لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

تا آغاز دی ماه زمان دارید با رمز پویا آشنا شوید

  • 0
  • 19/12/11
  • خواندن: 3 دقیقه
من هم به عنوان یک نویسنده از عابربانک استفاده می کنم. تراکنش های مالی ام را در فضای اینترنت با رمز دوم انجام می دهم. رمز پویا را می شناسم شناختی، کلی که ماهیت داستان رمز پویا را برایم مشخص کرده اما چگونه تهیه کنم؟ اگر عابر بانک به نام خودم نباشد چه می شود؟ و اینگونه اما و اگرها که جزئیات طرح و مسئله چگونه استفاده کردن از آن، برایم شفاف نشده است. مطلب امروز برای جواب دادن به همین سوالات در ذهنم می باشد. اگر شما هم مثل من در مورد رمز پویا در ذهنتان سوال دارید؛ با خواندن این مطلب جوابهایتان را بگیرید.

فکر رمز پویا از کجا آمد ؟

به علت سرقت های سایبری یا فیشینگ که در مطالب قبل توضیح دادیم، پلیس فتا اعلام کرده است؛ بیشتر سرقت های نقدینگی روی صفحه های جعلی و به دست آوردن اطلاعات رمز دوم می باشد در نتیجه برای کوتاه کردن دست سارقان از این اطلاعات شخصی، سیستم جامع رمز پویا راه اندازی شد.

رمز پویا چیست ؟

عابر بانک هر بانکی را که در دست دارید و از آن در تراکنش های مالی در فضای اینترنت استفاده می کنید باید اپلیکیشن مخصوص به خود بانک را روی همراهتان نصب کنید. هنگام نیاز با مراجعه به این نرم افراز در موبایلتان، یک رمز یکبار مصرف که فقط برای فعالیت همان لحظه شما صادر شده (با الگوریتم های پیچیده که برای هکرها دسترسی به آن آسان نیست) دریافت خواهید کرد.

مدت زمان استفاده از رمز دوم پویا

برای استفاده از رمز دوم پویایی که از بانک دریافت کرده اید ۶۰ ثانیه یا همان یک دقیقه مهلت دارید. بعد از اتمام زمان، ارزشش را از دست خواهد داد. جای نگرانی نیست اگر در این مدت، نتوانستید از رمز استفاده کنید دوباره درخواست دهید. به قول ضرب المثل قدیمی سنگ مفت، گنجیشک مفت؛ آنقدر رمز بگیرید که خِبره شوید. البته در آغاز طرح، هزینه ایی کارمزدی دریافت نمی شود بعد از جا افتادن طرح احتمالاً باید کارمزد دریافت رمز را هم بدهید.

دو نمونه برای رمز یکبار مصرف

در اواسط دهه هشتاد که تلفن همراه خیلی همه گیر نبود. تراکنش هایی مالی برای کاربرهای دارای حساب هایی مانند سیبا در خانه با اینترنت دیل آپ انجام می شد؛ به مشتری بانک دستگاهی به نام توکن می دادند که رمز یکبار مصرف را از آن برای تراکنش های مالی خود در خانه از آن دریافت می کرد. نمونه دوم در همین عصر حاضر یاهو میل است که اگر شما سیستم خود را عوض کنید و بخواهید با یک سیستم دیگر وارد میلتان شوید؛ یک رمز یکبار مصرف به تلفن همراهتان که آن را تائید می کنید، می فرستد. رمز پویا چیز غریب و نامانوسی نیست.

دو راه برای دریافت رمز پویا

به بانک بروید و بخواهید رمز پویا را روی کارتتان راه اندازی کنند تا  از طریق  موبایلتان پیام دریافت کنید. راه دوم اپلیکیشن مخصوص به بانک را روی همراهتان نصب کرده تا در صورت نیاز رمز یکبار مصرفتان آماده باشد.

زمان اجرای طرح

در اوایل خرداد امسال خبر رمز یکبار مصرف و استفاده از آن رسانه ایی شد. در آن زمان تمام بانک ها زیر ساخت های خود را برای بهره برداری آماده نکرده بودند و مردم، آمادگی هماهنگی با آن فوریت را نداشتند تا این ماه های اخیر اگر توجه کنید هنگام خرید اینترنتی قبل از ورود به سایت شاپرک روی صفحه، خبری به عنوان استفاده از رمز پویا و تشویق مشتری به پرداخت با رمز پویا به نمایش در می آید و قرار است از اول دی ماه این طرح، رسمی کار خود را شروع کند.

سایت رسمی بانک ها

مشتری می تواند برای دریافت رمز پویای دوم به سایت رسمی هر بانکی که مد نظرش می باشد مراجعه کند و با توجه به برند موبایلش نرم افزار بانک را دریافت کند تا دسترسی به رمز پویا را برای خودش هموار کند.

یک سوال در مورد رمز پویا

اگر شما کارتی در دست داشته باشید که همسرتان به شما داده و به نام خودش است در صورت دریافت رمز به صورت پیامک، پیام به شماره موبایلش که به بانک داده فرستاده می شود. در صورت داشتن اپلیکیشن هر فردی که کارت و مشخصاتش را داشته و با نرم افزار کار می کند؛ رمز را می تواند دریافت کند. برای نمونه اگر در نرم افزار آپ، عابر بانک والدینتان در دستتان باشد می توانید از آن خرید کنید اما زمانی که بخواهید صورتحساب بگیرید دسترسی به اطلاعات مالی را منوط به هماهنگی نام صاحب کارت و سیمکارت می کند. باید جزئیات این طرح بررسی شود.

تقلبی هم هست

درگاه های تقلبی را بشناسید. درگاه بانک مرکزی با دات کام پایان نمی یابد. هرگونه لینک در پیامک‌ها که مشتری را به صفحات ساختگی بانک مرکزی و سایر بانک‌ها هدایت کند، فیشینگ به‌ همراه دارد. لذا توجه به نشانی سایت هر بانک و مراجعه مستقیم به آن ضروری می‌باشد.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.