لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

افزایش وام مسکن با توجه به قیمت تمام شده ساخت مسکن برای سال۱۴۰۰

  • 2
  • 21/01/11
  • خواندن: 10 دقیقه
افزایش وام مسکن در هر سال یا با توجه به وضعیت بازار و نرخ تمام شده مسکن در آن دوره زمانی، اتفاق می افتد. باید این مسئله را در نظر بگیریم تا نشود یک مسکن مناسب تهیه کرد خیلی از افراد در جامعه از روال معمول زندگیشان عقب می افتد. سیاست های اجرایی در بازار مسکن، افتان و خیزان های زیادی برای ایجاد جریان قیمت های جدید به وجود می آورد. در این مطلب در مورد افزایش های جدید وام مسکن حرف می زنیم.
افزایش وام مسکن

افزایش وام مسکن یا عدم افزایش در اخبار این چند ماه

افزایش وام مسکن در داستانی چند ماه با توجه به افزایش در اوایل امسال این گونه بوده است:

۱- محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اوایل آبان (۵ آبان ماه) در یک برنامه رادیویی درباره افزایش سقف تسهیلات مسکن با عدول از این موضع وزارت راه و شهرسازی و انصراف این وزارت خانه از تقاضای افزایش سقف وام مسکن خبر داد.

۲- خبرگزاری مهر هفته گذشته( اول برج دی ماه) در گزارشی از احتمال افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن خبر داده بود.

تا در اتفاق سوم محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ۱۸ دی ماه  از نشستی میان مسئولان این وزارت خانه با مسئولان حوزه اعتبارات بانک مرکزی برای بررسی افزایش سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن خبر داد.

نتیجه جلسه ۱۸ دی ماه

در جلسه ۱۸ دی‌ ماه در جلسه‌ای با مسئولان بانک مرکزی در خصوص افزایش سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن و همچنین میزان این افزایش تصمیم‌گیری شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با توجه به پیشنهادهای متعددی که مطرح شده و با توجه به ضریب پوشش تسهیلات برای رقم کل ساخت، جلسات کارشناسی و بین دستگاهی متعددی برگزار شد که برای افزایش آن رقم، در جلسات بانک مرکزی در این خصوص تصمیم‌گیری شد.

منابع افزایش وام مسکن با تخصیص بانک مرکزی

محمودزاده تصریح کرد: این افزایش با توجه به بررسی‌های انجام شده و منابعی خواهد بود که بانک مرکزی می‌تواند به این امر تخصیص دهد.

یک معادله کلی از قیمت تمام شده مسکن

بر اساس آخرین گزارش منتشره از وضعیت بازار مسکن آذر ماه از سوی بانک مرکزی، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران، حدود ۲۷ میلیون تومان (۲۶ میلیون و ۹۰۵ هزار تومان) است. به عبارت دیگر، هزینه تمام شده خرید یک واحد مسکونی ۵۰ متری در پایتخت، ۱ میلیارد و ۳۴۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است.

سقف وام صندوق حساب پس انداز مسکن یکم

این در حالی است که تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق حساب پس انداز مسکن یکم برای زوجین در تهران ۱۶۰ میلیون تومان و برای متقاضیان انفرادی ۸۰ میلیون تومان است. اگر زوجینی در تهران، یک سال پس انداز در صندوق مسکن یکم داشته باشند می‌توانند با دریافت ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات به همراه ۸۰ میلیون تومان سپرده خود و ۴۰ میلیون تومان وام جعاله مسکن، ۲۸۰ میلیون تومان تأمین مالی کرده و می ‌توانند کمی بیش از ۱۰ متر از یک واحد مسکونی را خریداری کنند.

متقاضی انفرادی مسکن یکم

متقاضی انفرادی این تسهیلات هم ۸۰ میلیون تومان وام مسکن یکم به اضافه ۴۰ میلیون تومان سپرده اولیه و ۴۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت می‌کند که با مجموع ۱۶۰ میلیون تومانی که از بانک می‌گیرد می‌تواند ۶ متر از یک واحد مسکونی را با این وام خریداری کند.

