لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

اعلام قوانین مربوط به تسهیلات در زمینه بافت فرسوده توسط بانک مسکن در بهمن۹۸

  • 0
  • 20/03/04
  • خواندن: 5 دقیقه
داستانی همیشگی، نوسازی بافت های فرسوده مسیری همیشگی و تکراری است. راه هایی که برای رسیدن و طی شدن مسیر کهنه به سمت نو است، گاهی پر پیچ و خم می شود و هر کسی متقاضی گذر کردن از آن نیست. به علت دستور جدید بانک مسکن در مورد تسهیلات در زمینه بافت های فرسوده، وام چی قصد دارد در مورد راه ها و روش های تامین سرمایه برای بافت های فرسوده در این مطلب با کاربران عزیزمان مطالبی در میان بگذارد.

خبر بانک مسکن در مورد بافت فرسوده

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، براساس تصمیم جدید این بانک و در راستای کمک اعتباری و تسهیلاتی به سرمایه ­گذاران ساختمانی و مالکان در بافت ­های فرسوده شهرهای سراسر کشور، سقف تسهیلات نوسازی با تجمیع سه نوع تسهیلات، تقویت شده است تا بخشی از تورم نهاده­ های ساختمانی و رشد هزینه ساخت و ساز برای سازنده­ ها از این طریق، پوشش داده شود.

سه روش اعطای وام بانک مسکن در بافت فرسوده

در راستای تامین مالی، بانک مسکن در طرح نوسازی بافت فرسوده، به عنوان عاملیت پرداخت تسهیلات نوسازی، سه نوع تسهیلات شامل تسهیلات از قبل مصوب، تسهیلات بدون سپرده و همچنین تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم را به صورت تجمیعی به هر پروژه نوسازی در بافت فرسوده براساس ضوابط مصوب و نرخ سود مشخص،‌ پرداخت می­ کند.

مالکیت مشاع در تسهیلات بافت فرسوده

در شکل جدید؛ پرداخت تسهیلات مشارکت مدنی در بافت­ های فرسوده، چنانچه سازنده دارای «مالکیت مشاع» در یک پروژه تخریب و نوسازی باشد، تسهیلات نوسازی توسط بانک به فرد سازنده یا همان مالک مشاع پرداخت می­شود.

روش وکالتنامه ای

در صورتی که سازنده،‌ صرفاً دارای وکالتنامه از طرف مالکان پلاک ­های تخریبی آماده نوسازی باشد و براساس آن وکالتنامه، مسئولیت ساخت را دارد و می­ خواهد متقاضی دریافت تسهیلات نوسازی هم باشد در این صورت لازم است همه مالکان پلاک مورد نظر به همراه سازنده با حضور در شعبه مورد نظر خود در بانک مسکن نسبت به تکمیل و امضای یک تعهدنامه اقدام کنند.

بانک مسکن سازنده ها را هم تقسیم کرده است

بانک مسکن سه نوع سازنده در نوسازی بافت فرسوده تعریف کرده است:

۱- سازنده غیرحرفه ­ای یا سنتی،

۲-انبوه ­ساز حرفه­ای،

۳- سازنده ­های حرفه­ ای استفاده کننده از فناوری­ های نوین.

براساس این سه تقسیم بندی بانک مسکن، سقف تسهیلات براساس نوع سازنده ­ها متفاوت خواهد بود.

جرئیات طرح تسهیلات بافت فرسوده برای سازنده غیرحرفه ای

در شهر تهران برای نوسازی بافت­ فرسوده به سازنده ­های غیرحرفه ­ای حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات نوسازی تعلق می­ گیرد. این تسهیلات شامل ۵۰ میلیون تسهیلات با نرخ سود ۹ درصد، ۲۰ میلیون با نرخ سود ۱۸ درصد و ۳۰ میلیون تومان تسهیلات از محل اوراق با نرخ سود ۱۶ درصد است.

