لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

اگر پرداخت اقساط وام ها به تعویق بیفتد تکلیف فرد و بانک چیست ؟

  • 30
  • 19/11/13
  • خواندن: 4 دقیقه
کمان هر چیزی کشیدن سخت است. گاهی قسط ها عقب، جلو می شود. خرجی یا برجی جایگزین اولویت پرداخت اقساط وام ها می شود.گر چه هیچ اولویتی بالاتر از اقساط و عمل به تعهدی که به بانک داده اید نیست... اما گاهی دیگر اتفاقی است که بعضی مشتری بانک ها رقم می زنند و در پرداخت اقساطشان سهل انگاری می کنند. حالا از پرداختن نکردن اقساط و حکایت های قبل و بعد از آن را بشنوید.

پرداخت اقساط وام ها بدون چک و چانه

وقتی وامی اقساطش عقب افتاد و بانک اخطار تلفنی، کتبی، خواهش و الزام برای پرداختش جواب نداد بدون نیاز به رای دادگاه به حساب ضامنین دسترسی پیدا می کند پول قسط هر ماه را از حسابشان بر می دارد و به حساب قرض گیرنده می ریزد و از آن برداشت می کند اینجاست که فرد ضامن و قرض گیرنده هیچ حق اعتراضی ندارند و این امر لازم الاجراست.

چک و سفته

اگر قرار است ضامن فردی شوید؛ دو دل هستید که پرداخت خواهد کرد یا نه؟!! دو راه پیش روی شما می گذاریم. اولین راه که ضامن اول نشوید. ضامن دوم در حاشیه امن تری نسبت به ضامن اول است. اگر اقساط پرداخت نشد ضامن اول باید تعهد را به جا بیاورد در صورت وجود مانع یا ناتوانی پرداخت ضامن بعدی مسئول است. دومین راه این که چک و سفته بدون درج مبلغ و ضامن از فرد بگیرید که در صورت عدم پرداخت از آن شکایت کنید مبالغ کسر شده از حقوقتان را از آن طلب کنید تا دادگاه اگر دارایی به نامی اگر دارد به نفع شما مصادره کند.

ماه های ضمانت را کم کنید

در صورت ضمانت فردی سعی کنید ضامن مبالغ زیاد با ماه های طولانی نشوید. اگر ریسک می کنید کمترین ریسک را برای خودتان قائل شوید. هر چقدر پرداخت اقساط  وام ها طولانی شود ضمانت هم سخت تر می شود.

بخشودگی جرائم اقساط

اگر اقساط معوقه ایی دارید در شرایطی بانک ها اعلام می کنند که جریمه و سود اقساط عقب مانده را می بخشند. در این موقع در اولین فرصت که خبر دار شد به بانک مراجعه کنید تا عقب ماندگی خود را با اصل پولش جبران کنید و از آن به بعد پرداخت به موقعی انجام دهید.

ملک

اگر وامی گرفته شود. ضمانت آن مسکن یا ملکی باشد که با پارتی بازی ارزش اش بالاتر از نرخ معمول زده شده تا بتواند ضمانت پرداختی وام باشد. صاحب وام در پرداختش کوتاهی کند؛ بانک در اولین فرصت که مدت و مهلت اخطار پرداخت اقساط پایان یافت ملک را به پول نقد تبدیل می کند و بدهی خود را بر می دارد. داستان در اینجا پایان نمی یابد فرد باید اضافه بر ملک که حداقل وام و جریمه هایش هست باز بقیه پول امانتی بانک را برگرداند. یعنی ملکش توقیف می شود و باز زیر دین باقی پول است و بانک ملزمش به بازپرداخت می کند.

یکسان سازی

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در اجراي تبصره ذيل ماده (۲۳) قانون بهبود مستمر محيط کسب و کار مصوب ۱۶/۱۱/۱۳۹۰ مجلس شوراي اسلامي، موضوع يکنواخت‌سازي فرم قرارداد قرض‌الحسنه در يک ‌هزار و يک‌ صد و نود و چهارمين جلسه مورخ ۲۱/۱۱/۱۳۹۳ شوراي پول و اعتبار از زیر مجموعه يکنواخت‌سازي فرم عقود تسهيلات بانکي به تصویب رسید.

تصویب

این تصویب چیست؟ باید بگوییم مثلا پیش‌بینی کرده‌ اند که اگر بانک تشخیص دهد که شما وام قرض‌ الحسنه را خارج از موضوع قرارداد مصرف کرده ‌اید (حالا اینکه بانک چطور می ‌تواند به چنین تشخیصی برسد، بماند!) و یا اینکه اگر شما نتوانید اقساط‌تان را به موقع بپردازید (یعنی دو قسط تاخیر کنید) آن وقت بانک حق خواهد داشت کل وام شما را یکجا طلب کند و اگر نداشته باشید که بدهید، آنوقت حق دارد بدون طی مراحل قانونی، همه حساب های بانکی شما و ضامنینتان را بررسی و مبالغ مورد نظر خود را از آنها بردارد و البته شما فقط وقتی بانک حساب ها را خالی کرد متوجه موضوع می شوید؛ زیرا در همین مصوبه پیش‌بینی شده که برداشت از حساب ها، پس از انجام کار به افراد اطلاع داده شود.

