لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

آشنایی با انواع وام مسکن و دسته بندی آن ها با توجه به شرایط فرد خواهان وام

  • 0
  • 20/02/13
  • خواندن: 47 دقیقه
بانک مسکن، نامی است که لذت داشتن یک سرپناه دلخواه و دوست داشتنی هرچند کوچک را با خود برای مشتریانش به همراه دارد. چه شب هایی که پدر خانواده در ذهن، پس انداز خود و شرایط وام دهی بانک مسکن را دو دو تا چهار تا کرده تا شاید بتواند سقفی بالای سر خانواده اش بیاورد. در این مطلب، گزارشگر وام چی به بانک مسکن رفته تا اطلاعات دقیقی از وام های مسکن برای شما کاربران عزیز بیان کند و هنگام حساب و کتاب در ذهنتان نه صرفا با در نظر گرفتن شرایط احتمالی، بلکه با احتساب شرایط حتمیِ وام های مسکن برای خرید خانه برنامه ریزی کنید.
انواع وام مسکن: دسته ها

اولین قدم دریافت وام

در وضع اقتصادی این روزها که با قیمت کاذب و غیر حقیقی خانه روبرو هستیم، با وجود افزایش مبلغ وام مسکن توسط بانک، خرید خانه بدون داشتن یک پس انداز غیر ممکن است. پس ابتدا به فکر جمع آوری یک مبلغ اولیه باشید.

یک معادله ساده

قبل از وارد شدن به جزئیات وام های بانک مسکن لازم است یک معادله ساده را به خاطر بسپارید. خرید خانه یک حرکت بزرگ است اما اگر هدفتان صاحب خانه شدن باشد، حتی در بدترین شرایط و با حقوق ماهانه ای که برای گذران زندگی روزمره ی شما کافی است هم تمام مسیرها باز خواهند شد. ما وام چی ها معتقدیم اولین حرکت، ایمان به رسیدن و توانستن است.

وام های مسکن چند دسته اند؟

وام مسکن در دو حالت سپرده گذاری و خرید اوراق و همچنین به صورت انفرادی و زوجین به مشتریان اعطا می شود. بانک همچنین برای تعیین روش واگذاری وام دو گروه از متقاضیان را در نظر می گیرد: افرادی که «مسکن اولی» محسوب می شوند و افرادی که یک سند ملکی در اختیار دارند اما خواهان گرفتن تسهیلات از بانک مسکن هستند.

شرایط واگذاری تعداد افراد واجدین شرایط
با خرید اوراق از بانک مسکن به صورت انفرادی خانه اولی ها
با افتتاح حساب سپرده در بانک در حالت زوجین افرادی که صاحب سند ملکی هستند.

انواع وام مسکن

بانک مسکن در زمینه مسکن چند نوع وام به افراد واجد شرایط واگذار می کند. افرادی که تا کنون صاحب خانه نبوده اند، افرادی که خانه دارند اما سن ساخت بنای آن ها ۲۵ تا ۱۵ سال است و و مالکان بافت های فرسوده که با هدف نوسازی ملک خود برای دریافت وام اقدام کرده اند. توجه داشته باشید که اعطای وام به گروه دوم با شرایط و قوانین خاصی (مانند ارائه ی قبض برق، بررسی سال ساخت و پایان کار و مقایسه ی آن ها توسط کارشناس و…) صورت می گیرد.

انواع وام مسکن: دسته ها

شرایط دریافت وام مسکن اولی

مسکن اولی یا خانه اولی به فردی گفته می شود که در پرونده ی بانکی وی در بانک مسکن هیچ سابقه ی دریافت تسهیلات مسکن ثبت نشده و در هیچ بانک دیگری وام جعاله مسکن دریافت نکرده باشد. همچنین لازم است هنگام استعلام بانک از اداره ی راه و شهرسازی شهر مربوطه، فرم جیم فرد متقاضی قرمز نباشد.

فرم جیم چیست؟

فرم جیم به فرمی اطلاق می شود که اثبات می کند فرد متقاضی هیچ سابقه اخذ تسهیلات یارانه ای مسکن، اخذ زمین یارانه ای از مسکن و شهرسازی یا هر نهاد عمومی و دولتی نداشته است. منظور از «نهاد» هر سازمان است که فرد در گذشته به عضویت آن در آمده باشد؛ مانند وزارت آموزش پرورش که به معلمان زمینی برای ساخت و ساز واگذار می کند.