حساب سپرده ممتاز وام مسکن

همچنین رقم تسهیلات خرید مسکن از محل حساب سپرده ممتاز بانک عامل بخش مسکن (وام با اوراق تسهیلات) برای زوجین در تهران ۲۰۰ میلیون تومان و برای متقاضیان انفرادی ۱۰۰ میلیون تومان است؛ به هر کدام نیز ۴۰ میلیون تومان وام جعاله پرداخت می‌شود. بنابراین زوجین تهرانی می‌توانند با وام مذکور، حدود ۹ متر و متقاضیان انفرادی هم کمی بیش از ۵ متر از یک واحد مسکونی را خریداری کنند.

جدولی از انواع وام و توانایی خرید متراژ خانه

 

پوشش متراژ رقم وام نوع وام
۱۰ متر مربع ۲۸۰ میلیون تومان صندوق یکم زوجین+جعاله +سپرده
سپرده ۶ متر مربع ۱۶۰ میلیون تومان صندوق یکم فردی +جعاله +
۹ متر مربع ۲۴۰ میلیون تومان وام با اوراق زوجین + جعاله
متر مربع ۱۴۰ میلیون تومان وام با اوراق فردی + جعاله ۵

 

 وام مسکن جوانان

حساب پس ‌انداز مسکن جوانان یکی از انواع حساب ‌های سپرده سرمایه‌ گذاری کوتاه‌ مدت بوده که دارنده حساب قادر است با رعایت برنامه سپرده‌ گذاری ارائه شده توسط بانک در بلند مدت با شرایط خاص و استثنایی از مزایا و تسهیلات ویژه حساب مذکور برخوردار شود.

با صرفه ترین وام مسکن

هر چند مدت انتظار پرداخت این تسهیلات نسبت به سایر انواع تسهیلات بانک مسکن طولانی‌ تر بوده و بین پنج تا ۱۵ سال است، اما در عین حال با توجه به اینکه مدت بازپرداخت این تسهیلات ۲۰ ساله پیش ‌بینی شده و با نرخ سود ۹ درصد پرداخت می ‌شود، در نتیجه در زمره به صرفه ‌ترین انواع تسهیلات خرید مسکن قابل دسته ‌بندی است.

سقف تسهیلات وام مسکن جوانان

بر این اساس سقف تسهیلات قابل پرداخت از این محل در شهر تهران در پایان سال پانزدهم با ۶۰ درصد رشد، از ۲۵۰ میلیون تومان به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

همچنین سقف تسهیلات مذکور در شهرهای بزرگ شامل کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، اهواز، قم، شیراز و کرمانشاه در پایان سال پانزدهم از ۲۱۰ میلیون به ۳۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است. این میزان در مورد سایر نقاط شهری ۱۸۴ میلیون تومان بود که امسال در ترمیم صورت گرفته به ۲۹۰ میلیون تومان افزایش یافت.

افزایش مبلغ وام مسکن نخبگان

افزایش سقف تسهیلات مسکن نخبگان از محل اعتبارات بانک مسکن در سال ۹۹ خواهد بود و سقف ۳۰۰ میلیون تومانی تسهیلات به متقاضیان واجد شرایط که از این پس اقدام به ارائه درخواست به بانک مسکن کنند پرداخت خواهد شد.

به روزرسانی محتوا در ۳۰ دی ماه ۱۳۹۹

بانک مسکن در ابلاغیه ای از افزایش سقف تسهیلات فردی ساخت و خرید مسکن ایثارگران در سال جاری خبر داد. بر این اساس، سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن ایثارگران از این پس در چهار طبقه بندی مختلف متناسب با مشخصات جغرافیایی محل تقاضا، افزایش خواهد یافت.

