افراد جامعه تزریق می کند؛ قیمت طلا جدا از نوسان ارز با این تفکر دلال ساز بیشتر رشد خواهد کرد.

فکر نکنید با داشتن طلا پولدار شده اید

اگر شما طلایی را با ارزش ۴۰۰ هزار تومان خریدید. گرمی بیست تومن گران شد، سریع چرتکه انداختید و در ذهن گفتید آخ جان مایه ام سود آورد. پولدارتر شدم؛ اشتباه می کنید. این گرانی تمام کالاها را گران کرده و شما ارزش افزوده خودتان را باید بابت گرانی بدهید. یک قاعده ساده است. شما به نوعی فقط درجا زده اید.

در بازار طلا در آذر ماه چه کسانی ضرر می کنند ؟

افزایش قیمت بنزین و شروع سهمیه‌ بندی توانایی ایجاد موج منفی را در بازار طلا داشت. چون در چنین مواقعی پیش‌بینی‌های درباره ایجاد وقوع یک موج تورم‌زا انجام می‌شود. با این حال این پیش‌بینی‌ ها معمولا سطحی هستند که نهایتا تاثیر خود را روی سرمایه‌ گذاران غیرحرفه‌ ای بازار طلا می‌گذارند. در نتیجه وقتی التهاب اولیه خوابید، مشخص می شد تورم از میزان پیش‌بینی شده پایین‌تر است پس دلار هم قیمتش عقب نشینی می کند و طلا هم ارزان می شود.

معاملات طلای افراد معمولی و حرفه ایی ها

در بازار طلا، طلای به اصطلاح شکن، بین صاحبان این حرفه دست به دست می شود. فعالان در خرید و فروش طلا با طلای آب شده و به مثقال یا شمش کار می کنند. ولی فرد معمولی که به واسطه وام یا تبدیل مالی پول در دستش هست برای تبدیل نقدینگی اش به طلا باید طلایی با کارمزد بالا و دسته اول بخرد یا حتی اگر طلای دست دوم هم از فروشنده بتواند بخرد با توجه به قانونی که طلافروش با آن کار می کند حداقل ۵/۳ تا۵/۷ درصد به فروشنده سود و مالیات بدهد.

اینجا اول طلا فروش سود می کند.

طلای در دست دوم بدون فاکتور  فروخته نمی شود. نوشتن همان برگه مالیات دارد. اگر سود حداقلی هم حساب کنیم در خرید طلای شکن به بهای پنج میلیون تومان باید ۲۵۰ هزار تومان سود به فروشنده داد.

باید چه کرد ؟

افرادی مجبورند طلا بخرند. سرویس طلا برای ازدواج، هدیه یا مصرفی خانواده دلایل خرید طلا برای یک فرد با حقوق معمولی است. خرید و فروش طلا برای افراد معمولی جامعه باید در مسیر درستش هدایت شود. این هدایت  به کمک بهبود وضع جامعه است. اگر مالی، مازاد دارید به یک شغل تازه راه افتاده برسانید، دست یک جوان کارآفرین را بگیرید.

کلام آخر

طلا خریدن و نگه داشتنش بدون شک پولتان را زیاد می کند اما در دوران نچندان طولانی به اقتصادمان ضرری می زند که خود شما هم در همین کشتی خواهید بود و موجش شما را هم خواهد بلعید. پولداری اول با گزینه های رفاهی محقق می شود. پول باشد اما نتوانیم به هیچ بهایی کیفیت ها را بخرید انگار در جزیره الماس و مروارید زندگی می کنید اما آذوقه ایی برای سیر کردن خودتان ندارید. آن وقت کوه طلا هم داشته باشید برایتان بهایی ندارد و حاضرید همه را یکجا بدهید تا رفاه و حتی یک زندگی ساده با خیال راحت بازگردد. در خرید طلا رقابت نکنیم و هر که را با این تفکر دیدیم نکوهش کنیم.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.