لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

تشخیص طلای اصل: طلایی که با سنگ محک مشخص می شود طلا است یا تله ای برای کلاهبرداری ؟

  • 0
  • 20/02/10
  • خواندن: 16 دقیقه
انتشار خبر فروش طلای تقلبی شُک بزرگی به اعتماد افراد خواهان طلا می باشد؛ در ماه های اخیر در چند شهر از کشور عزیزمان، مشتریانی از فروشنده های طلا به علت دغل در فروش طلا، شاکی شدند؛ که کار به شکایت و دادخواهی کشیده شده است. به عنوان مصرف کننده طلا، وقتی خبرهای ضد و نقیض در مورد طلای تقلبی می شنویم، قدم های اعتمادمان برای خریدهای آتی سست می شود. گزارشگر وام چی در این مطلب به محک طلا و روش شناختن طلای تقلبی از اصل پرداخته و دلیل نوشتن این مطلب در سایت وام چی به واسطه ارزش سرمایه ای طلا و پشتوانه بودن طلا در ضمانت وام و معاملات می باشد.

خبر طلای تقلبی

در دی ماه ۹۸ در یکی از شهرستان های استان فارس با شکایت یک مشتری از طلافروشی به اتهام فروش سرویس طلای تقلبی، یک پرونده جدید در خرید و فروش تمام طلاهای فرد طلافروش باز شد؛ از این رو اعتبار ده سال خرید و فروش و معاملات طلای آن، زیر سوال رفت. اغلب افرادی که از طلافروش مذکور، طلا خریداری کرده بودند، با ترس تقلبی بودن طلایشان، چند روز به طور مداوم به محل طلا فروشی فرد متهم مراجعه کردند؛ تا مال خریداری شده، توسط کارشناسان این صنف مورد سنجش و تایید اصل بودن قرار بگیرد.

طلای تقلبی چیست؟

با خواندن و شنیدن خبر طلای تقلبی، گزارشگر وام چی از رئیس صنف طلا فروش ها می پرسد، طلای تقلبی چیست؟ آقای بنایی پاسخ می دهد: «طلای ایران ۱۸ عیار یا ۷۵۰ است؛ هر طلایی که عیارش پایین تر از آن باشد و بدون اطلاع مشتری با قیمت طلای ۱۸ عیار به مشتری فروخته شود، دغل می باشد. نوع دیگری از تقلب در طلافروشی ها؛ آبکاری طلا، روی  بدلیجات و فروشش به عنوان طلا می باشد.»

در صورتی که تمایل دارید اطلاعات بیشتری درمورد قیمت اصلی طلا بخوانید، به مقاله های اونس طلا و نوسان دلار مراجعه شود.

چگونه بفهمیم طلایی تقلبی است؟

اسم سنگی به نام سنگ محک شاید تا کنون به گوشتان خورده باشد؛ سنگی که به وسیله آن عیار طلا، مشخص می شود. رئیس صنف عنوان کرد: «سنگ محک، عیار طلای زیر هیجده را با یک تست ساده مشخص می کند؛ اما دقیق نمی توان بگوییم عیار طلا چند می باشد.»

روش استفاده از سنگ محک

تشخیص طلای اصل: سنگ محک

طلایی که مشکوک به تقلبی بودن است؛ باید با ساییدن روی سنگ محک به طوری که رد آن روی سنگ بیفتد؛(حداقل باید ۲۰ بار، رفت و برگشت روی سنگ کشیده شود.) امتحان شود.

ریختن اسید روی سنگ محک

به صورت تصادفی چند جای طلا را، روی سنگ باید سايید؛ آن وقت اسید عیار سنج به اندازه یک قطره روی آن ریخته می شود.

اسید عیار سنج را بشناسیم.

اسیدی (اسید نیتریک) که با دستورات خاص، مطابق عیار طلایی که می خواهد مورد سنجش قرار گیرد، ساخته می شود؛ که بتواند طلاهای عیار پایین تر را در خود حل کند. در هنگام عیار سنجی می توان مقداری نمک هم، روی آن ریخت؛ تا نتیجه بهتری به دست بیاید.