چه می شود

چنان چه قرض گيرنده پرداخت اقساط وام هایش را در سررسيد مقرر پرداخت ننمايد، باقي مانده اقساط حسب ضوابط ابلاغي از سوي بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران، می تواند توسط بانک قرض داده، تبديل به دين حال شده و بانک/مؤسسه اعتباري حق مطالبه تمامي طلب خود را از قرض گيرنده به صورت يکجا خواهد داشت.

چنین

در چنین شرایطی اگر فرد معوقه ها را هم پرداخت کند دیگر مجالی برای نفس کشیدن نخواهد یافت و باید کلی چک و چانه بزند تا بانک را از نظر خودش که گرفتن تمام و کمال طلب و البته به اضافه سودش است منصرف کند تا در زمان طولانی به حالت یک مشتری عادی به پرداخت اقساطش همت کند.

باید

بالاخره پول را باید داد. حالا یا ملک توقیف می شود، ضامن جورکش می شود بانک صبوری می کند تا یک جا گیرتان بیندازد و بنشیتد قشنگ چرتکه بندازد که از آن سال تا این سال با این ارزش پولی به امروز حالا چندین برابر وام را باید بازگردانی. خانه ایی که وام رویش باشد و صاحبش وامش را ندهد بالاخره قصد فروشش را می کند. خانه کلنگی می شود و باید اول تسویه کند تا از رهن بانک در بیاید.

قرار

این قرار به دادن است یا وام نگیرید یا به اندازه جیبتان خرج کنید. درست است وضع اقتصادی گره مره تا دلمان بخواهد دارد اما یادتان باشد ضامن کار انسانی کرده که یک کمک حالی برای شما باشد گره زندگیش را کور نکنید.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • رضا 19 فوریه 2021 در 12:07 ب.ظ

    با سلام..
    بنده برای ایجاد باشگاه بندسازی تسهیلات دریافت کردم..
    اقساط تسهیلات من سالانه است..
    حال قسط اول من عقب افتاده..
    بخاطر کرونا باشگاه ها رو تعطیل کردن..
    بانک از قسط اول اقدام میکنه برای مزایده ملک ضامن..؟؟
    یا از کدوم قسط اقدام میکنه..
    باتشکر

    • سردبیر تحریریه 19 فوریه 2021 در 2:14 ب.ظ

      سلام.
      نه کاربر گرامی
      جای نگرانی نیست.
      این وام ها هم تنفس برایش در نظر گرفته بودند.
      با یک قسط و دو قسط که ملک مزایده نمی رود. راه مزایده گذاشتن ملک که به این راحتی و سرعت نیست.
      سعی کنید اقساط را جبران کنید و نگران نباشید
      باتشکر تیم وام چی

  • Siroos 22 فوریه 2021 در 4:55 ق.ظ

    سلام من وام ازداوج خودم و همسرم را فروختم ضامن ها رو طرف خریدار اورده اگر در صورتی که قسط ها رو پراخت نکند من جوابگو هستم یا ضامن و یا کاری به من ندارند

    • پشتیبان 22 فوریه 2021 در 9:01 ق.ظ

      درود بر شما
      وقتتون بخیر
      دوست عزیز در صورت عدم پرداخت اقساط،ضامن وام درگیر میشود
      با احترام

  • پریسا 09 مارس 2021 در 2:44 ب.ظ

    سلام.۴میلیون تومن که شامل۸قسط معوقه وام خرید مسکن دارم.بانک مسکن یکجا از حساب دیگری که در این بانک داشتم کم کرده.جایی برای این هست که مقداری از این پول را ازشون پس بگیریم؟اون پولی که برداشت کرده پول خرج شب عید بچه ها بود…و اینکه ممکنه بقیه پولی که در حساب هست رو هم برای اقساط نیامده کسر کنه؟ یعنی پیش از موعد سر رسید قسط؟

    • سردبیر تحریریه 14 مارس 2021 در 2:59 ب.ظ

      سلام.
      نه متاسفانه کاربر گرامی پنین چیزی ممکن نیست.
      بله بلاشک اگر پولی در حساب دارید سر موعد مقرر کم می شود.
      باتشکر تیم وام چی

  • مهسا 20 مه 2021 در 2:16 ب.ظ

    سلام .‌‌من وام تعمیرات مسکن گرفته بودم . و دیگه اقساطش در حال تموم شدنه . این اواخر دیر به دیر پرداختش میکردم . قسطش کم بود دو ماهی یکبار . سه ماهی یکبار ، سه قسط رو باهم پرداخت میکردم . میخواستم ببینم اگر سال دیگه یا دو سال دیگه بخوام وام مجدد بگیرم مشکلی پیش نمیاد ؟

    • سردبیر تحریریه 25 مه 2021 در 2:54 ب.ظ

      سلام. اگر دو ماه را جلو داده اید نه. اگر عقب داده اید بله مشکل پیش می آید چون مبلغ هر چقدر باشد شما دیرکرد داشتید