لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

با کلمه تسهیلات که در بانک حرف اول را می زند بیشتر آشنا شویم

  • 0
  • 19/09/24
  • خواندن: 3 دقیقه
با اصطلاح این که می گویند در فلان جا مثل نقل و نبات پیدا می شود، همه آشنا هستیم. آفرین موضوع را خوب گرفتید! تسهیلات هم مثل نقل و نبات در بانک پیدا می شود و کاربرد خودش را دارد. به حق که تسهیلات هم نقل و نبات خوبی است که وام چی قصد دارد امروز در مورد آن صحبت کند و آن را با شما در میان بگذارد.

معنی کلمه تسهیلات

بهتر است اول هر چیزی معنی آن را بدانیم. تسهیلات از تسهیل کردن می آید. مثالی برای شما بزنم که چرا از تسهیلات استفاده می کنیم: شما به بازار می روید و یک کالا را که نیاز به آن دارید یا نه طالب داشتنش هستید را با فروشنده صحبت می کند تا از آن خریداری کنید. پول آن را اما تمام و کمال نقدی نمی توانید بپردازید؛ فروشنده برای شما دو قسط با کارمزد یا سود در نظر می گیرد و امر خرید شما را در همان ماه تسهیل یا سهل و آسان می کند به این می گویند تسهیلات که برای شما قائل شده اند.

نوع دیگر تسهیلات را بشناسیم

همان طور که در مطلب قبل در مورد عقود اسلامی (مضاربه) صحبت کردیم نوع دیگر تسهیلات به این شکل است که شما اصلن هیچ پول نقدی ندارید که از بانک وام بگیرد و با نصف پول نقد و نقدینگی خودتان به هدفتان برسید. شما اگر یک محصول بالقوه ایی دارید که در آینده بالفعل یا تولید می شود؛ می توانید به بانک پیش فروش کنید و یکجا نقدینگی خود را با گرفتن تسهیلات تامین کنید.

هر وامی تسهیلات است

حالا کمی ماجرا را فلسفی کنیم و یک دایره بزرگ برایتان البته در ذهن رسم می کنیم به نام تسهیلات که یک دایره کوچکتر به نام وام داخل آن است. این یعنی هر وامی تسهیلات است اما هر تسهیلاتی لزوماً وام نیست. شاید بانک تصمیم بگیرد یک تسهیلاتی غیر از دادن نقدینگی برای مشتری خود انجام دهد. برای اینکه مفهوم را کامل کنیم و چراغ ذهنتان روشنِ روشن شود باید بگوییم کارخانه ای بدهکار را فرض کنید که بانک بدهی آن را پرداخت می کند تا به فعالیتش ادامه دهد؛ از این کارخانه بابت پرداخت بدهی هم یک ریال نمی گیرد اما در سود ده سال با آن شریک می شود.

انواع تسهیلات

تسهیلاتی کوتاه مدت: تسهیلاتی است که زمان مصرف و برگشت آن یک دوره، تولید و فعالیت حداکثر یکسال می باشد.
تسهیلات میان مدت: تسهیلاتی را گویند که مدت زمان مصرف و برگشت آن بین یک الی سه سال باشد.
تسهیلات بلند مدت: تسهیلات بیش از سه سال را گویند.

سقف اعتبار

سقف چیز خوبی است! چون به شما می گوید نهایت اعتبار شما و مدت زمانتان چقدر است. انواع سقف ها را بشناسیم که کنار کلمه تسهیلات قرار می گیرد. سقف اعتباری یک بار مصرف، سقف اعتباری گردان و حد یا سقف اعتباری می باشد.

حدود اختیارات شعبه

حد یا سقف اعتباری: عبارتست از میزان امکانات تأمین مالی در قالب تسهیلات و یا تعهداتی که برای یکسال مشتری مدنظر قرار می‌گیرد و این امر موجب می شود حدود اختیارات شعبه در قبال یک مشتری افزایش یا کاهش یابد.

یکبار و یک امتیاز

سقف اعتباری یک بار مصرف: مشتری در طی سال می تواند از سقف اعتباری یک بار مصرفی که بانک در قالب یک قرارداد برایش در نظر گرفته، فقط یکبار استفاده کند.

سقف اعتباری گردان

سقف اعتباری گردان: مشتری می تواند در طی سال با واریز تمام یا بخشی از تسهیلات قبلی به میزان ما به التفاوت بدهی تا سقف مذکور از تسهیلات جدید استفاده و مشکلات نقدینگی خود را مرتفع نماید.

نفس یا تنفس تسهیلاتی

اینطور ها هم نیست که بانک وامی نداده سریع از ماه بعد آن را در قسط های تعریف شده وصول کند. تنفس تسهیلاتی برای افرادی که در امر تولید و ساخت فعالند، قائل است. شاید به همین دلیل که افرادی نمی دانند می توانند بانک را مجاب کنند که شروع بازگشت وام یا تسهیلاتشان بعد از بازدهی کارشان باشد به سمت گرفتن تسهیلات نمی روند. مدت زمانی که بنا به ضرورت وشرایط درآمدزائی موضوع معامله تسهیلات دهنده (بانک) برای مشتری قائل می شود و وصول اقساط پس از طی مدت تنفس آغاز می شود تنفس تسهیلاتی می گویند.

انواع تنفس تسهیلاتی

نه وارد قضیه کمک های اولیه نشدیم. همین جا بمانید تا وام چی انواع تسهیلاتی که شما تحت عنوان آن می توانید از بانک وقت بگیرید را به شما معرفی کند:

تنفس جهت ساخت : مدت زمانی است که بانک قائل می شود موضوع قرارداد آماده شود. چون در این مدت موضوع قرارداد فاقد بهره وری است لذا بازپرداختی در نظر گرفته نمی شود.
تنفس برای آمادگی پرداخت: مدت زمانی است که مشتری برای تولید، فروش و برگشت طلب از مشتریان نیاز دارد تا چرخه نقدینگی خود را بهبود بخشیده تا بتواند اقساطش را واریز کند.

در این مطلب که شما با تعریف و شرایط تسهیلات آشنا شدید. در مطلب قبلی در مورد عقود اسلامی هم توضیح کامل داده شد. اگر وارد بانک شوید و متصدی باجه به شما بگوید ما انواع تسهیلات داریم شما می دانید منظور از تسهیلات چیست و انواعش هم همان عقود اسلامی مانند مضاربه، مرابحه، جعاله، سلف و… می باشد. فقط می ماند یک مسئله که شما به بانکی رفته باشید که با اصول بانکداری اسلامی کار شما را راه بندارد یا نه.( منظور همان شرایط کارمزد و سودی است که در عقود اسلامی مجزا توضیح دادیم.)

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.