شرایط جایگزین دریافت وام

فرض کنیم فردی از گروه خانه اولی قصد دارد برای دریافت وام مسکن اقدام کند. در این حالت لازم است ابتدا به یکی از شعب بانک مراجعه و یک حساب سپرده گذاری یک ساله با مبلغ بیست میلیون تومان افتتاح کند. اما شاید این فرد یک خانه اولی مستاجر باشد و بنیه مالی اش اجازه ندهد این مبلغ را به مدت یک سال در حسابی راکد بگذارد. بانک با پیش بینی این وضعیت، پیشنهادهای دیگری را هم روی میز قرار داده که برای درک بهتر آن ها در جدول زیر آورده ایم. دقت داشته باشید که مبالغ به ریال درج شده اند.

مبلغ سپرده ­گذاری مدت زمان
۲۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ۱۲ ماه
۱۳۵/۰۰۰/۰۰۰ ۱۸ ماه
۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ۲۴ ماه
۶۷/۰۰۰/۰۰۰ ۳۶ ماه

مزیت خانه اولی بودن

 در شهرهای بزرگ و کوچک با توجه به شهر، جمعیت و قیمت مسکن، قانون کلی وجود دارد که سقف تسهیلات با آن سنجیده می شود. نرخ بهره تسهیلات یک خانه اولی ۸ درصد و مدت زمان بازگشت تسهیلات ۱۲ سال می باشد. در جدول زیر نرخ بهره ی وام های بانک مسکن را مشاهده کنید.

وام برای خرید خانه وام برای ساخت خانه
در بافت فرسوده ویژه خانه اولی ها در بافت فرسوده ویژه خانه اولی ها
در بافت فرسوده به غیر خانه اولی ها در بافت فرسوده به غیر خانه اولی ها
خارج از بافت فرسوده ویژه خانه اولی ها خارج از بافت فرسوده ویژه خانه اولی ­ها
پس انداز وام مسکن جوانان بافت فرسوده برای انبوه سازان
پس انداز مسکن(۲۰۰ میلیون ریالی) %۱۱ خریدار اوراق برای بافت فرسوده %۱۶
اوراق ممتاز در بافت فرسوده %۱۶ پس انداز مسکن (۲۰۰ میلیون ریالی) %۱۷
خریداری اوراق ممتاز %۱۷/۵ پس انداز مسکن (۳۰۰ میلیون ریالی) %۱۷
خریداری اوراق ممتاز %۱۷/۵

مبلغ تسهیلات وام مسکن

اگر در تهران، مراکز استان و شهرستان هایی با جمعیت بالای دویست هزار نفر زندگی می کنید شامل حداکثر سقف تسهیلاتی می شوید. توجه داشته باشید که در صورت خرید اوراق، مبلغ وام نسبت به مبلغ وام در حالت سپرده گذاری، بیشتر می باشد.

انواع وام مسکن

خرید اوراق در بانک مسکن

افرادی که حساب پس اندازی در بانک مسکن ندارند و قصد دارند برای دریافت وام به خرید اوراق اقدام کنند باید در قدم اول حسابی در بانک مسکن افتتاح کنند و با حسابشان گردش مالی مناسبی داشته باشند. منظور از گردش مالی مناسب گردش مالی به مبلغ حداقل ۱۵% مبلغ وام درخواستی در حساب فرد است.

شرایط انتقال بدهی

 اگر فردی با وام مسکن، خانه ای خریداری کرده اما پس از مدتی تصمیم به فروش خانه را همراه با وام گرفته باشد، از نظر قانونی این انتقال با عنوان تغییر مدیون و تحت شرایط خاصی امکان پذیر است. شرایط تغییر مدیون برای فردِ به عهده گیرنده ی وام عبارت اند از:

  • فرد متقاضی برای افتتاح یک حساب در بانک مسکن اقدام کند و گردش مالی مناسبی داشته باشد.
  • فرد متقاضی در هیچ بانک دیگری قسط معوقه نداشته باشد.
  • فرد متقاضی دو قسط قبل از سررسید را پرداخت کند.
  • فرد متقاضی %۱۰ مانده ی تسویه وام را پرداخت کند.
  • وجود قولنامه یا سند خرید ملک ضروری است.
  • برای انتقال سند، وجود ضامن/ضامنین کارمند با نامه ی کسر از حقوقی که در بانک مسکن حساب دارند الزامی است.

دیگر منابع

برای آشنایی بیشتر با شرایط دریافت وام مسکن می توانید مقاله وام خرید مسکن، شرایط وام بانک مسکن، از وام های بانک مسکن و قدم بزرگ استانی اش چه خبر؟ و اگر پرداخت اقساط وام ها به تعویق بیفتد تکلیف فرد و بانک چیست؟ را مطالعه کنید.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.