افزایش وام مسکن ایثارگران

این اقدام در راستای افزایش قدرت خرید و ساخت مسکن در میان این گروه از متقاضیان مسکن انجام خواهد شد. بانک مسکن از سال های گذشته تاکنون اقدام به پرداخت تسهیلات خرید و ساخت مسکن به گروه ها واقشار مختلف کرده است که پرداخت تسهیلات مسکن به ایثارگران نیز یکی از این اقدامات به شمار می رود.

مبالغ افزایش یافته وام مسکن ایثارگران

در ابلاغیه افزایش سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن ایثارگران که توسط بانک مسکن صادر شده است آمده است: در اجرای مفاد بند “د” تبصره (۱۷) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ و به استناد نامه‌ شماره ۹۹/۱۷۲۵۵۴ مورخ ۱۳۹۹/۰۶/۰۴ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، افزایش سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن ایثارگران در سال ۱۳۹۹ به ازای هر واحد مسکونی به شرح ذیل جهت ابلاغ به واحدهای اجرایی اعلام می شود:

– در شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر یک میلیارد و ششصد میلیون (۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۶۰۰ ر ۱) ریال معادل ۱۶۰ میلیون تومان.

-در مراکز استان ها یک میلیارد و دویست میلیون (۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۲۰۰ ر ۱) ریال معادل ۱۲۰ میلیون تومان.

-در سایر شهرستان ها یک میلیارد (۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۱) ریال معادل ۱۰۰ میلیون تومان.

-در روستاها ششصد میلیون (۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۶۰۰) ریال معادل ۶۰ میلیون تومان.

جزئیات وام مسکن ایثارگران

افزایش سقف تسهیلات خرید وساخت مسکن ایثارگران مطابق با این ابلاغیه در راستای سیاست های اعتباری بانک مسکن در سال جاری و براساس مقررات و ضوابط پرداخت تسهیلات در شبکه بانکی و همچنین مقررات و ضوابط پرداخت تسهیلات از سوی بانک مسکن صورت گرفته است.

همچنین با توجه به اینکه سهمیه هر کدام از استان ها در پرداخت این تسهیلات در سالجاری نزد اداره کل اعتبارات متمرکز می باشد، لذا متناسب با میزان تقاضا و سیاست های اعتباری بانک مسکن و اعلام بنیاد شهید و امور ایثارگران متفاوت بوده و سهمیه های مربوط به هر کدام از استان ها به مدیریت های شعب مناطق و یا استان ها به منظور تسریع در روند به روز رسانی سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن ایثارگران ابلاغ خواهد شد تا در اسرع وقت نسبت به پرداحت تسهیلات با سقف های جدید اقدام کنند.

در این ابلاغیه تاکید شده است: همچنین اعطای تسهیلات صرفاً از محل سهمیه سال ۱۳۹۹ امکان‌پذیر بوده (اعتبار ابلاغی سال ۱۳۹۹) لذا متقاضیان در صورت ارائه معرفی نامه جدید می‌توانند از سقف تسهیلات ابلاغی بهره‌مند گردند، مضافاً اینکه افزایش سقف فوق به متقاضیانی که قرارداد آنان در سیستم تسهیلاتی بانک ثبت قطعی گردیده است (از محل سهمیه سال ۱۳۹۸)، قابل تسری نخواهد بود. به این معنا که متقاضیان دریافت این تسهیلات در سال ۹۹ که تاکنون موفق به دریافت به آن نشده اند می توانند از سقف جدید تسهیلات با ارائه معرفی نامه از نهاد ذی محل برخوردار شوند.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • مریم مقدسی 14 ژانویه 2021 در 1:19 ب.ظ

    سلام و عرض و ادب من ضامن با فیش کسر از حقوق برای موئسسه جوان میخواهم

    • پشتیبان 14 ژانویه 2021 در 2:47 ب.ظ

      درود بر شما
      وقتتون بخیر
      دوست عزیز بررسی لیست ضامنین وام چی میتواند برای شما مفید واقع شود
      خدمت شما
      https://vamchi.com/warranties/
      با احترام