برای تشخیص دقیق تر

طلا فروشان برای رسیدن به نتیجه بهتر، چند جای طلا را می سایند؛ برای نمونه، یک طلایی که از عیار و خلوص آن هم مطمئن هستند؛ (می توان از کلیدهای شاخص که عیار مشخصی از طلا دارند هم، استفاده شود.) را با نمونه های امتحانی می سایند؛ تا بر پایه قدرت ماندگاری و عدم حل شدن طلای اصلی، نمونه ها را آزمایش کنند. می توان یک طلای پایین تر از عیار ۱۸ هم در نمونه های ساییده شده قرار داد؛ تا از نتیجه حاصل، مطمئن شد.

دلیل ساییدن چند جای مختلف طلا

این امکان وجود دارد که قطعاتی از طلا، مانند: قفل؛ یا چند حلقه از زنجیر؛ بدل یا دارای عیار پایین باشد و تکه های دیگر مشکل نداشته باشد.

نتیجه حاصل شده از محک طلا

اسید یا تیزآب، باید دقیق با عیار طلا مثلاً ۱۸ برابر باشد؛ اگر رد طلای مورد نظر پاک شد، یعنی اصلاً طلا، نمی باشد و در صورت کمرنگ شدن عیاری کمتر از ۱۸ دارد.

عیب سنگ محک

سنگ محک، توانایی محک قسمت سطح طلا را دارد؛ از این رو، برای طلاهای توپُر، النگوهای مفتولی، محک خوبی نمی باشد. گاهی برای سنجش دقیق، باید طلای ساخته شده، چیده و محک زده شود؛ اما شاید مشتری موافق خراب شدن کارش نباشد.

راه حل تشخیص طلای اصل از بدلی

اگر فردی دائم در حال خرید و فروش طلا باشد؛ بهترین راه برای چنین فردی تهیه سنگ محک و سنجش طلایش می باشد؛ اگر نه، تنها فردی مصرف کننده می باشد و در نهایت شاید سالی یکبار گذرش به طلافروشی بیافتد و خرید کند؛ در این صورت بهتر است اول از سابقه وخوش نامی فروشنده اطلاعات کسب کند و در صورت دو دل شدن، بعد از خرید،  می تواند به یک عیار سنج مراجعه و با دادن مبلغی اندک طلایش را محک بزند.

تشخیص طلای اصل: طلای بدل

یک تقلب دیگر در طلا

آقای بنایی رئیس صنف طلافروشان متذکر شدند: « در نگهداری فاکتورهای طلای خریداری شده، کوشا باشید. موردهایی بوده است که فرد در هنگام فروش طلای خودش به طلافروش دیگر، هنگام وزن کردن، متوجه شده اند؛ که گرم مکتوب شده با وزن واقعی طلا، همخوانی ندارد. برای مثال: سرویس طلایی ۳۳ گرم ثبت شده؛ اما در وزن واقعی ۲۸ گرم بوده است.»

وزن طلا را چک کنید.

قبل از مکتوب کردن وزن طلا، بخواهید یک بار فروشنده وزنه را با سمت شما برگرداند؛ تا با قرار دادن طلا روی ترازو، شما وزنش را مشاهده کنید؛ یا بعد از خرید، طلا را به مغازه طلافروش دیگری برده و آن را مجدد وزن کنید.

راه های سنجش خانگی

راه های خانگی مانند کشیدن طلا در ظرف سرامیکی، قرار دادن در مجاورت آهنربا و انداختن  در آب هم وجود دارد؛ اما امکان دارد طلا یک تکه تقلبی نباشد و با این روش ها هم نمی توان عیار دقیقش را فهمید؛ در مطلب آموزشی بعدی راه های دقیق فهم عیار طلا را با دستگاه توضیح خواهیم داد.

 

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.