لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

اگر وارد بازار بورس شدید چه چیزهایی را باید بدانید ؟

  • 0
  • 19/12/05
  • خواندن: 4 دقیقه
برای حضور و ادامه روند فعالیت در بورس باید یک سری اطلاعات اولیه داشته باشید. مفاهیم کاربردی و اصطلاحی را بشناسید. در این مطلب سعی ما بر آشنایی کلی و اجمالی از بورس و شناسایی رفتار سهام داران تازه وارد است.

گرفتن کد بورس

امروزه خیلی از کسب و کارهای فروشگاهی کد بورس گرفته اند. سهام داران خردی که برای بالا بردن رونق کسب و کار خود وارد عرصه فعالیت بورس می شوند و جدای فعالیت های اقتصادیشان با سهامشان هم ارزش آفرینی می کنند.

 شاخص بورس را بشناسیم

به‌ طور کلی شاخص‌ها در بورس برای بررسی و ارزیابی وضعیت گذشته و وضعیت فعلی بورس از جنبه ‌های مختلف و همین‌طور پیش‌بینی روند آینده آن می باشند. شاخص‌ ها و نوسانات آن‌ها نقش مهمی در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران ایفا می‌کنند. شاخص‌ های بورسی انواع مختلفی دارند که هر یک وضعیت بورس را از جنبه‌ خاصی بررسی می‌کنند.

شاخص کلی یک از مهمترین شاخص بورس

یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین شاخص‌های بورسی است که مورد استفاده سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. شاخص کل که به آن شاخص قیمت و بازده نقدی هم گفته می‌شود، نشان‌دهنده سطح عمومی قیمت‌ها و سود شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است. تغییرات این شاخص بیانگر میانگین بازدهی سرمایه‌گذاران در بورس است.

شورای عالی بورس چیست ؟

شورای عالی بورس، بالاترین رکن بازار اوراق بهادار است و مهم ‌ترین وظیفه آن تصویب سیاست‌ های کلان و خط مشی ‌های بازار و همچنین اعمال نظارت بر اجرای قانون بازار اوراق بهادار است.

اعضای شورای بورس

اعضای شورای بورس شامل؛ وزیر امور اقتصاد و دارایی در سمت ریاست شورا، وزیر بازرگانی، رئیس بانک مرکزی، روسای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و اتاق تعاون، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در سمت دبیر شورا و سخنگوی سازمان، ۳ نفر خبره مالی از بخش خصوصی با مشورت تشکل‌ های حرفه‌ ای بازار به پیشنهاد وزیر امور اقتصاد و دارایی و تصویب هیئت وزیران، یک نفر خبره از بخش خصوصی به پیشنهاد وزیر ذی ‌ربط و تصویب هیئت وزیران برای هر بورس کالایی انتخاب می شود.

شرکت سپرده گذاری اوراق بورس

سیستم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار یک ساز و کار الکترونیکی است که نگهداری اوراق بهادار، ثبت و نقل و انتقال آن‌ها را بر عهده دارد. در این سیستم مالکیت اوراق بهادار بدون نیاز به مبادله فیزیکی گواهی سهام یا هر سند کاغذی دیگر هم‌ زمان با انتقال اوراق از یک حساب به حساب دیگر تغییر می‌ کند. هدف این نهاد تضمین امنیت و کارآمدی بازار اوراق بهادار از طریق بهینه ‌سازی ساز و کار، توسعه معاملات اوراق بهادار و تمرکز بر افزایش کارایی و کاهش هزینه‌ های پایاپای و تسویه وجوه معاملات بر اساس قوانین و مقررات جاری کشور است. این شرکت در تاریخ ۵ دی ۱۳۸۴ در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری تهران به ثبت رسیده است.

سرمایه گذار خوب باشید

با داشتن این اطلاعاتی که  توضیح دادیم وقتی وارد بازار بورس شدید سعی کنید یک سرمایه گذار خوب باشید. قدیمی های بورس یک اصطلاح برای افراد ناشی دارند که به آن سرمایه گذاری کلاغی می گویند.

سرمایه گذار کلاغی کیست؟

این اصطلاح از یک حکایت قدیمی منشا گرفته است. کلاغی، کبکی را می بیند و از راه رفتن او خوشش می آید شروع به تقلید می کند اما در نهایت نه تنها استاد راه رفتن کبک نمی شود بلکه راه رفتن خودش هم یادش می رود.

کورکورانه و تقلیدی سهام نخرید

این نوع تقلیدی و گوش دادن به حرف های دیگران در بورس و با توجه به این تفکرات خرید و فروش کردن افراد آن ها را به معظل سرمایه گذار کلاغی می اندازد. این افراد بعد از مدتی وقتی در ذهنشان چرتکه می اندازند و حساب، کتابی مالی می کنند می بینند به جای سود ضرر کرده اند با پرداخت های عوارض فروش، واگذاری یا خریدی که کرده اند جمعاً اگر همان سهام اولیه را نگه می داشتند موفق تر عمل کرده بودند.

 از این کلمه بترسید

می گن… . می گن گران می شود… . می گن اگر این سهام را بخرید آینده دارد. سرمایه گذاران کلاغی از فعل «می گن» خیلی زیاد استفاده می کنند. این افراد از یک منبع اطلاعاتی مبهم و واگویه های اطرافیان برای سرمایه گذاری استفاده می کنند. این ها افرادی موفق نیستند و آینده ایی هم ندارند. همیشه در استرس اما و اگر کار خودشان هستند. این افراد با تجربیات تلخ خود محیط بورس و ورودش را برای دیگر علاقمندان ناامن و ترسناک می کنند. سرمایه گذاران کلاغی افرادی هستند که دلالان بورس همیشه روی وجودشان برای رسیدن به سود خودشان حساب می کند. با یک شایعه پراکنی این افراد را تحریک به عملی که می خواهند، می کنند و از کنششان سود مالی می برند.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.