* به روزرسانی در سال۹۹

در مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، تسهیلاتی که به انبوه سازان تعلق می‌گیرد ۱۶۰ میلیون تومان است و این رقم برای سایر شهرها ۱۳۰ میلیون تومان  و برای شهرهای کمتر برخوردار ۱۱۰ میلیون تومان برنامه‌ریزی شده است که قابل پرداخت به انبوه‌سازان و سازندگان است.

جرئیات طرح تسهیلات بافت فرسوده برای سازنده حرفه ای

در شهر چنان چه پروژه نوسازی توسط سازنده حرفه ای انجام شود، سقف تسهیلات به ۱۴۰ میلیون تومان افزایش پیدا می­ کند.

  • به روزرسانی سال۹۹

برای شهر تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و سایر شهرها به ترتیب ۲۰۰، ۱۷۰ و ۱۴۰ میلیون تومان است.

وام ساخت مسکن در سال ۹۹ برای سازندگان غیرحرفه‌ای نیز به ترتیب ۶۰،۷۰ و ۵۰ میلیون تومان است. نرخ سود این وام،

  • در تسهیلات بدون سپرده ۱۸ درصد
  • از محل اوراق ۵/ ۱۷
  • در بافت‌های فرسوده ۱۶درصد است.

جزئیات طرح در مورد سازنده حرفه ای با استفاده تکنولوزی

اگر سازنده حرفه ای (توسعه­ گر ساختمانی و دارای پروانه انبوه ­سازی) برای نوسازی پلاک فرسوده از تکنولوژی­ های جدید و فناوری­ های نوین و کاهنده مصرف انرژی استفاده کند، سقف تسهیلات تا ۱۷۰ میلیون تومان افزایش پیدا می­ کند.

  • به روز رسانی سال۹۹

ین تسهیلات در سال ۹۹ نسبت به سال گذشته تا ۴۷ درصد و تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است. در سال گذشته وام ساخت مسکن تا سقف ۱۷۰ میلیون تومان و در سال ۹۷ به میزان ۱۱۰ میلیون تومان در شهر تهران بوده است.

وام ساخت مسکن در سال ۹۹ برای مراکز استان‌ها و شهرهای  بالای ۲۰۰ هزار نفر تا سقف به ۲۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است. این وام در سال گذشته ۱۶۰ میلیون تومان و سال ۹۷ مبلغ ۱۰۰میلیون تومان بوده است.

در سایر شهرها سقف تسهیلات در سال ۹۹ مبلغ ۱۸۰میلیون تومان اعلام شده است که در سال گذشته به میزان ۱۳۰میلیون تومان و در سال ۹۷ به میزان ۹۰ میلیون تومان بوده است.

قاعده کلی جزئیات تسیهلات برای کلان شهر ها

در سایر کلان­ شهرها سقف سه نوع تسهیلات نوسازی بافت فرسوده به ترتیب ۸۰ میلیون، ۱۳۰ میلیون و ۱۶۰ میلیون تومان است.

  • به روز رسانی

با توجه به نرخ هایی که در بالا اعلام شد در سال ۹۹ باید سقف وام ها در نظر گرفته شود.

سقف تسهیلات در مراکز استان

بانک مسکن، سقف این تسهیلات در سایر مراکز استان­ ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت را به ترتیب ۸۰ میلیون تومان، ۱۲۰ میلیون تومان و ۱۴۰ میلیون تومان تعیین کرده است.

شهرهای زیر جمعیت ۲۰۰ هزار نفر

در سایر شهرها نیز سقف تسهیلات نوسازی بافت فرسوده به ترتیب ۶۰ میلیون، ۱۱۰ میلیون و ۱۳۰ میلیون تومان است.

قانون محاسبه سقف تسهیلات

کارشناسان بانک مسکن با بررسی قیمت مصالح، هزینه های حمل و نقل، جا به جای و هزینه تمام شده یک مسکن مناسب با اصول مهندسی را محاسبه کرده و سقف تسهیلات در هر منطقه جغرافیایی را براساس پوشش حداکثر ۸۰ درصدی هزینه ساخت، مشخص کرده اند.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.